Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental. Emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

L'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Mitjançant aquest formulari, podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic.. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya et farà arribar una estimació del pressupost, variable en cada casuística d'ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Memòria

Arquitecte per l'ETSAB l'any 1976. El 1982 entra al Departament de Territori (PTOP) de la Generalitat, on ha estat Cap del Servei d’Arquitectura fins el 2022, des d’on treballa en la intervenció i recuperació dels Centres Històrics, i bàsicament del seu espai públic..

Entre les seves realitzacions cal destacar les places del Mercadal i de la catedral de Vic (1ers Premis del Patronat de la Ciutat Antiga de Vic i de la Biennal d’Arquitectura de les Comarques Centrals), la plaça de la Patum de Berga, el Conjunt de la Part Alta de Tarragona, sobre l’antiga ciutat romana de Tàrraco (1er Premi de la Biennal Alejandro de la Sota), la intervenció al Poblat Ibèric de la Moleta del Remei a Alcanar, el Conjunt de les Mines de Bellmunt del Priorat, els centres històrics de Tivissa (1er Premi Territori i Sostenibilitat de la 4ª Biennal d’Arquitectura de les Terres de l’Ebre) i Horta de Sant Joan, la reordenació del Castell d’Amposta, la recuperació el Castell d’Ulldecona, el Pla de Salvaguarda de la Medina de Sfax a Tunísia, entre d’altres.

Ha estat director i ponent en jornades, cursos i congressos internacionals sobre la intervenció al Patrimoni Arquitectònic. La seva obra ha estat reconeguda en diverses Biennals, Premi FAD, Premis i Publicacions internacionals d’Arquitectura i Paisatge Urbà. És Premi Catalunya Construcció per la intervenció al carrer Enrajolat, sobre la volta llarga del Circ Romà de Tarragona i Premi Extraordinari i Menció Popular dels 20 anys de Biennals d’Arquitectura Alejandro de la Sota pel Conjunt de la intervenció a la Part Alta.

Professor a l’Escola Sert del COAC, Universitat d’Estiu de les Terres de l’Ebre, a l’Escola d’Arquitectura de La Salle, i a la Universitat des Sciences Avancées de Sfax a Tunísia. Forma part de la junta directiva de la “Càtedra Barcelona” a l’Escola d’Arquitectura de la Salle.

Obres

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (6)

  1. Reforma de la Casa O'Connor

    Jordi Segura i Torres

    Reforma de la Casa O'Connor

    D'origen irlandés, els O'Connor van ser una de les famílies més influents d'Alcanar, on es van fer construir un habitatge que mostra la magnificència d'aquesta nissaga. Un dels principals atractius d'aquesta casa són es pintures que decoren parets i sostres, així com altres elements de disseny modernista: paviments i tram de barana d'accés al primer pis. A la façana principal, uns balcons de perfil ondulat i baranes de forja assenyalen la planta noble. A sota, una portalada modernista dona pas a un interessant vestíbul.
  2. Intervenció al Poblat Ibèric de la Moleta del Remei

    Jordi Segura i Torres

    Intervenció al Poblat Ibèric de la Moleta del Remei

    La Moleta del Remei és un jaciment ibèric ubicat en el terme d’Alcanar, a la comarca del Montsià, en un puig pròxim a l’ermita de la Mare de Déu del Remei, patrona de la localitat. El poblat, conegut des de principis del segle XX, ha estat objecte de diverses campanyes d’excavació, programades des del 1985. Les intervencions han descobert un poblat fortificat, amb estructura ovalada, que presenta una ocupació en tres fases entre el segle VII i el II aC. L’última excavació, a finals de 1995, ha permès arribar a un nivell de coneixement del jaciment del que es pot procedir a la seva consolidació, ordenació i senyalització. L'objectiu de la intervenció té, a més de la voluntat de conservació de les restes, la finalitat de presentar al visitant, de manera pedagògica, les estructures i continguts que configuren el lloc. Seguint en tot cas les normes bàsiques d’intervenció en el patrimoni immoble: 1) Respectar la ubicació original de les restes, 2) que els materials utilitzats siguin fàcilment reversibles i 3) distingir les restes afegides de les restes originals. Sota aquests paràmetres els plantejaments de la intervenció son els següents: Considerar l’àmbit el projecte, com un “parc arqueològic”, no sols la fortificació pròpiament dita, sinó el conjunt paisatgístic del turó. Definint tant el recorregut d’accés a dalt el poblat, com l’accés i recorregut interior, integrant-los en l’entorn paisatgístic. Consolidació de les restes arqueològiques, apropant-nos als sistemes constructius emprats en la seva construcció original, segons els diferents tipus de murs. Potenciant l’esquema urbà de funcionament a l’interior i el protagonisme perimetral de la muralla, que es converteix en un autèntic passeig arquitectònic.. Evocació del lloc, amb una visió dinàmica. Mitjançant el diàleg entre nous elements puntuals, com morfologia d’estructures constructives, i les restes arqueològiques existents, aproximar el visitant a la reflexió espacial, històrica, social, i fins i tot poètica. Col·locació d’una plataforma amb plafons explicatius a la zona més alta del recinte, coincidint amb la part central sense excavar, amb connotacions del lloc públic i simbòlic que podria haver-hi hagut al lloc, com element icònic. Aquesta plataforma també fa de mirador, des d’on poder observar la totalitat del recinte i el conjunt del paisatge circumdant, des de la costa fins les muntanyes llunyanes dels Ports de Beseit.
  3. Premi FAD

    Seleccionat. Categoria: Espais Exteriors
    Intervenció al Poblat Ibèric de la Moleta del Remei

  4. Intervenció a la Plaça Baranova i el seu Entorn

    Rosa Maria Poyo i Perelló, Jordi Segura i Torres

    Intervenció a la Plaça Baranova i el seu Entorn

    La intervenció a la plaça Baranova i el seu entorn s'integra en un projecte més ampli, com és el conjunt del Centre Històric de Tivissa. L'anàlisi de la seva evolució històrica ens presenta, urbanísticament i morfològicament, la simbiosi d'una cultura cristiana dins d'una cultura andalusina. El llenguatge formal utilitzat vol reflectir aquesta identitat. Es proposen dos tipus de paviment: 1 - La llosa de pedra natural, travertí del prelitoral mediterrani, com el paviment general i continu, identificat amb l'urbanisme cristià. 2 - La llamborda ceràmica vermella com a paviment específic, identificat amb l'urbanisme andalusí, per resoldre elements singulars, irregulars i detalls concrets. Seguint aquest plantejament, el carrer que uneix el Portal de la Muralla amb el mirador de la plaça Baranova, travessant el centre històric, incorpora línies puntuals de llamborda vermella sobre el paviment de base de travertí, com una manera de jerarquitzar i identificar l'eix principal urbà.
  5. Mostres d'Arquitectura (Ebre)

    Seleccionat
    Intervenció a la Plaça Baranova i el seu Entorn

Bústia suggeriments

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris.