Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

:

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio
How to get there

In Pictures

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

  • Girona-Fontajau Municipal Sports Stadium

Memory

El nou palau d’esports es troba en una zona esportiva i de lleure de nova creació, situada als límits de la ciutat i enfront del parc de la Devesa, a l’altra banda del riu Onyar. El projecte assumeix la funció de factor organitzador de la futura zona. El desnivell del terreny porta a la creació de dues plantes, de les quals la superior correspon pròpiament a l’ús públic per a espectadors, mentre que la inferior és exclusiva per als esportistes. L’ambivalència entre les façanes nord-oest i sud-est indueix a l’establiment de dues portes d’entrada, si bé es fa prevaler l’accés que dóna al futur parc esportiu. Les grades adopten forma de ferradura, amb capacitat per a 4.350 espectadors, per tal de donar un caràcter específic a la testera, apta per a la col·locació eventual d’un escenari. Les escales d’evacuació es col·loquen als laterals i condueixen directament als dos aparcaments inclinats que flanquegen l’edifici.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Un edifici senzill i compacte, amb una forta presència volumètrica capaç d’assumir el protagonisme que el terreny i el seu entorn demanaven: la relació amb el riu Ter i la visió des del parc de la Devesa. S’ha proposat un sistema de coberta industrial, d’una gran senzillesa geomètrica, fàcil de construir, i que permet dotar a l’interior d’un gran confort ambiental. L’entrada de llum natural, el control acústic i la disposició de la llum artificial són fonamentals per a condicionar un espai amb capacitat per a 5000 espectadors.

Author: Bonell i Gil Arquitectes

Equipament de gènesi i implantació fulgurants, motivades per les urgències de l’esport d’elit, amb un concurs previ d’empreses acompanyades de projecte. La ubicació en sòl guanyat a l’entorn fluvial buscava la creació de noves centralitats i l’ancoratge urbà de la ciutat nord, reconfigurada pel Pla Fontajau (E. Corominas, 1983) i per l’accés nord (J. A. Fernández Ordóñez, eng., 1991). Alhora, amb aquest ús es va iniciar un pla de tractament de les ribes com a parc esportiu i reserva metropolitana, avui a mitges (Hereu i Español, 1993). Projectat per a un màxim de 4.610 persones en esdeveniments esportius, l’edifici en pot acollir fins a 5.500 en altres usos i s’inscriu en un rectangle de 64 x 112 m. Per bé que supeditada a un cost molt limitat, l’obra es presenta homogènia, potent i compacta, tot i que sense renunciar als matisos o a les dualitats marcades. Així, destaca el diferent paper que juguen el volum i les façanes sud i nord —aquesta última, amb la gran escalinata, assigna al riu una funció de parc propi— i també la relació amb el pendent, que genera dos plans funcionals i espacials segregats: el superior, de públic, i l’inferior, reservat als esportistes. L’entrada, des d’un vestíbul diàfan, permet albirar la grada a manera de teatre clàssic, de càvea de traçat ajustat en ferradura i de visibilitat homogènia. Els vestíbuls matisen com diafragmes la relació entre espais; el del parc és més gran perquè se situa sobre la pista secundària, il·luminada per lluernes, i pel seu paper de foyer o bar autònom dels futurs usos exteriors. El joc d’escales de les evacuacions enriqueix les sòbries façanes laterals; el de cobertes —tema recurrent d’expressió dels palaus esportius—, en canvi, és aquí eficient però limitat.

Author: Josep Maria Birulés i Bertran

Source: Guia d'arquitectura de Girona, àrea urbana : Girona, Salt, Sarrià de Ter, Vilablareix / Josep Maria Birulés ; fotografies de Joan del Pozo.

Authors

How to get there

On the Map