Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Josep Urgell i Beltrán

Memory

Arquitecte per l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona. Desembre 1970. Professor encarregat de curs (Projectes 3) del Departament de Projectes de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès. Universitat Politècnica de Catalunya. 1983-1994. Professor del Curs d’Estudis Territorials i Urbanístics (3 i 4 cicle) de l’Escola d’Administració Pública de Catalunya. 1986. Professor i ponent del “Seminari d’Arquitectura a l’Habitatge”, organitzat per la Direcció General d’Arquitectura i Habitatge de la Generalitat de Catalunya. Abril-Maig 1987. Professor del Tribunal de Projectes Fi de Carrera de l’Escola Tècnica Superior d’Arquitectura del Vallès. Universitat Politècnica de Catalunya. 1994-2003. Treballa en l’enginyeria Prominca durant el període comprès entre els anys 1970-1973. Forma part de l’estudi AIXÁS-ARDEVOL-GODIA-LAVIÑA-URGELL-DE LA VILLA, des de l’any 1974 i fins l’any 1980. Forma part de l’estudi GODIA-LAVIÑA-URGELL-DE LA VILLA, des de l’any 1980 i fins l’any 2000. Forma part del despatx URGELL ARQUITECTES SLP, com a fundador i soci des de l’any 2000. Premi FAD d’Arquitectura a un edifici d’habitatges al carrer Mañé i Flaquer,17 de Barcelona. Concedit pel Foment de les Arts Decoratives. 1976. Premi Nacional d’Urbanisme pel Pla Especial de Reforma Interior del sector Can Carreras i Parc de Can Quintana. Barcelona. Accèssit concedit pel Ministeri d’obres Públiques i Urbanisme (MOPU). 1979. Premi FAD de Restauració a l’adaptació de part d’un edifici industrial per a Col·legi Públic d’E.G.B. de 16 uts. Concedit pel Foment de les Arts Decoratives. 1982. Selecció Premi FAD d’Arquitectura i Interiorisme. Adaptació de l’Ajuntament de Les Corts per a seu del Districte 4 de Barcelona. 1989. Selecció de l’Escossell Barcelona per als Premis DELTA ADIFAD. 1990. Produït per Escofet S.A. Convocat pel Foment de les Arts Decoratives. Selecció Premi FAD d’Arquitectura i Interiorisme. Institut Valldemossa a Renfe-Meridiana. Barcelona. 1991. 1er Premi de la 3a Biennal d’Arquitectura de les Comarques Centrals pel Centre d’Assistència Primària a Sta. Margarida de Montbui. 2002. Finalista VIII Premi Dècada (1997-2007). Reforma i Ampliació del Col·legi Oficial d'Enginyers de Camins, Canals i Ports de Catalunya. Fundació Oscar Tusquets Blanca. 2007. Obra finalista ex-aequo en la 6a Mostra d’Arquitectura Catalana. Vallès. 2009-2010 per el CAP Sud de Sabadell. Premi Hispalyt al millor edifici d’habitatges 2015-2017 per un conjunt residencial a Sitges.

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. Mañé i Flaquer Dwellings

    Pere Aixàs i Espar, Sergi Godia i Fran, Juli Laviña Batallé, Josep Urgell i Beltrán

