Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental. Emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

L'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Mitjançant aquest formulari, podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic.. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya et farà arribar una estimació del pressupost, variable en cada casuística d'ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Memòria

Arquitecte per l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura de Barcelona (UPC).
Cofundador i codirector de FLEXOarquitectura. La seva obra ha rebut diversos premis i reconeixements, entre ells: Exposats a la Biennal d’Arquitectura de Venècia 2016 (Pavelló Espanyol), Nominada al “Premi d’Arquitectura Contemporània de la Unió Europea-Premi Mies van der Rohe 2013”, Nominada al "Iakov Chernikhov award 2012”, 1er premi “Premis Ciutat de Palma 2011”, 1er premi “Premis arquitectura de Mallorca 07-10” (categoria equipament i categoria interiorisme), 1er premi “Premis arquitectura de Menorca 05-08”, 1er premi “Premis AJAC IX. 2014”(categoria arquitectura d’interiors i categoria obra no construïda), Seleccionat “ Premis FAD 2011”, Finalista “V Premis Enor”, Seleccionat “Bienal Española de arquitectura y urbanismo BEAU XI”, Seleccionat “Premis Saloni 2010”, Seleccionat i exposat a l’exposició “Vogadors Architectural Rowers” de la Biennale d’Architettura de Venècia 2012, i seleccionat i exposat al Cities Connection Project de Ticino, Barcelona i Ginebra.
Ha impartit classes de projectes a Barcelona a BAU-Universitat de Vic (2001-05), Istituto Europeo di Design (2006-07), La Salle-Ramon Llull (2005-08 ), ETSAB-UPC (2009-10), a ETH-Zürich (2011-12), a IASAP-Illinois Architecture Study Abroad Program (2014), al Master progam Sreda-UPCTech a San Petersburg (2015) i a la Universitat Kore d’Enna. En 2014 va ser co-director del Taller Vertical 2014 de l’ESARQ-UIC i membre de la junta del FAD durant els anys 2015-2019. Actualment és professor associat en la ETSAV-UPC, Barcelona (2007-) i professor convidat International School-UIC (2013-).

Obres

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia

  1. Edifici d'Habitatges a Les Corts

    Flexo Arquitectura, Tomeu Ramis Frontera, Aixa del Rey García, Bárbara Vich Arrom

    Edifici d'Habitatges a Les Corts

    Dintre dels paràmetres dictats pel M.P.G.M. proposem un triple objectiu: 1. ENTORN/CONTEXT. Donar resposta a la multiplicitat d’escales existents en l’entorn utilitzant la fragmentació volumètrica i la disposició (agrupació i ritme) dels forats de façana. 2. ESPECIFICITAT. Dotar a cada un dels habitatges de l’especificitat corresponent segons la ubicació en l’edifici. Fugir de la forma com a resultat de l’adició d’un sol tipus. 3. CONFORT. Utilitzar la forma arquitectònica com estratègia de confort treballant el buidat del volum edificable per assolir el màxim assolellament i la ventilació natural creuada. En les façanes orientades a sud incorporem unes galeries-umbracle per a regular l’intercanvi energètic.
  2. Bar Hamburgueseria Oval

    Flexo Arquitectura, Tomeu Ramis Frontera, Aixa del Rey García, Bárbara Vich Arrom

