Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

  • Casa per a un Fotògraf II

Memory

La parcel·la es caracteritza per tenir una forma perpendicular al mar de 250m de longitud i 18m d’amplada. És una zona de cultiu que discorre des de la platja fins al fons on hi ha unes ruïnes, canyissars i arbres llimoners. La casa per un fotògraf II s’ubica al fons d’aquesta parcel·la. Construïda sobre una plataforma elevada de 50cm sobre el terreny natural inundable, tres petits volums de forma irregular en planta i secció entaulen un diàleg a través d’un espai buit amb fugues visuals. Un palmerar de 51 palmeres Washingtònia ens condueix des de la platja fins la casa. La descomposició volumètrica respon a les condicions de la llum i de la construcció del paisatge que suggereix un quadre de Picasso pintat en aquesta zona que es troba al museu Picasso de Paris. El buit central es converteix així en l’espai principal de l’habitatge; un espai tens relligat geomètricament en la seva part superior a través dels cossos opacs alts dels diferents pavellons. En el nivell de terra fins a l’altura de 2’10 es forma un espai continu que relaciona els diferents espais interiors amb ombra, les vistes al mar, el fons vegetal i les zones d’estança sobre la plataforma. El joc descompost de volums ens recorda a la composició cubista del famós artista. El clar-obscur i la intensa llum d’aquesta zona del mediterrani equilibren la plenitud de la topografia de tota aquesta zona del Delta.

Author: Carlos Ferrater i Lambarri

L’indret on es troba la casa forma una parcel·lació agrícola de llargues franges perpendiculars a la línia de costa, amb les edificacions situades al fons de les parcel·les. La casa respecta aquesta morfologia original i se situa al fons d’una d’aquestes parcel·les, descomposta en tres volums que respecten les dimensions de les edificacions veïnes. Un volum acull el dormitori, un segon volum acull la sala d’estar i la cuina, i el tercer volum acull el taller. Tots tres volums són irregulars en planta i en secció, i juguen amb un segon nivell, inaccessible, on es troben algunes obres d’art i lleixes per a llibres. El petit espai interior al qual convergeixen tots tres cossos esdevé un lloc de pas, d’estança, de visuals i de relació. Una plataforma situada a 70 centímetres del terra, prevista per a les crescudes de l’aigua, esdevé l’únic element unificador de la casa, feta de visuals constantment trencades i dirigides en tots els sentits.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Authors

On the Map