Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores arquitecturacatalana.cat

credits

Quiénes somos

Proyecto de:

Impulsado por:

Directores:

2019-2025 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2025 Ramon Faura Carolina B. Garcia Eduard Callís Francesc Rafat Pau Albert Antoni López Daufí Joan Falgueras Mercè Bosch Jaume Farreny Anton Pàmies Juan Manuel Zaguirre Josep Ferrando Fernando Marzá Moisés Puente Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores:

2019-2025 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero Lucía M. Villodres Montse Viu

Colaboradores Externos:

2019-2025 Helena Cepeda Inès Martinel

Con el soporte de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

Fomento

 

AMB

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

 

IEFC

 

Fundació Domènench Montaner.

Diseño y Programación:

edittio Nubilum
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El Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya es uno de los centros de documentación más importantes de Europa, que custodia los fondos profesionales de más de 180 arquitectos, cuya obra es fundamental para comprender la historia de la arquitectura catalana. Mediante este formulario, podras solicitar copias digitales de los documentos de los que el Arxiu Històric del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público. Una vez realizada la solicitud, el Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya te hará llegar una estimación del presupuesto, variable en cada casuística de uso y finalidad.

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Todas las obras
  • Rehabilitació del Castell de Ciutadilla

    Salvador Giné Macià

    Rehabilitació del Castell de Ciutadilla

    CIUTADILLA Fortalesa medieval del XII, transformada en palau renaixentista el XVI i sacsejada per les guerres carlines el 1835 UNA RUINA En els inicis de l’actuació, es tracta d’un castell pràcticament en ruïna completa. A diferencia d’altres castells que es mantenen en peu i amb els espais habitables, on cal endegar en un primer estadi un procés d’anàlisi estructural amb el corresponent reforç o estabilització de l’estructura per mitjans mes o menys costosos o amb tècniques específiques, en aquest cas es tracta d’aturar el procés de degradació i ruïna amb tècniques convencionals de restauració i consolidació de les parets existents. CONSIDERAR L’ESTAT ACTUAL UN CONSTANT PUNT DE REFERÈNCIA EN L’ACTUACIÓ S’entén el castell com un element que s’integra en la “cadena” de castells que limiten i dibuixen sobre el territori allò que fou en el seu moment la línia fronterera entre territori cristià i musulmà. Aquests castells en el seu estat de major o menor ruïna formen part i s’integren en el paisatge i el territori. De la millor manera, tal i com son. UN CASTELL MASSA GRAN Abans de la primera etapa de rehabilitació, es creia que, atesa la seva dimensió i el seu estat de runa, aquest era un castell massa gran per a ser restaurat ALHORA PROP I LLUNY DEL POBLE Tot i no estar lluny del poble (s’hi pot arribar caminant fàcilment per la vessant nord) aquest castell no esta enclavat en el bell mig del nucli. Això representa una dificultat afegida per a mantenir l’activitat i en conseqüència donar “vida” al castell. RESTAURACIÓ EN DOS FASES Fase 1.- Es rehabilita la torre de l’homenatge i es realitza un itinerari d’accés a la mateixa des de l’exterior del castell Fase 2.- Es rehabilita tota l’ala nord del castell ESTRATEGIA Fase 1.- Intervenció de mínims Rehabilitació del element singular (la torre) Es pot fer amb un cost assumible en comparació a altres àmbits del castell L’interès que desperti la seva ascensió i la contemplació des d’ella ha de recuperar l’atenció del ciutadà i per tant el contacte amb el visitant en general Un circuit amb elements fàcilment deconstruibles que a través de diverses etapes d’observació culmina en la coberta de la torre Aquest circuit o itinerari : permet seguir les excavacions arqueològiques garanteix l’accés dels visitants sobre tot es el fil conductor que relaciona amb una observació continua i pretesament “poètica” el visitant amb : el propi castell i els seus espais el territori pròxim el territori llunya (des del cim de la torre) L’aspecte del castell com un element parcialment en ruïna es considera un valor positiu en el sentit de la seva integració amb el paisatge i la natura. Per això, es pretén operar sobre les restes des de una cal·ligrafia pròpia i actual però delicada i respectuosa. Fase 2.- Actuació en l’ala nord, que tot i estar pràcticament enrunada, per la seva configuració permet recuperar nous espais habitables. Es continuarà desenvolupant entre aquests espais l’estratègia d’itineraris iniciada en la fase 1 que ajudi a connectar-los gaudint alhora de l’observació dels àmbits propers, mitjans i llunyans Es valora la imatge preexistent del castell com un element ja integrat en el paisatge, i per això es defuig de les intervencions que poguessin alterar excessivament les configuracions actuals de les façanes generant o un fals històric o una copia potser ara innecessària

    2006 - 2008

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