Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Catasús House

  • Catasús House

  • Catasús House

  • Catasús House

  • Catasús House

  • Catasús House

  • Catasús House

Memory

El barri del Vinyet té una topografia pràcticament plana, i Coderch opta en aquesta casa per crear un sistema d’espais domèstics referits exclusivament al gran jardí de la parcel·la, sense cap referència a l’exterior. Així, la casa es configura en una sola planta i forma bàsicament una L que abraça el jardí. Un braç d’aquesta L inclou els dormitoris, mentre que l’altre conté el menjador i la sala d’estar. L’entrada té lloc per darrere del cos dels dormitoris, ocultada del jardí, i dóna accés a un tercer braç que inclou la cuina i els serveis. Totes les obertures que donen al jardí es poden obrir i practicar a peu pla, o bé es poden tancar amb unes persianes de la mateixa alçada que la fàbrica construïda de la casa. Així, la casa esdevé un conjunt d’àmbits a un sol nivell on el jardí unifica les parts principals de la vida domèstica, mentre que l’entrada i els serveis romanen amagats al darrere i generen els seus propis espais exteriors.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Antes de hablar de la casa Catasús, valdría la pena mencionar Can Boada, una casa hasta ahora desconocida que fue construida por Coderch y Valls en Sant Vicenç de Montalt, muy cerca de la casa Ugalde, en 1955. Fue una casa experimental, un prototipo de vivienda que les encargó el señor Boada, con el objetivo de que sirviera para desarrollar el conjunto de una urbanización de casas patio en que la vegetación las cubriera por completo y generara un microclima local. No se llevó a la práctica porque el Ayuntamiento lo consideraba antiestético y no les concedió la licencia. La casa Catasús se realizó un año más tarde con los mismos criterios de Can Boada, pero con muchos más medios, más superficie y una piscina. Podemos reconocer en estas dos viviendas el mismo esquema de las casas patio de Mies van der Rohe, pero adaptadas a la tradición mediterránea y a los materiales y sistemas constructivos locales. La organización funcional de la distribución en planta de Can Boada y de la casa Catasús responde a la forma en T de la planta: en uno de los lados se encuentra la zona de día, en el otro, la zona de noche, y, en el tercero, el garaje y la zona de servicio. La cubierta plana refuerza la componente horizontal de la casa, y los muros portantes sirven de apoyo a las persianas correderas. Coderch y Valls realizaron muchas otras casas diferentes a partir de este prototipo de vivienda, que les permitía adaptarse a los diferentes programas, solares y topografías.

Author: Xavier Llobet i Ribeiro

Source: DOCOMOMO Ibérico

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