Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Marcos Catalán Alucha

Memòria

Graduat en Disseny per l'Escola Elisava (Barcelona 1997). Després de col·laborar en diferents despatxos d'arquitectura, el 2006 funda "Marc Català, Studio" desenvolupant projectes integrals d'arquitectura, interiorisme i disseny de producte. A l'estudi els treballs s'afronten de manera precisa, rigorosa i racional amb l'objecte de millorar la vivència dels llocs en que s'intervé. En l'actualitat compagina la pràctica professional amb l'activitat docent, impartint classes en diferents màsters de Disseny d'Interiors a Elisava, a més de professor convidat a la Universitat d'Arquitectura i Disseny CEDIM de Monterrey, Mèxic. Les obres de l'estudi han estat guardonades en diverses ocasions amb el premi FAD de l'Opinió, en la categoria d'interiorisme. Primer Premi a la Biennal d'Arquitectura de l'Vallès 2007 (Al costat de BAAS Arquitectura). Diversos anys Finalistes en els "Premis Saloni", en els "Premis d'Arquitectura de les Comarques de Girona" i "Premis FAD".

Autor: Marcos Catalán Studio

Obres

Sobre el mapa

Constel·lació

Cronologia

  1. Casa MJ

    Marcos Catalán Alucha, Sergi Serrat Guillen

    Casa MJ

    L'habitatge reinterpreta de forma contemporània algunes de les característiques de la casa mediterrània tradicional: el porxo, el pati, la fusta, la ceràmica, el color blanc... S'aprofita la topografia del lloc per resoldre la secció del projecte. Tot l'habitatge es desenvolupa en planta baixa i descendeix una planta per adaptar-se a les condicions del carrer més baixa formalitzant la presència de l'aparcament sense necessitar excessius moviments de terra. En planta baixa la casa s'organitza al voltant d'un pati central que queda enfrontat a l'entrada principal de l'habitatge. La zona dels fills, poc presents en la casa, queda separada mitjançant un tancament de wengué que funciona com una barrera virtual i fa que la casa es faci "més petita" i no es faci tan evident la seva absència. La resta del programa es desenvolupa prop del jardí, en una seqüència de cuina-menjador, estar, dormitori, tots oberts al porxo i potenciant al màxim les diagonals interiors de la casa. Exteriorment la casa és un volum simple de color blanc que contrasta amb el verd dels pins de la parcel.la. Unes lames de pi tamisen la llum de tarda sobre les habitacions dels fills. A dins, en canvi, les textures enriqueixen la llum que prové del pati interior i del porxo. L'obra vista recorre els tancaments llargs de la casa i els mobles de wengué organitzen la planta al voltant. La xemeneia de maó, emergeix per sobre del volum i fixa la casa sobre el paisatge.
  2. Casa CP

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Marcos Catalán Alucha

    Casa CP

    Reforma d’un entresòl a Barcelona. L’altura dels edificis i les fulles dels arbres deixen passar una llum massa pàl·lida i freda, molt similar a la dels països nòrdics. En aquests països l’ús de la fusta i les veles busquen construir un espai domèstic més càlid. Fusta a terra i al sostre. Com un gelat de tall. Utilitzar la calidesa natural de la fusta clara per modificar la percepció de la llum per rebot, de la mateixa manera que les pantalles d’un llum fan que la llum d’una bombeta sigui molt més càlida i agradable. Villa Mairea d’Alvar Aalto ens va mostrar el camí. Quedar un pas enrere. La convicció que aquest tipus d’intervencions han de cedir protagonisme als seus habitants, al mobiliari i a les seves possessions, que aniran creixent amb el pas del temps, ens aconsella treballar amb el mínim de recursos possibles. És per això que el projecte es construeix amb només dos materials: la fusta d’auró i el color blanc. En alguns punts, les portes o l’aplacat de fusta de les parets enllacen amb el paviment i el revestiment de fusta del sostre, embolicant així l’interior amb un gest que pretén ser una abraçada afectuós i protector.
  3. Casa 13

    Marcos Catalán Studio, Marcos Catalán Alucha

    Casa 13

    Un àtic a Barcelona Com aconseguir construir un nou paisatge domèstic que no recordi en absolut a la preexistència? Com modificar un esquema rígid i caduc d’estances mínimes connectades per un llarg corredor que no resol les necessitats de l’usuari i que no aprofita els avantatges i privilegis que ofereix un àtic a Barcelona? Com en una sastreria, es confecciona un vestit a mida que resol les necessitats particulars del nou usuari i potencia les qualitats del lloc. Després de l’enderrocament vam quedar condicionats per l’estructura, les instal·lacions i l’accés des de el nucli. S’implanta un esquema d’espais fluïts i oberts que assumeixen funcions múltiples i variables sempre connectades a l’exterior. Un Sanitrit ens ajuda a col·locar la sala d’estar i el dormitori en el lloc que els correspon: sala estar al Sur i dormitori a llevant, acabant de corregir la mala orientació solar de l’antiga distribució. Les altres peces de l’habitatge es relacionen amb aquests espais a través d’una membrana-gelosia que fa fluir o contenir el programa.
  4. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Interiorisme

    Premi FAD

    Casa CP

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Marcos Catalán Alucha

  5. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Interiorisme

    Premi FAD

    Casa 13

    Marcos Catalán Studio, Marcos Catalán Alucha

Societats