In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
Ubicada a l'illa delimitada pels carrers Tapioles, Blai, Margarit i l'avinguda del Paral·lel del districte de Sants-Montjuïc, l'església de Santa Madrona afronta al carrer Tapioles.
Es tracta d'un edifici religiós, de finals del segle XIX, que fa d'església i rectoria. Cal fer esment, pel seu valor històric i per la seva especial protecció, del portal posterior de l'església. Aquest és un portal barroc que procedeix de l'antiga església.
L'església té planta cruciforme, amb la façana principal afrontant al carrer Tapioles. Té una única nau amb capelles laterals entre els contraforts. El seu absis queda dins del pati d'illa, envoltat de construccions auxiliars darrere d'edificis d'habitatges. Un petit passatge comunica la zona de l'absis amb el carrer Margarit, permetent la visió de la Porta del Convent de Sant Joan de Jerusalem.
La façana principal, orientada a est, té una composició simètrica dividida en tres parts; la nau principal i el cos de capelles a cada lateral. A la part de la nau apareix una zona sobresortint del pla de façana que incorpora l'accés i una rosassa a la part superior d'un finestral de proporcions verticals amb vidres policromats.
La portalada d'accés té una porta rectangular flanquejada per columnes. Com a continuació d'aquests elements s'alcen quatre arquivoltes que s'uneixen en un arc apuntat.
La nau expressa en façana els pendents de la coberta, que és de dos vessants, seguint les capelles la mateixa pendent a una alçada més baixa. Tots els ràfecs són perfils classicistes de pedra amb arcuacions a sota.
El campanar està situat a la zona central de la façana principal i s'alça com a continuació de la part sobresortida d'aquesta façana. El campanar s'eleva, per sobre de la nau, fins a una alçada similar a la de la mateixa nau. Aquesta imponent alçada es va assolint amb diferents canvis de planta del campanar, passant primer de quadrada a octogonal, i després reduint-hi la dimensió d'aquesta.
La façana a sud és cega a excepció d'un rosetó de grans dimensions amb vitralls policroms en la façana del transsepte i unes finestres circulars petites entre els contraforts de la nau.
Les cobertes són totes a dos vessants i la coronació del creuer es fa amb una cúpula semiesfèrica de diàmetre equivalent a la nau central. Aquesta volta està il·luminada per finestres perimetrals d'arc apuntat situades al cimbori. L'absis es cobreix amb una altra cúpula més reduïda.
El parament de totes les façanes estan fets amb carreus de pedra disposats regularment.
L'església es considera neogòtica pel tipus d'estil de les decoracions i les proporcions de les parts que la formen.
Artísticament, cal destacar el portal del Convent de Sant Joan de Jerusalem realitzada completament en pedra i encastada en la part exterior de l'absis de l'església. Té una obertura rectangular flanquejada per columnes d'ordre compost i entaulament clàssic, amb un escut oval. Per sobre d'aquest entaulament presenta una fornícula profusament decorada amb elements barrocs. La imatge del sant titular, dins la fornícula, està destruïda.
T113 Arquitectura, Giuseppe Giacalone, Maria del Mar Viladot
T113 Arquitectura, Giuseppe Giacalone, Maria del Mar Viladot
T113 Arquitectura, Giuseppe Giacalone, Maria del Mar Viladot