    Mañé i Flaquer Dwellings

    L’edifici es composa de dos cossos diferenciats on, el que dona al carrer Mañé i Flaquer, consta de vuit habitatges petits, quatre dels quals donen a l’interior de l’illa i un altre cos interior, que es dedicà a estudi d’arquitectura. La construcció destinada als habitatges, s’acomoda de forma discreta al entorn urbà en que s’insereix, es a dir, el casc antic de Sarrià, amb un llenguatge mínim i subtil. La composició de l’estreta façana pren com a base de sortida pel disseny, la supressió de les volades, que per ordenances podrien edificar-se, però que per voluntat dels promotors i tècnics, es va renunciar a executar-les i va donar lloc a la façana plana, que es mostrà com a suport eficaç per a la composició general en carrers estrets i de cascs antics. La renuncia a cossos sortints assegura la continuïtat dels plans de façana amb les edificacions veïnes i dona resposta a la problemàtica dels carrers estrets, evitant l’enfrontament de façanes i de les seves obertures i intimitzant els programes familiars. En la concepció unitària de la façana, cada element s’individualitza, encaixant en el van de l’obra, prenent com a referència la imatge de les façanes dels interiors d’illa,... galeries envidrades, sobreposades com a pell a les estructures de les façanes, que resolen espais de trànsit interior/exterior. Ambdós paraments, l’interior d’illa i el del carrer, es dissenyen com a doble pell, formant una cambra d’aire intermèdia entre l’interior dels habitatges i l’exterior. El parament interior es envidrat i l’exterior, enrassat amb la façana, es de perfilaria metàl·lica, responent al mateix temps, a un problema constructiu i a la necessitat de dividir el van, com a referencia a l’escala de l’entorn. La planta baixa es resolt amb un petit porxo, que facilita la maniobrabilitat de l’accés i facilita l’entrada independent, dels habitatges i del local, possibilitant per transparència, la visió de la profunditat del pati interior.
  2. FAD Award

    Award-Winner / Winner. Category: Architecture

    FAD Award

    Mañé i Flaquer Dwellings

    Pere Aixàs i Espar, Sergi Godia i Fran, Juli Laviña Batallé, Josep Urgell i Beltrán

  3. Adaptation of an Industrial Building as a Primary School and a Civic Centre

    Sergi Godia i Fran, Xavier Gomà Presas, Juli Laviña Batallé, Josep Urgell i Beltrán

    Adaptation of an Industrial Building as a Primary School and a Civic Centre

    Per la seva construcció es van adaptar part de les naus dels tallers utilitzats per l’empresa automobilística FIAT, edificació , segons sembla, projectada per J.A. Coderch, però que no va dirigir les obres. El projecte el va encarregar el Ministerio de Educación y Ciencia, però va ser gestionat per l’Ajuntament de Barcelona, propietari dels terrenys i de l’edificació, que va considerar, junt amb l’Associació de Veïns, conservar part de les naus, en planta baixa, pel nou programa educatiu, donant compliment als requisits normatius establerts, quedant la resta de superfície i edifici, per resoldre d’altres dèficits d’equipaments pel Barri de les Corts. El projecte pren com a punt de sortida, aconseguir dos objectius prioritaris: Per una part, una Escola que pedagògica i arquitectònicament no pateixi pel fet de ser conseqüència de l’aprofitament de l’edifici existent, pensat per una finalitat molt diferent I per altre, que la solució adoptada sigui conseqüència del estudi en profunditat de la totalitat de la propietat municipal, encara que el projecte de l’Escola només desenvolupi una part del conjunt. La solució projectada contempla els següents aspectes: Manté l’aparença de les naus industrials en dent de serra, al cos principal, alliberant-lo d’afegits que desvirtuaven la seva visió. No s’amaguen les naus industrials, sino que lds completa i convierteix en l’element visual básic del conjunt Manté la tanca com element separador entre l’Escola i els carrers del voltant. Potencía la rampa entre el primer nivell i la coberta global L’Escola es vincula amb el Barri, donant front al pati i zona d’accés Destinar la resta de l’edificació respectada, però no destinada a l’Escola, per resoldre els dèficits d’equipaments del Barri de les Corts. L’Escola es vincula al Barri Posar en valor l’estructura formal interior existent, perfectament compatible amb el nou programa docent. La presencia d’espais lliures entre edificacions, es destinen a activitats pedagògiques complementaries, com a prolongació exterior de les aules. La distribució de les aules i les dependències complementaries es projecten al llarg de dos eixos paral·lels, que formalitzen dos corredors ortogonals, units entre sí mitjançant l’espai destinat als serveis, higiènics i vestuaris, i a l’accés vertical fins a la planta coberta.
  4. FAD Award

    Award-Winner / Winner. Category: Restoration

    FAD Award

    Adaptation of an Industrial Building as a Primary School and a Civic Centre

    Sergi Godia i Fran, Xavier Gomà Presas, Juli Laviña Batallé, Josep Urgell i Beltrán

