Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

:

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Enric Ruiz-Geli

  • Enric Ruiz-Geli

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. Villa Nurbs

    Cloud 9, Enric Ruiz-Geli

    "Tots som astronautes a bord d'una petita nau espacial anomenada terra" - Buckminster Fuller. Empuriabrava constitueix un nou desenvolupament d'habitatge on l'habitatge és un espai d'automotors i embarcacions. La forma de construir-la és mitjançant CAD-CAM: El computer-aided design de Cloud 9 es connecta al computer-aided manufacturing, aplicat pels diferents col·laboradors del projecte. Aquest procés no només permet construir coses que abans eren impossibles, sinó que tot és una forma de comunicar i gestionar amb els proveïdors i enginyers involucrats. Hi ha un sol model tridimensional del projecte. D'aquest model traiem totes les informacions necessàries per les disciplines individuals. És una manera de comunicació directa. No hi ha un constructor general entre mig. No es perd informació, ni precisió en el camí: la peça tallada en làser és una traducció del dibuix a la realitat. Aquest procés de producció encara no està estandarditzat, i no totes les disciplines estan connectades als mitjans digitals. Per això amb cada industrial, artista o enginyer col·laborador ens hem d'inventar també una manera de comunicar-nos.
  2. Morphorest Shade Structure

    Cloud 9, Enric Ruiz-Geli

    Morphorest Shade Structure

    Constitueix una estructura tensada com un morphing de geometries evolutives sobre les accions o les energies transmeses als arcs. No lluita amb el vent o amb la brisa de la mar sinó que està en una constant dinàmica. És un element que escolta. Construït com un mapa científic per 9.000 fulles de 120 arbres diferents tallades a escala. Es van utilitzar processos CAD-CAM. És una estructura efímera d'ombra ubicada a la zona marítima del Fòrum Universal de les Cultures de Barcelona. L'estructura és flexible i entra en càrrega, en tensió, en suspendre 12 bosses de malla plenes de pedres naturals a manera de contrapès.
  3. Villa Bio

    Cloud 9, Enric Ruiz-Geli

    Villa Bio

    La casa es planteja com un indret que ha d’afavorir uns esdeveniments que transcendeixin els tòpics de la vida domèstica i les servituds del llegat tipològic de l’arquitectura. Es tracta d’una superfície de formigó de secció en forma de C que s’eleva en espiral tot formant quatre trams inclinats, al llarg dels quals es disposen els elements imprescindibles per incentivar les activitats. Les rampes se sostenen pels murs laterals, que són cecs i que, en tenir un sol punt de suport, formen extensos voladissos. La gènesi de la casa ve determinada per la lògica operativa dels programes informàtics emprats.
  4. Media-TIC Building

    Cloud 9, Enric Ruiz-Geli

    Media-TIC Building

    L’edifici té voluntat d’exemplificar, amb la seva construcció, una arquitectura sostenible, bioclimàtica, que fuig dels excessos de consum comesos al passat, i optimitza les instal·lacions fent que siguin més eficients i destinant-les principalment a l’eficiència energètica. Queda emplaçat a una illa de l’Eixample, al Poblenou, obviant-ne el xamfrà, que es deixa enjardinat. Té la forma d’un cub gairebé perfecte. L'estructura és perpendicular al carrer i totalment perimetral a l’edifici: dues pantalles metàl·liques gegantines, que es dobleguen sobre si mateixes en una poderosa jàssera que suporta tot l’edifici des de la coberta, formen les cares nord-est i sud-oest d'aquest. El conjunt forma un pòrtic en forma de C que només toca en aquests dos llocs el terra. Tots els forjats queden penjats d’aquest artifici. Sobre una planta baixa d’alçada considerable, l’edifici presenta vuit plantes tipus d’oficines vinculades al districte 22; (vivers d’empreses, parts públiques, etcètera) totalment diàfanes. La planta baixa, que té tot l’edifici penjat sobre seu, forma una plaça oberta sense ni un sol pilar, molt espectacular. Les façanes estan totalment envidrades i contrasten amb l’estructura, pintada de color verd festuc. La façana est, la principal, que conté l’accés, enfrontada amb Can Framis, està totalment envidrada i permet apreciar com tot l’edifici està penjat de la jàssera superior. La façana sud-oest està protegida per un compost plàstic inflat amb nitrogen, una pell activa que respon a les condicions climàtiques de l’entorn i augmenta o redueix l’aïllament tèrmic de manera automàtica. Aquesta pell forma la imatge més coneguda de l’edifici, que ha estat batejat pel seus autors com “la Pedrera digital”. Els interiors presenten una continuïtat i una espacialitat sorprenents, producte d’un disseny acurat dels paviments continus, dels cels rasos, de les serralleries, subtils i lleugeres. A les plantes superiors, l’edifici forma un atri que dóna ventilació encreuada a les oficines i crea un paisatge interior molt interessant.
  5. EU Mies Award

    Nominated
    Media-TIC Building

    Cloud 9, Enric Ruiz-Geli

Bibliography

Societies