Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Harnden & Bombelli Arquitectes

  • Harnden & Bombelli Arquitectes

Memory

Peter Harnden Londres, 1913 – Cadaqués, 1971. Lanfranco Bombelli, Milà, 1921- Cadaqués, 2008. Els arquitectes van tenir l’encàrrec de produir les exposicions europees englobades dins el Pla Marshall al finalitzar la Segona Guerra Mundial. Van formar despatx a partir de 1949. El 1959 traslladen el despatx d’Orgeval a Cadaqués i és a Cadaqués on desenvolupen els seus projectes d’habitatges unifamiliars més coneguts, com “Villa Gloria” (1959), la casa Staempfli (1960) o la casa Mary Callery (1964), entre d’altres.

Source: Arxiu Històric del COAC

A partir de los años cincuenta, Cadaqués se convirtió en un centro cultural importante, donde se reunían personajes como Marcel Duchamp, Man Ray, o Mary Callery, probablemente atraídos por la figura enigmática de Salvador Dalí. Los arquitectos que formaban parte del grupo empezaron a explorar una nueva vía de la arquitectura moderna integrada en el contexto autóctono. Correa y Milà fueron los primeros en intervenir, y tuvieron que luchar contra lo que llamaban dos retóricas: la mal llamada casa "moderna", que se limitaba a imitar un lenguaje de ventanas horizontales, y la casa tradicional "estilo Cadaqués". La casa Villavecchia fue su primera obra importante, consistía en una vieja casa de pueblo que tenía tres plantas de cara al mar y otra media planta que daba a la calle de atrás. Avanzaron esta media planta hasta la fachada principal y situaron una gran terraza cubierta, a la que daba el salón y el dormitorio principal, para contemplar el mar. Desde el punto de vista compositivo, la terraza aparece como un gran vacío en la fachada. La casa Senillosa, de Coderch y Valls, le debe mucho a la casa Villavecchia. Es una casa de cuatro plantas, con un acceso en la planta baja y otro en la planta superior, con una terraza cubierta que se repite tres veces y crea una doble fachada de vidrio retrasada del plano de la calle que produce efectos cinematográficos de noche. Aconsejados por Coderch, a quien consideraban como el Neutra español, los arquitectos americanos Harnden y Bombelli decidieron comprarse una casa en Cadaqués e instalar su despacho en Barcelona. Hasta entonces habían trabajado en el departamento de exposiciones del Plan Marshall, con sede en París, con el fin de difundir el american way of life en Europa (el mismo espíritu con el que John Entenza había promovido la nueva arquitectura en California). Su manera de entender la modernidad estaba muy ligada al concepto de confort, y concebían su arquitectura como arte "concreto", por ejemplo, la casa Bombelli tiene una fachada con un plano deslizante y un agujero que parece una obra de arte conceptual. En su obra predominan las terrazas cubiertas y las celosías de madera, que siguen el ejemplo del edificio de La Barceloneta. También introdujeron las chimeneas de plancha de acero, un precedente de las que posteriormente diseñarían Coderch, Correa y Milà. La chapa de acero absorbía el calor de la chimenea y actuaba de radiador.

Author: Xavier Llobet i Ribeiro

Source: DOCOMOMO Ibérico

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. Pavilion of the United States Department of Agriculture

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Pavilion of the United States Department of Agriculture

  2. Gloria Villa

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Gloria Villa

  3. Staempfli House

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Staempfli House

  4. Bombelli House

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Bombelli House

  5. Bordeaux-Groult House

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Bordeaux-Groult House

  6. Mary Callery House

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Mary Callery House

    L’any 1961 l’escultora Mary Callery compra un petit solar al barri antic de Cadaqués, ocupat per una construcció de planta baixa més pis, amb tres costats que donen a tres carrers estrets i un pati a la part posterior. El programa plantejat per la clienta va dur Harnden i Bombelli a col·locar la sala d’estar, la cuina i el menjador a la planta baixa, en contacte directe amb el pati. La sala té una alçària doble i comunica amb una planta intermèdia, amb un dormitori i el seu bany. A la planta primera hi ha una segona sala d’estar i un altre dormitori. La darrera planta, de nova construcció, s’eleva per damunt de les cases veïnes amb vistes al poble i a la badia i conté el dormitori de l’artista, amb una àmplia terrassa. Els arquitectes resolen així el repte d’aprofitar la privacitat del jardí posterior i alhora elevar la casa per damunt del vell teixit del nucli antic, respectat en els seus aspectes estructurals.
  7. Mary Callery Studio

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Mary Callery Studio

  8. Pianc Apartments

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Pianc Apartments

  9. Fasquelle House

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Fasquelle House

    La casa és fruit de l’encàrrec d’un editor que forma part de la reduïda colònia de nordamericans que als anys seixanta s’havien establert a Cadaqués, força impermeables a les formes de vida autòctona en un microcosmos a part, si bé present a la localitat. Harnden i Bombelli pensen una casa que expressa clarament els trets propis de la cultura del seu client, per a la qual cosa combinen solucions tretes de la tradició domèstica nord-americana amb alguns procediments constructius tradicionals, propis del lloc i del país. La casa s’organitza per mitjà d’un sistema de murs de pedra paral·lels que quedaran a la vista tant per l’exterior com per l’interior. Aquests murs sostenen un desplegament de cobertes a dos vessants, a partir d’un carener transversal suportat per unes lleixes d’obra amb funció portant. El carener coincideix amb el principal eix de distribució, que lliga tota la casa en sentit transversal al sistema murari.
  10. Apezteguía House

    Harnden & Bombelli Arquitectes, Lanfranco Bombelli Tiravanti, Peter Graham Harnden

    Apezteguía House

Archive

  • Perspectiva de l'entorn de la Casa Staempfli.

    Drawing

    Perspectiva de l'entorn de la Casa Staempfli.

    Arxiu Històric del COAC

Authors