Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

  • Escola Vaixell Burriac i Institut Vilatzara

Memòria

El projecte ordena dos conjunts escolars, una escola i un institut, dins la totalitat d’una illa de cases de forma trapezoïdal, de 5.000 metres quadrats, situada al nou eixample de Vilassar de Mar, traçat sobre una antiga zona agrícola. Si bé l’escola i l’institut queden inclosos dins una mateixa parcel·la, es tracta de dos organismes amb un funcionament totalment independent, que es relacionen per la simple juxtaposició de les zones de contacte posteriors. Tots dos edificis s’organitzen per mitjà de pavellons connectats entre ells a través de les circulacions exteriors, que poden estar cobertes o no. La varietat dels espais exteriors (claustres, patis, placetes, jardins, porxos, cobertes vegetals) defineixen el caràcter de cadascuna de les edificacions. El projecte s’estructura a partir de la disposició d’aquests espais exteriors, travats amb l’edificació a través de les cobertes alternades.

Autor: Maurici Pla

Font: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

El projecte ordena dos conjunts, l'escola i l'institut, dins la totalitat d'una àrea trapezoïdal de 15.000 m2 al nou eixample de Vilassar, traçat sobre una gran zona agrícola. L'escola i l'institut són dos organismes de funcionament completament independent i queden soldats espatlla contra espatlla. L'estructura constructiva d’ambdós centres es recolza en l'organització de pavellons connectats per circulacions exteriors, cobertes o no, ja que el bon clima del maresme propicia aquesta obertura a l’exterior. Així doncs, aquesta lògica de relació amb l’exterior defineix el caràcter de les edificacions a partir de la importància, varietat i vida dels espais externs (claustres, patis, placetes, jardins, porxades i cobertes vegetals). Tot el projecte gira entorn de la definició de diferents espais exteriors conformats per l'edificació, els murs i l'arbrat. A l'escola, l'espai d'accés al claustre central, els porxos a la planta baixa, els petits patis de les aules, el camp d'esports i l'accés al pati del parvulari. A l'institut: l'espai-rampa d'entrada, el pati d'accés, els patis de les aules, els porxos de la planta baixa, el pati enfonsat dels alumnes, l'àgora del gimnàs, la sala d'actes i el camp d'esports. A l'escola s'ha buscat que tots els espais en planta baixa i pis es relacionin directament amb el terreny, mentre que a l'institut la planta pis en queda segregada. S'ha procurat que la il•luminació dels espais sempre fos doble: il•luminació de sud i de nord per a possibilitar un control real de la llum dins dels espais, relacionat amb l'ús i el control solar. El tractament dels espais a l'institut ha estat, amb intenció, més dur que a l'escola, no només per qüestions de manteniment, sinó també pel caràcter més massiu d'aquests centres.

Autor: Brullet - De Luna Arquitectes

Autors

Sobre el mapa