Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

  • Mas Vidal

Memory

El mas descansa sobre les restes d’una fàbrica medieval formada per les runes d’uns murs de pedra tosca i un pont de volta apuntada. La planta baixa serveix per allotjar algunes dependències secundàries: l’habitatge dels masovers, un estudi i algunes dependències de servei. La resta esdevé un porxo pel qual s’accedeix a la casa, construïda amb una fàbrica de maó que segueix la mateixa traça dels murs inferiors. El cos superior adopta forma de L, amb els paraments emblanquinats i les finestres retallades. El menjador forma un volum que sobresurt, mentre que la sala d’estar s’amaga darrere d’una àmplia terrassa coberta. La casa queda encavalcada per sobre del vell mur per mitjà d’un segon pont, paral·lel a l’antic. Pratmarsó encaixa en tres dimensions la casa de nova planta amb la vella estructura de pedra. Des de la distància, el mas ofereix la imatge d’un acoblament de volums puristes que suren per damunt de l’arbreda.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Mas Vidal es un proyecto de rehabilitación de unas ruinas de una antigua masía construida con muros de piedra y bóvedas a la catalana. Está situada en una zona agrícola, en el límite de unos viñedos y el bosque. Pratmarsó recupera una parte de la planta baja de la masía y deja un paso por debajo de la nueva construcción, aprovechando una de las bóvedas existentes, que pintaría de blanco como el resto de la ampliación. El contraste entre lo nuevo y lo antiguo se produce en todo el proyecto, tanto en lo cromático como en lo volumétrico. En este caso, no se procede a una fusión entre los dos lenguajes, al contrario de lo que en el casco antiguo de Cadaqués, sino una contraposición muy acentuada. La planta superior de la vivienda tiene forma de L, coincidiendo con algunos de los muros de la masía en la que se apoya. El resto de los muros de la planta baja que no se aprovechan se dejan en forma de ruinas, recordando la historia del lugar. Uno de los efectos plásticos que se consiguen al diferenciar las dos plantas por estratos es que la casa parece flotar en el aire y permite vistas por encima de la vegetación, como si fuera un gran mirador. Además, se producen una serie de variaciones en la planta superior que dan un cierto dinamismo visual al conjunto, como el recorte de la terraza, el voladizo del comedor y la disposición aleatoria de los huecos de distintos tamaños en el volumen.

Author: Xavier Llobet i Ribeiro

Source: DOCOMOMO Ibérico

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