Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental. Emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

L'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Mitjançant aquest formulari, podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic.. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya et farà arribar una estimació del pressupost, variable en cada casuística d'ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Obres (18)

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia (22)

  1. Casa Paniker

    Joan Antoni Ballesteros i Figueras, Joan Carles Cardenal i González, Francisco de la Guardia Conte, Pere Llimona Torras, Xavier Ruiz Vallés

    Casa Paniker

    Habitatge unifamiliar aïllat situat en una zona residencial molt propera al nucli antic de Pedralbes. La planta està girada uns trenta graus pel que fa a la parcel·la perquè la casa quedi orientada cap al sud, on hi ha una vista del Monestir de Pedralbes. El desnivell del terreny ha motivat la creació d’una sèrie de plataformes que permeten sortir directament de les habitacions al jardí posterior, reservat per als nens. L'habitatge està aixecat sobre pilars metàl·lics per millorar les vistes i aconseguir que tota la superfície del terreny, que no és gaire gran, es pugui destinar a jardí. La distribució de la casa està organitzada al voltant d´un pati central enjardinat, que serveix d’accés a l’habitatge per sota. A la part nord hi ha les habitacions dels nens i les de servei, amb un passadís molt ample on es pot estudiar i jugar, i que en un extrem es converteix en el safareig. A la part central hi ha la suite dels pares, el vestíbul amb l'escala i la cuina. Finalment, a la part sud hi ha el menjador i l'estar. La casa està envoltada per una terrassa perimetral que es divideix en dues parts, una per a la zona de dia i una altra per a la zona de nit. L’estructura de formigó és un element molt expressiu de la casa. Els tancaments estan estucats de color siena, els sostres estan pintats de blanc, i les finestres de fusta queden protegides amb persianes corredisses de llibret de color blanc.
  2. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Arquitectura
    Casa Paniker

  3. Joieria Monés

    Joan Antoni Ballesteros i Figueras, Joan Carles Cardenal i González, Francisco de la Guardia Conte, Pere Llimona Torras, Xavier Ruiz Vallés

    Joieria Monés

    L'edifici va ser concebut originalment com a seu d'una fàbrica de joieria. La part baixa està plantejada com a sòcol transparent que deixa veure l'estructura i conté la zona més pública del programa: atenció al públic, oficines i sala d'exposicions. En canvi, el volum superior és molt més opac i conté la fábrica pròpiament: tallers de muntatge, serveis i vestuaris. La distribució de totes les plantes és molt flexible i sistemàtica, organitzada a partir d'un recorregut perimetral que envolta els espais de treball i el nucli de comunicació vertical, perpendiculars a la façana més llarga. El volum superior està aplacat de gresite gris i té les obertures estratègicament situades en funció de l’orientació solar i la voluntat de potenciar la puresa del prisma rectangular. En una de les testeres apareix un sol tall vertical, mentre que la façana més llarga conté tres galeries que estan protegides per uns plans de lamel·les orientables enrasats amb la cara exterior. La planta de la coberta està protegida per un mur opac d’una alçada que remata el conjunt i té una gran obertura que equilibra la composició general dels buits.
  4. Premi FAD

    Finalista. Categoria: Arquitectura
    Joieria Monés

  5. Jutjats de Vic

    Pere Llimona Torras, Xavier Ruiz Vallés

    Jutjats de Vic

    L’edifici interpreta el programa variat i atomitzat de la seu dels jutjats a través d’una estructura metàl·lica que permet distribucions diferents a cadascuna de les plantes. La planta baixa és un espai lliure cobert que afavoreix l’entrada independent al Col·legi d’Advocats, inclòs al mateix edifici. Les obertures de les diverses plantes responen estrictament als requeriments dels espais interiors. L’edifici es presenta com un cub que completa la cantonada entre dos carrers de l’eixample, separat de les edificacions veïnes i estructurat com una sèrie de safates preparades per assimilar la diversitat del programa.
  6. Casa Calatrava

    Pere Llimona Torras, Xavier Ruiz Vallés

    Casa Calatrava

    Conjunt de dues torres unides per un nucli de comunicacions verticals. Les dues torres estan girades entre si i tenen un sol habitatge per replà cadascun, amb una distribució diferent segons l'orientació i la posició relativa del nucli de comunicacions verticals. En tots dos casos, els habitatges estan distribuïts al voltant d'un petit passadís central, de manera que totes les dependències donen a l'exterior. L'estructura és de pilars i jàsseres metàl·liques vistes, que per la part interior estan protegides contra incendis. El tancament exterior és de maó vist, enrasat amb l'estructura metàl·lica, com a l'arquitectura americana de Mies van der Rohe al campus de l'IIT. Sobre aquest volum es retallen una sèrie de terrasses cap a dins, que permeten portar les finestres a un segon pla. Com que les terrasses no van de pilar a pilar, els matalassos del mur de maó tenen dimensions desiguals en relació amb els pilars, i sembla que estiguin desplaçats, com si estiguessin en moviment. Aquest desplaçament genera un efecte de contrapunt que ajuda a expressar el caràcter de tancament i de lleugeresa del mur. L'estructura i les baranes metàl·liques estan pintades de color gris blavós; els cantells dels forjats queden vistos per sobre de les jàsseres i estan pintats de blanc; i les fusteries i persianes enrotllables són de fusta envernissada. La planta baixa està ocupada per locals comercials.
  7. Premi FAD

    Guardonat / Premiat. Categoria: Arquitectura
    Edifici d'Habitatges Via Augusta 242

  8. Reforma del Palau de Justícia de Girona

    Pere Llimona Torras

    Reforma del Palau de Justícia de Girona

    La constitució d’aquesta casa palau es va produir a partir del trasllat del seminari, el 1769, tot i que una realineació anterior de la plaça (1606, Arévalo de Zuazo, bisbe) ja n’havia modificat la façana i l’estructura. Arran de la seva adquisició pels Pastors es va convertir en una de les estructures domèstiques de major qualitat i espectacularitat de la ciutat, amb la seva escalinata i sales nobles i amb el pati porticat. El 1959 l’Ajuntament la cedí al Govern, i el 1970, de mans d’un Llimona que havia ja actuat en edificis judicials com el de Manresa, se’n va recompondre el carejament i el dovellatge del portal i s’hi va reinstal·lar l’equipament actual, amb ambició als espais interiors i amb alguna dissonància volumètrica. El 2008, l’Audiència Provincial està en curs de traslladar-se al sector del Güell, després d’enderrocar-s’hi una decadent i contestada plaça de toros. La cara oest de la casa Pastors s’assenta sobre el mur del primer recinte fortificat i inclou també una part de l’antic castell de Sobreportes dels Montcada així com, inscrites, les restes de la porta nord del cardo romà, que encara conserva dues torres quadrangulars de les quals es llegeixen la base fundacional i l’opus quadratum baiximperial. Les torres medievals, cilíndriques, ofereixen un episodi més de la magnífica constel·lació de volums a la cara externa del portal.
  9. Casa Rifà Tenas

    Pere Llimona Torras

    Casa Rifà Tenas

    Tres poliedres disposats al voltant dels espais de comunicació conformen un volum molt adaptat al terreny i es juxtaposen amb un interessant joc de cobertes que incorpora porxos als intersticis. Els desnivells interiors permeten la relació amb un entorn desigual.
  10. Edifici Poeta Marquina 2

    Pere Llimona Torras, Xavier Ruiz Vallés

Bibliografia (15)

Bústia suggeriments

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris.