Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Jorge Vidal Tomás

Memory

Jorge Vidal és arquitecte, graduat per l'Escola Tècnica Superior d'Arquitectura de Barcelona l'any 2005. El 2004 va estudiar a l'Acadèmia d'Arquitectura de Mendrisio en als ateliers de Peter Zumthor i de Valerio Olgiati. El 2003 va estudiar a Grècia amb Ellia Zenghelis gràcies a una beca atorgada per la fundació Mies Van der Rohe. En cursar el Màster de Projectes està actualment preparant el seu doctorat a l'ETSAB. Des de 2008 fins avui ha estat professor al taller de Projectes de l'ETSAB. Al seu torn, va ser director de la sèrie de conferències conegudes com Fòrums ESARQ a la Universitat Internacional de Catalunya des del 2010 fins al 2016. Ha estat convidat a diverses conferències en diferents escoles d'arquitectura d'Espanya. Paral·lelament, escriu de manera regular articles sobre arquitectura. Des de 2008 fins al 2015, Jorge Vidal va treballar amb Víctor Rahola a Rahola Vidal Arquitectes. El 2015 Jorge Vidal funda el seu actual estudi d'arquitectura.

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. Electrical Substation, Cooling and Heating Plant and Park

    Rahola Vidal Arquitectes, Víctor Rahola i Aguadé, Jorge Vidal Tomás

    Electrical Substation, Cooling and Heating Plant and Park

    L’encàrrec del projecte es l’envolvent vertical d'una nova central energètica que està formada per una subcentral elèctrica i planta de fred-calor situada en el Poblenou de Barcelona. Les decisions fan referència, fonamentalment, als materials, als colors, a les proporcions dels elements arquitectònics, portes, buits de ventilació, etc. Donada la volumetria del projecte i la seva situació, al costat d'un parc (jardí horitzontal) envoltat d'edificis de gran altura, els materials proposats són: formigó vist acolorit en oxido de coure, modulat 3x1 metres en vertical. Els buits de ventilació de 9,5 i 5,5 metres quadrats, es cobriran amb religa tallada en diagonal segons al mòdul triangular de l'encofrat del formigó. El projecte proposa un jardi vertical superposada a l'estructura de formigó. Una estructura de cables ancorats als latiguillos de l'encofrat permeten la cubrició controlada de la vegetació. El parc (jardí horitzontal) i la façana de l’edifici productor d’energia (jardí vertical) formaran un conjunt urbà verd, productor de oxigen. Entre ells s’estableix una relació entre les seves capacitats de productives i energètiques.
  2. Collage Building

    Rahola Vidal Arquitectes, Víctor Rahola i Aguadé, Jorge Vidal Tomás

    Collage Building

    L’Edifici Collage - Centre cultural Teresa Pàmies - és una arquitectura de proximitat, connectada amb el paisatge urbà i les necessitats socials de la ciutat de Barcelona. Un projecte de ciutat vertical organitzat per estrats horitzontals, on cada una de les plantes té relació amb les altres per mitjà de perforacions i buits . Un edifici d’equipaments que agrupa diversos usos: una escola bressol, una biblioteca, una ludoteca, un centre cívic i una sala d’actes. Cinc programes que demanen una relació estreta amb l’exterior però comparteixen una sola planta baixa. Aquesta es converteix en un lloc cívic permeable i actiu, que connecta la ciutat circumdant amb l’edifici i el parc a l’interior de l’illa. El resultat és un collage de diferents parts, un passeig seqüencial d’episodis urbans.
  3. Raima Shop

    Jorge Vidal Tomás

    Raima Shop

  4. Mostres d'Arquitectura (Barcelona)

    Shortlisted
    Collage Building

    Rahola Vidal Arquitectes, Víctor Rahola i Aguadé, Jorge Vidal Tomás

  5. Carles Taché Gallery

    Jorge Vidal Tomás

    Carles Taché Gallery

    La disposició general de la galeria, la barreja de lo nou i lo existent, es una composició deliberada, que dona forma a una família coherent de sales i espais, alhora que varia en escala, proporció i qualitat de llum. L’edifici existent es mostra despullat tal com és, mentre que els nous elements es redueixen a un assentament autònom al seu interior. Per això la proposta que es planteja construeix un recinte de 4.20 metres d’alçada on l’ull de l’observador discorre amb tranquil·litat, sense exabruptes. Aquest límit defineix un volum. La llum es ordenada des de la coberta i tractada de forma diluïda. Las instal·lacions son vistes i coherents a las necessitats. Els terres de formigó i els sostres de ceràmica són els originals. Els antics murs simplement es pinten de blanc els nous s’estuquen per dotar-los d’una suau continuïtat. El projecte es compromet amb la qualitat de lo existent, alhora que desenvolupa variacions addicionals sobre l’estructura formal.
  6. Mostres d'Arquitectura (Barcelona)

    Shortlisted
    Carles Taché Gallery

    Jorge Vidal Tomás

  7. Winery in Montras

    Rahola Vidal Arquitectes, Víctor Rahola i Aguadé, Jorge Vidal Tomás

    Winery in Montras

    La construcció d'un celler i la formació del vi estan lligades a una experiència amb la terra. El vi és olor, color, sabor, cos i essència del raïm. Aquesta formació de sentits i percepcions ha d'anar acompanyada d'un lloc capaç d'emfatitzar aquest procés de transformació. Per a això hem treballat 4 aspectes claus: 1.- El programa del celler respon a la necessitat de produir vi i organitzar una relació amb la masia existent. Per a la producció de vi es disposen 4 naus amb espais intermedis servidors que contenen les instal·lacions. A la primera nau, començant pel costat dret, s'emmagatzemen els estris de desenvolupament agrícola de les vinyes juntament amb els laboratoris, àrees d'embotellament i cambra frigorífica. La segona de les naus està destinada a les tines de maceració del most. La tercera nau emmagatzema durant llargs períodes les bótes i les ampolles en repòs. Finalment, la quarta nau està destinada a l'àrea de tasts, gaudi i emmagatzematge de les ampolles destinades a tal efecte. Un accés en forma de túnel des de la part superior de la Masia cap a la nau de tastos organitza el recorregut dels propietaris. L'accés a les altres 3 naus es realitza directament des de les vinyes. 2.- La humitat de la terra ajuda a la conservació. Enterrem el celler per mantenir la temperatura ideal i definir la plataforma de la Masia. La terra és modelable i al seu voltant es pot espaiar, es construeix espai. 3.- La profunditat de l'espai és l'absorció de so, de buit i d'ombra. La llum organitza l'espai que va des de la claredat a la foscor i viceversa. 4.- Es construeix valent-nos de la tècnica per organitzar l'espai i optimitzar esforços. L'edifici és una plataforma soterrada. La seva coberta enjardinada descarrega el pes de la terra per mitjà de voltes de formigó. El càlcul òptim dibuixa una secció d'arcs hiperbòlics. La plataforma es transforma en un captador i receptor d'aigua que es desa a un dipòsit per a la seva posterior reutilització. els murs de contenció perimetrals amb les terres responen a la millor geometria per descarregar els esforços de compresió de la terra. Es resol per voltes de maó col·locades en vertical que permeten l'entrada de llum zenital.

Bibliography

Societies