Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

  • Escola Palau

Memòria

A partir de la funció pedagògica i social de l’edificació escolar, proposem que la implantació d’aquest nou centre ajudi a vertebrar l’entorn en què es troba, actualment poc configurat des d’un punt de vista urbà. El fet d’optar per un edifici d’una sola planta permet organitzar la vida escolar a través d’un eix central –que dóna accés a totes les dependències- el que actua al mateix temps de zona de trànsit i de trobada, amb una clara vocació de ser utilitzat, si s’escau, amb finalitats pedagògiques. La solució que presentem proposa un sistema modular d’aules i espais de serveis, el qual dóna flexibilitat en els seus usos. Els patis queden determinats per la mateixa disposició de les aules, aconseguint un conjunt articulat i de marcada personalitat. L’accés independent a les pistes esportives i al gimnàs (que pot ser utilitzat de forma polivalent), situats a un extrem del recinte escolar, permet que pugui ser utilitzat fora de l’horari escolar i, potser, relacionat amb el futur complex poliesportiu que es preveu construir a Palau de Plegamans. Aquest plantejament, juntament amb l’elecció de materials per a la construcció (formigó, obra vista, alumini...), optimitza el seu manteniment, tant pel que fa a neteja com a l’envelliment natural de les construccions. També creiem que l’exterior ha de ser tractat amb la vegetació autòctona del Vallès.

Autor: Conxita Balcells Associats, Santiago Vives i Sanfeliu

El Centre d’Educació Infantil i Primària se situa als afores del centre urbà de Palau de Plegamans, vertebrant una zona on coexisteixen edificacions aïllades de baixa qualitat amb un nou creixement urbà d’habitatges adossats, terrenys agrícoles i la presència de la riera de Caldes. El programa funcional consisteix en sis aules d’educació primària i aules complementàries, tres de preescolar i unes zones comuns de menjador i zona esportiva. Dues de¬cisions caracteritzen el procés de projecte: desenvolupar el programa en una sola planta i considerar els recorreguts interiors, un de longitudinal i l’altre transversal, com a eixos vertebradors de la vida escolar. El suau pendent nord-sud del solar provoca un canvi de cota altimètrica de 1,70m. L’adaptació topogràfica del projecte sobre aquest eix permet, a través del joc de la coberta, albergar l’accés principal, així com les parts del programa que necessiten més alçada – menjador, cuina i gimnàs. El pendent de la coberta s’estén a banda i banda de l’eix per a acollir les aules de primària i infantil. Des de l’accés i en direcció est-oest es desenvolupa el programa d’educació primària a través d’un corredor central que distribueix una doble crugia. Les aules orien¬tades a sud s’agrupen de dues en dues, deixant un pòrtic lliure entre elles, a mode de porxada. D’altra banda, les aules d’usos específics – biblioteca, informàtica, música – s’agrupen de tres en tres, obrint-se al pati interior, permetent una bona il·luminació natural així com unes bones condicions ambientals. La direcció oest-est allotja el programa infantil. Tres aules orientades a sud i una sala de psicomotricitat a nord configuren un volum envoltat de patis: zona de jocs a sud, hort al oest limitant amb el menjador i pati a nord formant part de l’aula específica. La linealitat i dimensió de la façana nord, queda corregida per l’aparició dels caps de les cobertes de les aules, marcant d’aquesta manera el ritme estructural de la petita escala de les aules.

Autor: Conxita Balcells i Blesa

L’escola és situada en una zona residencial de baixa densitat, no gaire lluny dels terrenys agrícoles, i caracteritzada per l’absència de tot tipus de qualitat urbana. La naturalesa del programa recomanava desenvolupar tot el centre en una sola planta, per tal d’afavorir la relació directa amb els espais exteriors i evitar els trànsits interiors en sentit vertical. El centre es disposa en dos braços en creu, organitzats per dos passadissos ortogonals, amb algunes rampes lleugeres que permeten adaptar-se al suau pendent del solar. Les aules es disposen en el cos paral·lel al carrer, lleugerament trencat pel cos transversal, que acull les parts singulars del programa. El sistema de cobertes queda repartit d’estança a estança, amb un vessant per a cada element del programa, de manera que des del carrer l’escola mostra un ritme ordenat de cossos edificats que fa de contrapunt al desordre dels habitatges unifamiliars de la vorera oposada.

Autor: Maurici Pla

Font: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Autors

Sobre el mapa