Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

  • Mandarin Oriental Hotel

Memory

L’hotel s’emplaça a l’antiga seu del Banc de Sabadell. És una obra de rehabilitació que manté l’edifici original com a memòria d’un temps en què el passeig de Gràcia era, exclusivament, seu de bancs i comerços locals, amb un caràcter molt allunyat del que té avui dia. L’edifici original es va bastir l'any 1955 i és obra de l’arquitecte Galíndez, col·laborador habitual del banc. Presenta una façana de granit i pedra de figueres, molt dura, estrictament simètrica, de vuit alçades al cos central. Aquesta façana es manté ben restaurada, amb unes finestres noves adequades al nou ús d’hotel de luxe. Només s’ha intervingut al sòcol. Amb només tres operacions, l’edifici ha pogut allotjar al seu si el nou programa i millorar, a més, la relació amb el passeig de Gràcia i l'encaix amb la ciutat. La primera és el sòcol. Es defineix una porxada amb botigues i un accés central mitjançant una passarel·la en pendent que supleix l’escala imperial original. La recepció se situa a l’entresolat, al fons del solar. El camí d’accés és totalment públic. La segona és un bellíssim atri a tota alçada de l’edifici, que en facilita la percepció global, organitza les plantes de les habitacions i il·lumina la passarel·la d’entrada i crea un accés espectacular. La terceraconsisteix en una façana totalment nova que dóna al pati interior de l'illa, abocada a un jardí dissenyat per Bet Figueras. Els interiors, realitzats en col·laboració amb Patricia Urquiola, són d’un disseny cal·ligràfic, delicat, sensible, que juga amb el matís de les llums i amb la sensualitat dels espais. El color blanc, les llums indirectes i matisades, les gelosies, els mobles càlids per contrast són el leitmotiv de tots els espais de l’edifici, amb diverses parts públiques i visitables.

Author: Jaume Prat

Source: APP BCN Arquitectura

L’Hotel Mandarin de Barcelona és fruit d’un llarg recorregut on tant sols la perseverança entre “client i arquitecte” podria explicar 5 anys de treball. A començaments de l’estiu de 2004 es començà a treballar sobre la vaga idea d’un Hotel al Passeig de Gràcia. No existia llavors cap contacte amb Mandarin Oriental ni amb cap altre empresa hotelera. Només la il·lusió de formular una proposta que suposés un impuls d’interès per a la ciutat. A principis del 2003 Barcelona no comptava amb noves ofertes hoteleres de caràcter internacional i al centre de la ciutat, des dels Jocs Olímpics. Sobre aquesta consciència de la Barcelona d’inicis del segle XXI es comença a treballar en un projecte que ha anat prenent forma a mesura que els participants s’han enfrontat amb la realitat del que significa introduir un equipament de projecció internacional al cor de l’Eixample de Cerdà. Barcelona compta amb tot el necessari per a constituir-se com a destí de gran interès internacional i com una capital cultural i empresarial del mediterrani. La recent designació de Barcelona com a seu de la Capital del Mediterrani confirma aquesta realitat. Implantar un hotel de les característiques de l’Hotel Mandarin al centre de Barcelona és un assoliment tant pels aspectes tècnics com urbanístics i arquitectònics. El treball transcendeix de l’àmbit urbà i de la ciutat.

Author: Office of Architecture in Barcelona (OAB)

Authors

On the Map