L’objecte del projecte consisteix, bàsicament, en la reforma i l’ampliació de l’Escola Sant Jordi (edifici catalogat, obra d’Oriol Bohigas) per tal de posar-la al dia i complementar l’actual aulari i augmentar el nombre d’alumnes. En concret es preveu ampliar 6 aules, un menjador, la biblioteca i sala per l’AMPA.
El menjador, la cuina i l’AMPA actuals, situats dins l’escola, és reubiquen dins de l’ampliació i l’espai alliberat es destina, bàsicament a aules de psicomotricitat i aules de desdoblament. Alhora, es realitzen una sèrie d’actuacions de reforma en els punts de connexió de la part nova amb l’existent. No s’inclouen tasques pròpies del manteniment normal d’un edifici. No hi ha actuació pel que fa a l’estructura i la coberta dels edificis existents.
La connexió entre l’edifici educació infantil i la nova construcció és realitza a través d’una marquesina, que s’utilitza com d’element de connexió i alhora protegeix als infants, i que obliga a desplaçar lleugerament en sentit oest l’actual pista de basquet.
La proposta ha de contemplar una possible segregació de l’aulari i el seu ús independent de l’escola, com també una possible ampliació d’una planta superior.
L’ampliació situada en un solar annex a la vessant Sud de l’edifici existent. Consta de dos cossos connectats transversalment amb un tercer (zona de pas - vestíbul).
Per tal de resoldre els diferents requeriments tèrmics, d’assolellament i ventilació del nou edifici i donar una imatge unificada, es construeix una galeria perimetral a tot l’edifici realitzada amb blocs de formigó, una galeria la mida de la qual s’ajusta segons l’orientació. Els blocs que conformen la façana es convinen en diferents posicions per tal de graduar la llum.
Lames verticals en façana Oest (aules i Biblioteca) / Blocs gelosia en façanes Est i Oest / Blocs massissos en ampits i trams cecs.
A l’interior d’aules i passadissos es convinen els elements de formigó vist (cassetons recuperables i lloses massisses) amb acabats de fusta osb i suro mes càlids.
El encargo consistía en añadir seis aulas, un comedor y una biblioteca a la escuela existente, proyectada a mediados de los setenta por MBM (Martorell Bohigas Mackay). Nuestro objetivo es diseñar hábitats de aprendizaje interiores y al aire libre, que regalen experiencias estimulantes, ricas y compartidas a los niños que la pueblan. Las aulas se transforman en un soporte que ellos completan con sus manos. Los pasillos se convierten en espacios de juego. Los patios se envuelven en porches de escala infantil. Y una pérgola alta y ligera une la nueva construcción con la existente, una sombra donde los niños juegan en verano y se resguardan en los días de lluvia.
El Departament d'Ensenyament nos presentó una organización en planta que nuestro proyecto debía seguir. Tenia aulas con distintas orientaciones, que presentaban dificultades para su correcta iluminación. Para solventarlo, exploramos un edifico solar, con un límite poroso que llevaba luz agradable y las condiciones climáticas óptimas al interior.
La escuela de MBM está catalogada en el Patrimonio Arquitectónico local. El cliente sugirió que usásemos literalmente los mismos materiales y piezas del edificio existente. Éstos han dejado de producirse. Para facilitar y economizar la ejecución, decidimos trabajar con recursos estándar que tuviésemos a mano. En lugar de lamas, usamos bloques de hormigón.
Una membrana dura, desnuda y translúcida de bloques crea condiciones de comfort óptimas mediante variaciones sencillas, configurando patios, porches, galerías y velos de intimidad. Este grosor climático no solo negocia con los rayos del sol, sino con todos los posibles agentes atmosféricos, para que los niños aprendan de cada cambio de tiempo. La escuela es un edificio pasivo poroso. Se basa no en la conservación de energía, sino en un intercambio sabio de la misma, más adecuado a los ciclos estacionales mediterráneos.