L’objecte del projecte consisteix, bàsicament, en la reforma i l’ampliació de l’Escola Sant Jordi (edifici catalogat, obra d’Oriol Bohigas) per tal de posar-la al dia i complementar l’actual aulari i augmentar el nombre d’alumnes. En concret es preveu ampliar 6 aules, un menjador, la biblioteca i sala per l’AMPA.
El menjador, la cuina i l’AMPA actuals, situats dins l’escola, és reubiquen dins de l’ampliació i l’espai alliberat es destina, bàsicament a aules de psicomotricitat i aules de desdoblament. Alhora, es realitzen una sèrie d’actuacions de reforma en els punts de connexió de la part nova amb l’existent. No s’inclouen tasques pròpies del manteniment normal d’un edifici. No hi ha actuació pel que fa a l’estructura i la coberta dels edificis existents.
La connexió entre l’edifici educació infantil i la nova construcció és realitza a través d’una marquesina, que s’utilitza com d’element de connexió i alhora protegeix als infants, i que obliga a desplaçar lleugerament en sentit oest l’actual pista de basquet.
La proposta ha de contemplar una possible segregació de l’aulari i el seu ús independent de l’escola, com també una possible ampliació d’una planta superior.
L’ampliació situada en un solar annex a la vessant Sud de l’edifici existent. Consta de dos cossos connectats transversalment amb un tercer (zona de pas - vestíbul).
Per tal de resoldre els diferents requeriments tèrmics, d’assolellament i ventilació del nou edifici i donar una imatge unificada, es construeix una galeria perimetral a tot l’edifici realitzada amb blocs de formigó, una galeria la mida de la qual s’ajusta segons l’orientació. Els blocs que conformen la façana es convinen en diferents posicions per tal de graduar la llum.
Lames verticals en façana Oest (aules i Biblioteca) / Blocs gelosia en façanes Est i Oest / Blocs massissos en ampits i trams cecs.
A l’interior d’aules i passadissos es convinen els elements de formigó vist (cassetons recuperables i lloses massisses) amb acabats de fusta osb i suro mes càlids.
The commission is to add six classrooms, a dining room and a library to the existing Sant Jordi school, designed in the mid-seventies by MBM (Martorell Bohigas Mackay). Our goal was to design an indoors and outdoors learning space that provides engaging experiences for the little learners that populate it. Corridors become playgrounds and patios are sheltered by porches and a light and high pergola, that unites the new and existing constructions, a shade for the kids playground, and a protection net for the football pitch.
There was a design scheme made by the Catalan Departament d'Ensenyament that had to be followed. As it had some basic design mistakes which we were not allowed to change, we had to come up with a 'solar building', with an outer porous skin that brought optimal light and climatic conditions to the inside.
As the existing school is a Protected Architectural Landmark, we were suggested by the clients to use the same kind of materials. They were produced forty years ago, they are not available anymore. So we just decided to use whichever available systems and materials at hand. For still in 2014, material stock was an issue after the country's economic downfall.
A hard, bare CMU block facade, which creates these conditions by very simple variations, creating patios, porches, galleries and privacy veils. This climatic cushion not only negotiates with sun's rays, but also with all kinds of atmospheric variations, so children can realise they all become good weather. The school becomes the first porous passive structure built in Catalonia. It is based not in energy conservation, but in wise intercourse.