Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores del Archivo Digital del COAC

credits

Quiénes somos

Colegio de Arquitectos de Cataluña:

Àrea de Cultura

Directores:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Diseño y Programación:

Nubilum Edittio

En Imágenes

  • Casa Jover-Sala

  • Casa Jover-Sala

  • Casa Jover-Sala

  • Casa Jover-Sala

  • Casa Jover-Sala

  • Casa Jover-Sala

  • Casa Jover-Sala

Memoria

La composició de la casa adopta una forma peculiar com a resposta als condicionants del lloc: un petit terreny a la frontera entre una urbanització i el centre del nucli urbà, amb un pendent de 40 graus. Tres murs segueixen fidelment les corbes de nivell, formant dues crugies que organitzen tota la casa: la sala d’estar, la cuina i el menjador a dalt, amb esplèndides vistes sobre Sant Pere de Roda, i els dormitoris a la planta inferior, amb accés directe a l’exterior, on es troba la piscina. La casa segueix retòricament en tots els punts el plantejament inicial: els murs, que es poden foradar amb llibertat segons els requeriments de les circulacions, se separen de l’alineació de les finestres allí on la traça inicial ho exigeix. Des de la llunyania, el coronament dels murs portants sobresurt per damunt de la densa pineda que envolta la casa i reprodueix en termes arquitectònics les traces de la topografia preexistent.

Autor: Maurici Pla

Fuente: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

El Port de la Selva és una petita població de la Costa Brava al nord del Cap de Creus, on els Pirineus arriben al mar. La badia del Port de la Selva s’obre cap al mar en direcció nord i, conseqüentment, es troba exposada als forts vents de tramuntana i mestral. El cor de la vila es situa al costat est de la badia, orientat cap a l’oest. Aquesta orientació oest és única entre les ciutats i pobles de la Costa Brava, i ofereix al paisatge una llum i color especials. El terrenys sobre el qual s’assenta la casa es troba en el límit entre una petita promoció de cases privades i el centra de la vila, enmig d’una pineda mediterrània. El terreny té una pendent del 40% i els accessos a la casa provenen del carrer que delimita la part superior de la parcel·la i d’uns graons públics pel costat nord. La casa és una segona residència per una família de sis. La sala d’estar, el menjador i la cuina estan situats a la zona superior, des d’on es contemplen les millors vistes de la badia i del monestir de Sant Pere de Roda. Els dormitoris i la piscina es troben a la zona inferior. La plataforma que serveix de pàrquing i d’entrada a l’edifici és l’únic element construït al nivell del carrer, doncs les ordenances municipals no permeten una nova construcció projectada per sobre d’aquest. Tres parets paral·leles a les corbes pròpies de la topografia ordenen el terrenys i creen els diferents espais de la casa. Les habitacions interiors són d’àrea reduïda i cada una disposa del seu corresponent espai exterior que es cenyeix a les seves dimensions, establint una relació directa entre interior i exterior. Les parets, amb les seves prolongacions, acompanyen la transició des de l’interior a l’exterior. Questa relació s’exemplifica amb la piscina, considerada un objecte més de la cas que del jardí, un element directament relacionat amb els dormitoris, especialment amb el principal.

Autor: Elisabeth Galí i Camprubí

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