Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

Obres

Sobre el mapa

Constel·lació

Cronologia

  1. Parc del Torrent Ballester

    SOB Arquitectos Asociados, Arturo Frediani Sarfati, Enric Soler López

    Estratègia [Tipologia] Considerar que al verd pùblic no li cal distingir entre zones ornamentals i zones disfrutables. Fins ara els parcs s'havien dividit en camins (de ser possible sinuosos) i marges decoratius. Concentrar-se en les diferents oportunitats de gaudi i en les seves mútues relacions. Sistema [Tectònica] No sent-ho, Torrent Ballester inaugura una reeixida família de parcs “paramètrics” mitjançant la introducció d'un “patchwork” de textures. Mentre en el de Viladecans el valor de cada peça depèn del de les annexes i del context, en els exemples contemporanis, el repartiment de les caselles acostuma a ser merament compositiu o senzillament arbitrari. Ambient [Topologia] Igual que unes línies dibuixades en un prat el converteixen en un excitant camp de futbol, es proposen unes regles de joc formals amb la finalitat de reproduir a escala els trams més lúdics i relacionals de l'entramat social.
  2. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Espais Exteriors

    Premi FAD

    Parc del Torrent Ballester

    SOB Arquitectos Asociados, Arturo Frediani Sarfati, Enric Soler López

  3. Casa Garriga-Poch

    Arturo Frediani Sarfati

    Casa Garriga-Poch

    La casa aprofita les ruïnes d’una antiga ferreria, i el projecte parteix d’una interpretació de la normativa urbanística en la qual els principals materials que conformen el lloc (pedra, fusta i teula àrab) són utilitzats en el sentit més genuí. Si bé la casa té façana a una de les places significatives del poble, la seva configuració gira l’esquena a la plaça i crea el seu propi espai exterior, una superfície de gespa elevada respecte al carrer inferior. S’accedeix a la casa a través d’aquest jardí, per sota d’un cos volat que tanca la volumetria de la casa, però que no impedeix l’accés a peu al jardí interior. La construcció de la casa contempla els gruixos adients per als murs de pedra, l’ús més escaient per al formigó estructural (com a volada) i l’ús de la fusta com a pell que defineix la façana principal sota l’aparença d’un revestiment continu. Així, la casa pot respectar estrictament l’ordenança i oferir alhora una imatge moderna, gràcies a l’autenticitat amb què han estat emprats els materials tradicionals. El projecte també fa una lectura inusual del lloc en prescindir de les tipologies tradicionals i adoptar una configuració entorn d’un element ancestral, l’era de nova creació.
  4. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Arquitectura

    Premi FAD

    Casa Garriga-Poch

    Arturo Frediani Sarfati

  5. 12 Habitatges de Protecció Oficial Emili Masriera

    Arturo Frediani Sarfati

    Estratègia [Tipologia] “Amagar” un enorme edifici existent fora d'ordenació interposant un volum acuradament col·locat davant seu. Oferir les màximes prestacions a l'habitatge: un 50% de la superfície en un sol espai diürn paral·lel a la façana (rècord d'Espanya en superfície d'estar/menjador). Eliminar passadissos. Agilitar habitacions. Incorporar la balconada a l'espai interior. Sistema [Tectònica] Construcció semi-industrialitzada i en sec. Façanes i cobertes iguals. Pell exterior Prêt-à-porter d’EPDM embuatat tipus ZARA (canviar-la per una nova pell és més barat i ràpid que pintar una façana “tradicional”). Les finestres corren sobre la façana per convertir el buit en balconada. Ambient [Topologia] Les passarel·les exteriors són un espai d'ús semi-privat connectat amb un petit jardí annex a les petites edificacions existents que coronen el pendent. Les sales de 42m2 converteixen als habitatges en petits Lofts amb vistes.
  6. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Arquitectura

    Premi FAD

    12 Habitatges de Protecció Oficial Emili Masriera

    Arturo Frediani Sarfati

  7. Casa R

    Arturo Frediani Sarfati

  8. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Arquitectura

    Premi FAD

    Casa R

    Arturo Frediani Sarfati

Bibliografia