    Bar Hamburgueseria Oval

    L'encàrrec consistia en la reforma d'un local comercial de 200 m2 situat a la planta baixa d'un edifici de finals del segle XIX a l'Eixample de Barcelona, local que havia sofert diverses intervencions que havien emmascarat el seu caràcter. D'altra banda, el local es destinaria a Bar-Hamburgueseria, obert de 9:00 h a 24:00 h, i compatible amb les diferents franges horàries de servei; esmorzar, dinar, sopar i copes L'estratègia principal va consistir en la recuperació d'allò que es considerava essencial: percebre l'amplitud del local i potenciar el seu caràcter industrial mitjançant la recuperació de la seva característica materialitat. La intensificació de la memòria material no és en absolut nostàlgica o romàntica, sinó que es va optar per una actitud sense prejudicis i integradora que no discriminés entre això o allò, sinó que optés per això i allò; d'aquesta manera, es van actualitzar certes capes d'un passat que conviuen amb altres capes afegides, evitant la relació per contrast (allò nou front allò antic) o integradora (allò nou sotmès a allò antic). Les diferents àrees que conformen els usos del bar es van definir a partir de l'especificitat del mobiliari i de la il·luminació, en una seqüència lineal d'usos de 25 metres de longitud que comença amb l'espai exterior- cobert de l'entrada, fins arribar a la cuina. El procés de projecte i d'obra va ser extremadament ràpid (tres mesos en total ) i, juntament amb unes fortes constriccions econòmiques (320 € / m2), feien que fos fonamental una estratègia clara i determinada: EL BRICOLATGE . Aquest ha permès operar en una seqüència oberta, on els errors i les modificacions d'obra s'incorporaven al resultat final en un procés d'acció- reacció i on la convivència entre diverses contradiccions apareix com a valor afegit. Una actitud sense prejudicis que operi amb una tècnica híbrida capaç de lidiar amb materials i tècniques de diferents procedències, siguin físiques o temporals.
  3. Bar Blitz

    Flexo Arquitectura, Tomeu Ramis Frontera, Aixa del Rey García, Bárbara Vich Arrom

    Bar Blitz

    L’encàrrec consisteix en la reforma d’un local comercial de 80m2 i dues plantes situat a la planta baixa d'un edifici del segle XX, situat en una plaça entre el centre de la ciutat vella i la xarxa de Barcelona (Eixample). El nou local es destinarà a un bar de sandvitx obert de 9h a 24h on prendre esmorzars, menjars ràpids o fins i tot còctels, lligant el caràcter de menjar ràpid al dinamisme que envolta la zona; diversos edificis d'oficines, dues estacions de metro, avingudes principals, etc. Entenem el projecte com una oportunitat per recuperar allò que considerem essencial del local: la geometria triangular de l'espai, la generosa alçada original del local i el seu caràcter. Pel que fa a aquest últimpunt, l'establiment va funcionar durant la dècada dels 40 com ambigú, antic bar del teatre que encara es troba al'altre costat de la plaça. Tot i que el teatre i el bar no estan vinculats més en termes funcionals, proposem establir un vincle entre tots dos a través de la materialitat del bar. La intensificació de la memòria material no és en absolut nostàlgica o romàntica, sinó que es va optar per una actitud sense prejudicis i integradora que no discriminés entre això o allò, sinó que optés per això i allò; d'aquesta manera, es van actualitzar certes capes d'un passat (columnes octogonals de formigó) que conviuen amb altres capes afegides, en una relació vis-a-vis, fent ressò de dues qüestions fonamentals: l'antic teatre, utilitzant miralls, llums o el sostre de moqueta i les antigues sandvitxeries de Barcelona, amb l'ús de marbre. A la planta baixa, on es situa el bar, els materials s'han definit seguint una estratificació de 3 franges per tal d'augmentar la percepció de l'alçada del local; marbre al terra, taulers de fusta i miralls a lesparets i la moqueta negra al sostre. A la planta soterrani, on se situen els lavabos i els magatzems, les parets existents han estat directa i simplement pintats encolor blau per tal d'equilibrar la inversió en planta baixa. El procés va ser extremadament ràpid (tres mesos en total) i amb fortes constriccions econòmiques, així que vam optar per una estratègia clara i determinada: el BRICOLATGE. Això ha permès operaren una seqüència oberta d’acció-reacció, on els errors i les modificacions en obra s’entenen com un valor afegit. Ens interessa un tècnica híbrida capaç de tractar materials i tècniques locals properes ala tradició artesanal amb materials i tècniques industrials d'altres procedències.
  4. Mostres d'Arquitectura (Barcelona)

    Seleccionat
    Bar Hamburgueseria Oval

Societats

Bústia suggeriments

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris.