Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

  • Noves Estacions de FGC: Vallparadís Universitat, Terrassa, Terrassa Nacions Unides

Memòria

Per encàrrec d’Infraestructures.cat es redacta el projecte de perllongament dels Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya a Terrassa de les estacions de Vallparadís Universitat, Terrassa Estació del Nord, Terrassa Nacions Unides, a més de la reforma de l’estació de Terrassa Rambla i de les sortides d’emergència i túnels. La principal característica d’aquestes estacions és que totes estan soterrades a una profunditat de 20-26m i, en superfície a carrers o parcs, només emergeixen els edicles d’accés, sortides d’emergència i elements de ventilació. Les estacions es realitzen en dues fases. En la primera, realitzada per les enginyeries, preveu les infraestructures d’obra civil del túnel, així com l’estructura i volumetria de les estacions. Aquestes són grans edificis rectangulars soterrats, de diverses plantes i amb diferents usos segons l’estació: terciari, plantes d’aparcament, zones d’instal·lacions, a més dels vestíbuls i andanes de FGC. En la segona fase es realitza l’acondicionament de les estacions. Les intervencions es centren en el projecte d’instal·lacions i el tractament dels interiors en relació a tancaments i divisòries, paviments, revestiments, cel-rasos, disseny dels elements en vestíbuls i andanes i ubicació dels elements d’equipament, peatge, venda i senyalització per a FGC. En el disseny resultant d’aquestes estacions, encara que en situacions i requeriments molt diferents en cadascuna, s’ha intentat donar una imatge comuna i integradora -tant en vestíbuls com en andanes- de forma que el viatger, en entrar al recinte i moure’s pels seus interiors, percep una unitat de materials i acabats, amb lleugeres diferències en els colors -identificatius de cada estació i en l’adaptació de les solucions constructives degut a les diferents característiques de cada estació.

Autor: Mora-Sanvisens Arquitectes Associats

Autors

Sobre el mapa