Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores del Archivo Digital del COAC

credits

Quiénes somos

Colegio de Arquitectos de Cataluña:

Àrea de Cultura

Directores:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Diseño y Programación:

Nubilum Edittio

En Imágenes

  • Tanatori Municipal de Vila-Seca

  • Tanatori Municipal de Vila-Seca

  • Tanatori Municipal de Vila-Seca

  • Tanatori Municipal de Vila-Seca

  • Tanatori Municipal de Vila-Seca

Memoria

El lloc on s’emplaça el tanatori es troba fortament determinat per les construccions industrials i la presència del cementiri. El tanatori és format per una zona enjardinada de 2.200 metres quadrats i un edifici de 600 metres quadrats construïts. La façana del solar cap a la via pública és una tanca verda de 125 metres lineals que contrasta amb el paisatge de les fàbriques. A la zona de llevant s’ha projectat un jardí travessat per un recorregut sinuós i irregular que no es pot trepitjar, símbol del camí que encara mereixeríem recórrer. Es tracta d’una plantació de petites mates i matolls que acompanyen el passeig d’entrada, amb un pendent ascendent. Aquest passeig culmina en un gran portal de formigó format per dues eles invertides, que suggereixen les ales d’un àngel en posició d’acollida. El projecte combina el simbolisme i la realitat de les vivències espacials per esdevenir una representació molt espiritualitzada de la mort.

Autor: Maurici Pla

Fuente: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

La complexitat del lloc, un entorn industrial i la imponent presència del cementiri amb els seus tancaments i els xiprers centenaris posa de manifest la necessitat de projectar un edifici que mantingui una relació especial amb el seu entorn, un entorn al servei de la finalitat de l’edifici. El resultat és una zona enjardinada de 2.200 m2 que envolta els 600 m2 construïts. La façana del solar cap a la via pública, dins del polígon industrial, és una tanca verda de 125 metres lineals que contrasta amb el color plomís de les fàbriques. A la zona de llevant, es projecta el jardí de les ginestes, travessat per un recorregut sinuós i irregular, el camí del comiat. El sentit primigeni d’aquest camí va ser que no es caminaria per sobre d’ell, atés que representa aquella part de camí que tots, en el moment de la mort, encara mereixeríem recórrer. Es resol amb una plantació geomètrica de petits arbustos que acompanyen, com en un relat dual, el passeig d’entrada: una ascensió que culmina amb l’element més simbòlic del projecte: el gran accés de formigó. Aquesta construcció de formigó armat desafia la llei de la gravetat amb els seus dos grans voladissos. Representa tot allò inexplicable de la vida i de la mort, del cel, de la pau, de les pors, dels àngels, de les tenebres i del traspàs. El traspàs d’aquest gran portal ens situa sobre una plataforma que descobreix una vista elevada sobre el pati de les oliveres; un espai construït al voltant de l’antic camí del cementiri. Des d’aquesta plataforma s’inicia el recorregut descendent fins a la entrada de l’edifici, on un voladís, quasi com una abraçada, ens acull i condueix a l’atmosfera d’intimitat que es pretén s’experimenti a l’interior.

Autor: Domingo Ferré

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