Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

  • Auditori Municipal Enric Granados

Memòria

L’edifici és concebut com un gran contenidor situat davant d’una plaça, que a més de donar accés a l’auditori assenyala l’entrada al teixit urbà. El nucli del programa és format per dues sales públiques d’audicions musicals i un conservatori de música. Al voltant d’aquest programa central s’organitza un complex sistema de serveis i dependències annexes. La gran sala principal ocupa un buit al centre de l’edifici, de manera que al voltant s’hi disposen les aules i la resta de serveis. Amb aquesta solució és possible donar un caràcter urbà a les quatre façanes de l’edifici. A la façana principal s’hi adossen les peces més singulars, la qual cosa permet atorgar-li un caire més monumental, vinculat a la visió frontal però també a la visió escorada que encara els carrers laterals. Les façanes a aquests carrers assumeixen un caràcter secundari, sotmès a la regularitat volumètrica de tot el conjunt.

Autor: Maurici Pla

Font: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

La ubicació d’un Auditori al solar que ocupava antigament el Mercat de Magdalena, s’estableix com un element generador i vitalitzador de l’activitat musical i cultural de la ciutat de Lleida. L’emplaçament escollit, afavoreix la ubicació d’un edifici representatiu i amb certa entitat des de diversos punts de vista, com ordenador de la zona, com finalitzador de l’eix comercial i zona de vianants de la ciutat, i com suport a la creació de la nova plaça d’accés. El projecte planteja un volum edificat a la manera d’un gran contenidor. Es tracta d’un extens programa funcional que comparteixen dues sales públiques d’audicions musicals, un conservatori de música amb tots els serveis annexos i un espai d’exhibició de restes arqueològiques. Es disposa d’un gran buit central per a la ubicació de la gran sala de concerts, rodejada en tota la seva altura pels aularis i els diferents serveis del conservatori. D’aquesta manera, s’aconsegueix donar una resposta adequada a les façanes laterals, vinculades a l’ambient urbà de la ciutat, i es disposen les peces més singulars en la façana principal. S’ha optat per col·locar la sala principal de concerts a la planta d’accés a l’edifici, amb la finalitat de facilitar la circulació tant dels accessos a la Sala des del Hall, com de la sortida d’emergència vers els carrers laterals. La capacitat de la Sala d’Audicions és de 803 persones, mitjana òptima i idònia per les condicions d’ús de la ciutat, sobretot tenint en compte la disposició d’una altra sala d’audicions menor, situada a la planta sòtan de capacitat més reduïda, 243 persones, que pot complir i complementar la sala major, i on poden desenvolupar-se els assajos, concerts més restringits de públic, sala per exàmens del conservatori o com a sala de conferències i projeccions.

Autor: Ramon Sanabria i Boix

Autors

Sobre el mapa