In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
Les obres realitzades a la Torre del Rellotge de l’Hospital de la Santa Creu i Sant Pau no han estat uns simples treballs de rentat de superfícies i reposició d’algun element caigut, sinó que han consistit en una reconstrucció total de l’estructura i reposició autèntica de tots els elements decoratius i simbòlics que l’adornaven.
Es tracta d’un treball poc freqüent i que ha estat realitzat amb una minuciositat constructiva extraordinària, —utilitzant les tècniques més avançades—, i amb un respecte absolut al projecte original en tots i cadascun dels elements arquitectònics que l’integraven.
La reconstrucció ha tornat a la torre el seu aspecte exactament igual a l’original de Domènech i Montaner, ja que s’han utilitzat tots els mateixos materials que van ésser emprats per aquest arquitecte.
L’estat en que es trobava la torre havia quedat reflectit en diversos informes pericials sol·licitats per la Gerència de l’Hospital.
A banda de les esquerdes, de fragments d’escultures caiguts, de mosaics i ceràmiques despresos, del rovell dels elements artístics de ferro, el realment greu era l’estat avançat de rovellament del ferro situat a l’interior dels elements estructurals de la torre, tant dels de pedra com dels de totxo o formigó.
Aquest rovellament havia progressat amb tal via, que totes les columnes de totxo que constituïen l’arrencament de la torre restaven esquerdades de dalt a baix i quasi per tot el seu perímetre.
Molts elements de pedra, sostinguts per ànima de ferro, estaven esquerdats i a punt de caure sobre els vianants que entraven i sortien de l’Hospital.
Comprovat l’estat en què es trobava la torre i amb objecte de poder treballar amb seguretat, es va realitzar l’estintolament, amb elements de ferro i formigó, de la zona d’arrencada de la torre pròpiament dita, que era la més carregada i que per tant havia quedat més malmesa.
Un cop fet aquest estintolament d’urgència, es va procedir al desmuntatge dels 23 metres superiors, donada la impossibilitat de refer-los “in situ”.
Per a aquesta tasca es va utilitzar la llança tèrmica per tallar els pilars de formigó, i la resta es va anar desmuntant a mà i amb molta cura de no malmetre les figures de pedra, les quals van ésser davallades peça per peça. —mitjançant la grua-torre—, al taller de reconstrucció situat a peu de terra.
Un cop alleugerida, les columnes de la base es van poder reconstruir totalment, substituint la barra de ferro de 4 cm. de diàmetre situada a l’interior de cadascuna, per una estructura de formigó de 20 cm. de diàmetre, armat per 6 barres d’armadura del 12, a la qual es va donar continuïtat fins a dalt de tot de la torre, i amb els congrenys corresponents a cada trespol.
Les bases i capitells de pedra de les columnes es van conservar al seu lloc, essent perforades amb barrina de gran llargada per a poder passar les barres d’armadura de ferro, inserides en resina d’Epoxi.
L’escala de cargol de pedra situada a l’interior de la torre es va conservar sencera, refent els pilars que la sostenien i reforçant-ne l’ancoratge. La part de l’escala que era de ferro es va fer nova, donat el seu mal estat.
Els revestiments musivaris, tant els de ceràmica com els de marbre, es van refer exactament igual que els originals.
Les escultures de pedra que restaven trencades, i es van recompondre amb peces de la mateixa textura i van ésser reesculpides.
Les senceres es van netejar i algunes es van abuixardar de nou, mantenint el seu perfil escultòric.
L’agulla de ferro que rematava la torre es va restaurar totalment, refent les peces que mancaven, tant a la decoració floral com a la creu final.
El rellotge es va modernitzar en la seva part de maquinària, mantenint les mateixes campanes, esferes i agulles.
Lluís Domènech i Montaner, Pere Domènech i Roura
Carles Buxadé i Ribot, Leopoldo Gil Nebot, Joan Margarit i Consarnau
ONL Arquitectura, Xavier Guitart, Joan Nogué i Arbusà
Set Conjunt de l'Hospital de la Santa Creu i Sant Pau | Antic Hospital de la Santa Creu i Sant Pau | Projecte d'Hospitals Reunits de la Santa Creu i de Sant Pau