Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

  • Casa Rubió

Memòria

Situada a sobre d’un promontori rocós davant del mar, la casa s’adapta a la irregularitat del terreny per mitjà de nombroses tirades a 45 graus i una combinació de materials que inclou el paredat vist, l’emblanquinat i les superfícies vidrades. La sala d’estar dóna paral·lelament al paisatge, mentre que les terrasses hi apunten els angles aguts. Els dormitoris se situen sota la terrassa principal, de manera que tota la casa forma un gran organisme a dos nivells. El díedre que tanca la terrassa superior i els terrassaments que porten fins a la platgeta responen a una transformació integral de l’indret.

Autor: Maurici Pla

Font: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Cuando le encargaron esta casa, Bonet tenía el estudio en Buenos Aires. Entonces, abrió un segundo despacho en Barcelona e inició una colaboración con Puig i Torné para llevar a cabo los proyectos en Cataluña. Más tarde abriría otro despacho en Madrid. Normalmente solía empezar el proyecto y encajar la estructura en Buenos Aires, y después lo acababa en Barcelona con Puig i Torné. Esta relación se prolongaría hasta 1964. La casa Rubió está situada en primera línea de mar, en un terreno muy abrupto del Cap de Salou al que se accede por la parte de atrás. Motivado por esta situación privilegiada, Bonet decidió situar la zona de estar en la planta de arriba, para disponer de mejores vistas, y las habitaciones en la planta baja. Una serie de escaleras y plataformas conducen a la piscina, también triangular, y después al mar. El terreno va creando pequeños rincones con ángulos muy agudos, de los que surgió la composición triangular de la casa, que está formada por dos triángulos girados, uno en cada planta. Entre las maclas e intersecciones de los dos triángulos se producen algunos episodios arquitectónicos, como el patio ajardinado de las habitaciones, el doble espacio de la escalera y las zonas comunitarias que fluyen de un lugar a otro. De este modo, el edificio se adapta a la forma del acantilado, intentando destacar lo menos posible. La mayoría de los muros son macizos y están construidos con las piedras del lugar para acentuar al máximo la adaptación al sitio.

Autor: Xavier Llobet i Ribeiro

Font: DOCOMOMO Ibérico

Autors

Sobre el mapa