  5. Vila Olímpica Dwellings

    Pilar de la Villa Ugas, Sergi Godia i Fran, Josep Urgell i Beltrán

    Vila Olímpica Dwellings

    Una façana llarguíssima (250ml) i en una situació compromesa: porta d’entrada a la Vila Olímpica des de la ciutat, enmarcant juntament a la façana corba de MBM les dos torres icòniques del port olímpic. Tres singularitats en el desenvolupament de la façana totes elles en l’extrem Nord: 1. Edifici de major altura en el seu extrem. 2. Edifici pont sobre el Carrer Doctor Trueta. 3. “Absorció” de part de l’edifici existent d’oficines que va obligar a un esforç de contenció i rigors compositiu capaç d’absorbir tot els “accidents” en un concepte unitari i ordenat de la façana concebuda com a límit i presentació del barri.
  6. Vila Olímpica Primary Healthcare Centre

    Pilar de la Villa Ugas, Sergi Godia i Fran, Josep Urgell i Beltrán

    Vila Olímpica Primary Healthcare Centre

    El CAP es dissenya com una caixa perforada en el seu interior per un pati que resolt la il·luminació i ventilació de totes les sales d’espera. Les façanes s’organitzen amb un tipus de buit modulat i repetitiu que no reflecteix la complexitat de l’edifici. Aquesta complexitat organitzativa s’observa a l’interior de l’edifici, estructural entorn d’un pati central que reflecteix en la seva secció les diferències programàtiques de els diverses plantes. A la planta baixa es situen els accessos, diferenciant el d’àrea d’atenció continuada del de la resta de l’edifici, i s’hi ubiquen la recepció, l’arxiu, la dispensació i el magatzem de farmàcia, els despatxos de controls mèdics, l’àrea de radiologia i l’àrea d’extraccions i laboratori, comunicada amb l’àrea d’atenció continuada. La planta primera es destina al servei de rehabilitació i teràpia física. Les plantes segona i tercera es destinen a l’àrea polivalent. En la planta quarta hi trobem l’àrea del personal sanitari i l’àrea administrativa. A la planta soterrani s’hi ubiquen l’aparcament, els magatzems i els locals tècnics. El disseny dels elements d’estructura, instal·lacions i tancament faciliten les posteriors remodelacions i redistribucions interiors.
  7. Remodelling and Extension of the Civil Engineers' Association

    Sergi Godia i Fran, Juli Laviña Batallé, Josep Urgell i Beltrán

    Remodelling and Extension of the Civil Engineers' Association

    La seu del Col·legi Oficial d’Enginyers de Camins ocupava un habitatge unifamiliar aïllat en un solar molt petit situat al barri de Les Tres Torres. La reforma i ampliació de la seu es va plantejar amb una exigència que condicionava de manera determinant el projecte. Aquesta era la construcció d’una sala d’actes amb capacitat per 150 persones. Donades les dimensions de l’edifici a ampliar i del solar, l’única solució possible era la d’ubicar dita sala en planta soterrani ocupant el subsòl del pati frontal de l’edifici existent. Per tal de resoldre de manera funcional els accessos a la sala i donar una resposta adequada a les necessitats d’evacuació es va dissenyar la reforma i ampliació eliminant l’escala de l’edifici existent. Aquesta es va desplaçar a la nova construcció conjuntament amb l’ascensor i els servies higiènics de cada planta. D’aquesta manera, s’alliberava de circulacions verticals l’edifici vell destintant-lo a zona noble de planta baixa, i a oficines la resta de plantes. Els tancaments exteriors responien a una plantejament inicial de respecte a l’edificació existent, mantenint el revoc, pintura i fusteries originals, excepte en el cos central, en el que la modificació radical va fer necessari un tractament d’alumini. L’edificació nova es va resoldre amb obra vista de totxo premsat agafada amb morter de cal. Els paviments escollits fores el marbre travertí en el zona de la nova construcció, el parquet de tarima clavada de fusta d’Iroko en les zones nobles i el sintètic de PVC en les oficines. L’estructura de la sala d’actes soterrada es va resoldre mitjançant una volta de formigó armat subjectada pels murs laterals de contenció de terres. La volta es va deixar de formigó vist utilitzant per l’encofrat planxes de canyís.

Bibliography