El fons documental digital del projecte es focalitza actualment en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any de construcció de la primera xemeneia industrial de Barcelona, i de l’estat, que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.
El projecte, promogut pel Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC), té l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals del sector com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que es millora, s’actualitza i amplia el seu fons documental progressivament.
El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses seus i entitats associades al COAC i d’altres fons provinents d’entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.
Cal mencionar especialment la divulgació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en molts casos inèdita– documentació gràfica.
El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC, comissionats escollits per les demarcacions del COAC i professionals i d’altres experts externs que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.
Benvingut al fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau i exemplar de divulgació i documentació arquitectònica, referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.
Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai obert a l’usuari on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental del projecte i gestionades pel nostre equip editorial. Si-us-plau, emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.
Mitjançant aquest formulari podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya (COAC) en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic. L'Arxiu Històric del COAC és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes, l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del COAC et farà arribar una estimació del preu de la teva sol·licitud, variable en cada casuística de drets, ús i finalitat.
A l'espai escollit, ubicat dins els jardins dels Alemanys, destaquen tres elements estretament relacionats amb la mostra Temps de flors i amb la ciutat de Girona: les muralles que delimiten l'espai, els arbres que l'envaeixen amb les branques florides i l'aigua que dóna vida a la vegetació. Això ens va decidir a simbolitzar un dels moments més importants i, alhora, més efímers dins el cicle de la vida vegetal: la pol·linització. L'element utilitzat per representar el pol·len van ser pilotes de ping-pong de color taronja: gràcies a la seva lleugeresa, permetien recrear l'efecte de moviment amb el vent, i la tonalitat escollida ressaltava clarament enmig de la vegetació, el cel, la pedra… A més a més, utilitzant un únic material podíem fer nostre tot l'àmbit. En passejar pels jardins, el visitant podia reconèixer tres nivells de visualització del muntatge: la vista aèria, des de l'altura de la muralla, suggeria el pol·len a l'arbre abans de caure; des del pont, l'espectador se sentia immers dins l'espai pol·linitzat; a nivell de terra, finalment, es reconeixien els primers efectes del procés, el naixement de la nova vegetació, simbolitzat per petits testos de paneret. Amb la instal·lació plantejada es pretenia emfatitzar l'atmosfera única d'aquesta època de l'any i el caràcter passatger, com la primavera, de la mostra Temps de flors.
Olga Gutiérrez Prat, Eva Micaló Farroni, Núria Piè Josa