Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

  • Sant Serni d'Arfa  Primary School

Memory

El Centre d’educació Infantil i Primària Sant Serni d’Arfa està pensada com una escola unitària, que es basa en l’ensenyament d’un únic mestre pels diferents ci¬cles escolars. Per aquest motiu ha estat projectat amb una nova tipologia d’escola. Un cop entesos els diferents requeriments funcionals del nen necessaris per la seva activitat, que la Direcció General de Centres Docents va elaborar molt meticulosament, quedava per resoldre la manera com el mestre podria dur a terme correctament la seva tasca. La proposta, encara que pugui semblar contradictòria, es va iniciar pensant en el mestre. L’escola es va projectar per a ser oberta, flexible i alhora controlable. La posició del mestre ha de permetre controlar tot el que suc¬ceeix a l’escola tant si els alumnes es troben repartits en les diverses aules com si passa momentàniament una estona amb un d’ells. El moviment del terra, així com els plecs de la coberta, marquen clarament l’àmbit de cada activitat. Des de l’accés, un es¬pai obert acompanya les dependències del professor. Ens endinsarem a l’escola pel que podríem anomenar un passadís sense tancament interior, per a trobar, per una banda, les plataformes d’informàtica, plàstica i biblioteca, i per altra, el pati. Al final del petit recorregut i encarant-s’hi, trobem l’aula. El solar és una era que forma un suau pendent orientat a nord i es troba al final del poble. Arribant des del nucli antic hi accedim per l’últim carreró. Els “darreres” de les últimes cases del poble ens insinuen la presència d’un possible nou carrer que podria donar continuïtat a la trama del poble. Es tracta d’un carrer amb unes edificacions que es tanquen sobre elles mateixes i la seva era i que busquen la bona orientació. La tipologia estructural escollida és la llosa massissa de for¬migó sobre suports també de formigó. L’acabat de la coberta és de coure. Els tancaments verticals són de fusta i formigó vist.

Author: Conxita Balcells i Blesa

El projecte respon al programa escolar per a un petit poble dels Pirineus, consistent a allotjar l’activitat docent de set nens i un sol mestre. La nova edificació es troba al final d’un carrer, en el punt on el nucli de cases s’acaba i insinua un possible creixement. El solar destinat per a l’edifici, una era en suau pendent i orientada al nord, queda vinculat a les parts posteriors de les darreres cases del poble, amb les seves eres i la presència d’un nou carrer encara no consolidat. El projecte es planteja com una tanca que envolta l’era, amb tres construccions d’una planta orientades cap a la banda del poble. Els espais existents entre aquestes tres construccions serveixen per marcar l’entrada i crear un petit espai triangular de distribució. Les construccions se sostenen per les testeres per murs de formigó, i les façanes queden revestides de fusta, amb el faldó de les cobertes a la part superior. La tanca de l’altra banda de l’era és més baixa i permet la bona assolellada. El projecte cerca les traces del lloc i les converteix en les mateixes traces de la construcció, que assumeix el seu paper de límit entre el nucli construït del poble i allí on comença el camp obert.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Authors

On the Map