Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores del Archivo Digital del COAC

credits

Quiénes somos

Colegio de Arquitectos de Cataluña:

Àrea de Cultura

Directores:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

:

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Diseño y Programación:

Nubilum Edittio

Obras

Sobre el Mapa

Constelación

Cronología

  1. Obra Social Sagrada Famíllia

    Jordi Masgrau, Narcís Negre

    Obra Social Sagrada Famíllia

    Entre el 1957 i el 1965, l’Obra Sindical del Hogar va desplaçar cap a municipis veïns, sobre topografies i enclavaments de gran dificultat i baix preu, una política d’habitatge massiu i barat. Dins el terme de Sant Daniel (annexionat l’any 1963) s’implantaren 350 habitatges al barri de Vila-roja. Aquest edifici benèfic, a càrrec d’un orde religiós, conté un complex programa de guarderia, parvulari, capella, residència monacal i centre social sobre un terreny «de rebuig» situat entre la carretera i el riu. El desnivell de la riba permet allotjar els usos en una secció estudiada. La modèstia general no impedeix un estimable exercici funcional i compositiu, relacionat tant amb l’expressió emblemàtica de l’origen religiós de l’equipament com amb les tendències més avantguardistes del moment.
  2. Ampliació de la Caixa de Pensions a Girona

    Jordi Masgrau, Narcís Negre

    Ampliació de la Caixa de Pensions a Girona

    Àmplia cantonada que forma part del projecte elaborat per Bru Barnoya per obrir la nova calle del Progreso ja d’entrada amb un ordre neoclàssic constant, de baixos i quatre pisos, que quallaria en moltes de les noves finques (vegeu Santa Clara, 7) i que reformes posteriors i els bombardejos del 1938 ens han furtat. Aquí es llegeix encara la regularitat decreixent d’obertures i balcons, la balustrada ritmada (en lloc de la teulada prevista) i la moderada cornisa. La principal caixa d’estalvis del país s’hi instal·la el 1902. Masó hi aporta la continuïtat del balcó inferior i uns esgrafiats luxosos i delicats. Modificacions del 1939 desfiguraren interiorment una part de l’edifici. Al núm. 11 de Santa Clara, l’ampliació del 1979 treballa contextualismes assajats per Coderch i Sostres a Barcelona. Interessa la teoria de buits constants i decreixents, així com la faixa de relació entre façanes; resulta anodina, en canvi, la planta baixa. Al seu peu, reforma d’urbanització (1994) del carrer, a càrrec d’Arriola i Fiol.
  3. Consolidació de l'Església dels Dolors

    Narcís Negre

    Consolidació de l'Església dels Dolors

    La casa de la congregació servita (implantada a Girona el 1687) fou bastida arran del convent mercedari, amb el qual comparteix elements portants i campanar. L’interès actual rau especialment en un espai neoclàssic, més de reunió i expositiu que litúrgic, en el qual destaquen les pintures de gran dimensió i el retaule atribuïts a Panyó, que, després de sobreviure a incendis i revolucions, es presenten encara ara com a acompanyants d’un clima vuitcentista desaparegut de molts temples.