Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

  • Casa Zariquiey

Memòria

La planta de la casa sorgeix d’una lectura de dos elements bàsics de l’entorn: els vents que provenen del nord i les vistes sobre les dues caletes, a la banda sud. Dos murs còncaus de pedra de Cadaqués suporten una llosa de formigó que abasta tota la casa, i deixen una petita ranura de llum en tot el perímetre. La sala d’estar es col·loca en el punt de vista privilegiat, i un sistema de murs de maó vist permet el tancament dels dormitoris. La configuració planimètrica fa que la casa no sembli totalment tancada i crea una atmosfera domèstica que eludeix la noció d’un espai interior pròpiament dit.

Autor: Maurici Pla

Font: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Vivienda unifamiliar aislada situada entre dos calas de la Costa Brava, que ha sido proyectada como un gran muro envolvente de piedra de Cadaqués que protege todas las dependencias de los fuertes vientos dominantes. Este muro adopta una forma circular que se fragmenta en dos partes, avanzando una con respecto a la otra para definir la entrada. También sirve para proteger de las vistas , y al mismo tiempo, dominar el paisaje. La cubierta está separada del muro para crear una junta de luz que genera la sensación de que el espacio es continuo, y se han perforado dos mirillas alargadas a la altura de la vista para salvar dos puntos de vista interesantes, uno en la zona de estar y otra en los dormitorios. La iluminación por encima del muro destaca la independencia de la cubierta, que además tiene algunas perforaciones sobre las terrazas. El cuidado por los materiales locales y la geometría le dan al proyecto una cierta imagen wrightiana, probablemente influida por el ambiente cultural de Cadaqués, donde más tarde Barba i Corsini construiría dos casas pareadas para sí mismo. Cabe destacar el mobiliario de la casa, diseñado por el propio Barba i Corsini, ámbito en el que ya se había mostrado muy prolijo y exquisito a partir de su intervención en la Pedrera, donde transformó las buhardillas en unos apartamentos muy interesantes que actualmente han desaparecido. Fue entonces cuando descubrió que la cuarta dimensión del espacio la proporciona el color.

Autor: Xavier Llobet i Ribeiro

Font: DOCOMOMO Ibérico

Autors

Sobre el mapa