Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

  • Apartment Building and Astoria Cinema

Memory

L’edifici consta de sis habitatges per planta, dels quals tres donen al carrer París i els altres tres al pati interior de l’illa de cases. Els habitatges de la darrera planta són dúplexs, amb escales exteriors de comunicació entre tots dos nivells, a més de les interiors. L’estructura portant contempla el fet que a la planta baixa hi ha un cinema, i es resol per mitjà de peus drets metàl·lics de secció mínima, que són descarregats a baix. La distribució dels habitatges reflecteix les contradiccions entre les aspiracions del GATCPAC en matèria d’habitatge i la permissivitat de les ordenances municipals pel que fa a l’aprofitament del sòl.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Este edificio entre medianeras dispone de seis viviendas por rellano y un cine en la planta baja. Tres de las viviendas tienen vistas a la calle y las otras tres al patio interior de manzana. La estructura es metálica, lo que permite reducir la sección de los pilares y jácenas al mínimo y, además, obtener una boca de casi 21 metros de anchura para el vestíbulo del cine a la calle. El vestíbulo y el bar del cine están resueltos con materiales metálicos, siguiendo la estética barco. Rodríguez Arias no quiso publicar la planta de las viviendas en la revista AC del GATEPAC porque no pudo evitar los pequeños patios interiores de ventilación, recurso prácticamente obligado debido a la profundidad edificable en el Eixample de Barcelona y a las ordenanzas municipales que lo rigen. La composición de la fachada sigue los criterios compositivos Bauhaus, propios de la cultura de la máquina: es una fachada perfectamente seriada, con ritmos de franjas horizontales y verticales combinados. Las franjas horizontales vienen determinadas por las ventanas, con un acento en los antepechos, mientras que las franjas verticales quedan definidas por el rehundido de las terrazas. De estas terrazas se proyectan en voladizo unos balcones de hormigón con barandilla metálica que producen unas sombras muy intensas en la fachada. El ritmo constante de estos voladizos genera una imagen muy mecánica.

Author: Xavier Llobet i Ribeiro

Source: DOCOMOMO Ibérico

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