Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Ernest Ferré Ricart

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. Sílvia Villa

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

    Sílvia Villa

    La casa és situada a l’extrem nord d’una parcel·la, protegida de la tramuntana per mitjà d’un mur continu de formigó. D’aquest mur parteix la concepció de la casa a mesura que avança cap al sud, privatitzant els espais i les vistes i generant patis que organitzen la distribució interior. Tot el programa queda concentrat en un volum allargat, de 6 x 22 metres, en direcció est-oest. Les lloses horitzontals queden perforades en alguns punts i generen espais verticals, de vegades molt estrets. Els plans verticals també es poden perforar lliurement, la qual cosa ofereix una gran disponibilitat en les dimensions i la posició de les obertures.
  2. Maite Villa

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

    Maite Villa

    L’habitatge se situa en una urbanització de primeres residències, i ha estat pensat per a dos estadants. La casa ocupa una sola planta, si bé clarament elevada respecte del terreny. Una rampa de doble tram connecta la planta principal, una planta intermèdia i la coberta, que fa alhora de solàrium i mirador sobre les vistes llunyanes al mar de Salou i a la silueta de la ciutat de Reus. La casa rep la llum solar a través d’una claraboia d’1 x 5 metres, que fa d’eixida cap a la coberta. Les obertures de la planta baixa es fan ressò d’alguns elements significatius de l’entorn immediat: una tanca publicitària, un bosc veí o una construcció desagradable. Així, l’habitatge es tanca al carrer i al vent de mestral, i busca la seva extensió espacial i visual en sentit vertical, proposant la vida a la casa com un flux ascendent, un sentit que també s’aplica als elements tècnics i als conductes de condicionament.
  3. Vila-Seca Municipal Funeral Services

    Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

    Vila-Seca Municipal Funeral Services

    El lloc on s’emplaça el tanatori es troba fortament determinat per les construccions industrials i la presència del cementiri. El tanatori és format per una zona enjardinada de 2.200 metres quadrats i un edifici de 600 metres quadrats construïts. La façana del solar cap a la via pública és una tanca verda de 125 metres lineals que contrasta amb el paisatge de les fàbriques. A la zona de llevant s’ha projectat un jardí travessat per un recorregut sinuós i irregular que no es pot trepitjar, símbol del camí que encara mereixeríem recórrer. Es tracta d’una plantació de petites mates i matolls que acompanyen el passeig d’entrada, amb un pendent ascendent. Aquest passeig culmina en un gran portal de formigó format per dues eles invertides, que suggereixen les ales d’un àngel en posició d’acollida. El projecte combina el simbolisme i la realitat de les vivències espacials per esdevenir una representació molt espiritualitzada de la mort.
  4. Remodelling of Reus Municipal Stadium

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

    El febrer del 2002, l’Ajuntament de Reus planteja el futur de la ciutat esportiva. Es van engegar una sèrie d’intervencions de millora d’urbanització i instal·lacions a la vegada que es remodelava la tribuna oest de l’estadi. La nova façana la conformà un mur de vidre que es deforma per adaptar-se a les diferents amplades dels espais; la presència de la serra de Musara a l’horitzó donà les traces per les línies de la façana, que havia de convertir l’edifici en un equipament singular. La imatge d’aquest núvol esquinçat i allargassat de reflexos canviants capta l’atenció d’aquell que accedeix a la ciutat per aquest punt, aportant el dinamisme necessari propi de les activitats esportives.
  5. Walkway and Harbourmaster's Building at the Forum

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

    Walkway and Harbourmaster's Building at the Forum

    Entenem el recinte del Fòrum com aquell fragment de ciutat on l’urbanisme ni va voler ni va aconseguir esborrar totes les traces antigues, i on el nou planejament quasi no va arribar a encaixar les peces i, en canvi, les va saber relligar com volums magmàtics per representar impulsos de la modernitat. Les històries quotidianes són les que emplenen les places i els carrers de les ciutats. Només manca un moment de calma, apartats de les grans vies plenes de soroll, per poder sentir-les. Just això ens agradava que succeís en aquest espai de la passarel·la, sense cotxes, d’igual forma que succeeix als passatges de les ciutats, propers a les grans avingudes. Aquest fet, a més, fixava el projecte a Barcelona com l’últim espai possible de l’avinguda Diagonal.
  6. FAD Award

    Finalist. Category: Outdoor Spaces

    FAD Award

    Walkway and Harbourmaster's Building at the Forum

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

  7. Blas Infante Square

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

    Blas Infante Square

    Han passat ja 70 anys des que Màrius Torres escrivia sobre la Lleida d’acabada la guerra on veia els somnis enterrats i tots els discursos, les paraules, potser de pau, havien fracassat. La poesia “La ciutat llunyana ” va ser escrita al finalitzar la guerra civil, l’any 1939. Aquells moments de serena però esperançadora tristesa en que fou escrita serviren de punt de partida al projecte. Màrius Torres parlava, aleshores, que no queda altre consol que creure i esperar a la nova arquitectura que amb braços més lliures hauria de reeixir de nou des de la terra. Es pensa la plaça pública com una recopilació d’intencions, treballant uns elements poètics amb la Lleida de fons que representen la ciutat, avui més complexa, plural i lliure que mai. Sobre la base d’un pàrquind existent es crea una topografia artificial, formalitzada per la intersecció de dues piràmides, que es fon amb el passeig del riu Segre i es connecta amb les voreres dels carrers perimetrals, donant continuïtat als recorreguts dels vianants. Les grans lluminàries es resolen amb formes escultòriques que acaben de definir el nou paisatge urbà.
  8. FAD Award

    Shortlisted. Category: City and Landscape

    FAD Award

    Blas Infante Square

    Domingo Ferré, Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart

Bibliography

Societies