Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

  • Hotel Me

Memòria

L’hotel ME i l’edifici d’oficines adjacent formen un complex de dos edificis equivalents en forma i materials que es busquen i complementen formalment, emplaçats en una de les cruïlles clau del Poblenou, la que formen l’avinguda Diagonal i Pere iv. Els dos edificis estan separats pel carrer Lope de Vega, però ni l'un ni l'altre el tenen en compte per a la seva alineació. L’hotel es disposa alineat amb Pere iv i les oficines amb la Diagonal. Tots dos presenten volums molt abstractes amb certes característiques comunes que formen un conjunt unitari constituït per dos conjunts (cadascun és un edifici) de dos prismes superposats que llisquen entre si. En lliscar, el prisma superior queda parcialment en voladís. L’edifici d’oficines és una pantalla sobre la Diagonal. El seu voladís es projecta cap al carrer Lope de Vega. L’edifici de l’hotel, el més singular dels dos, és un gratacel molt esvelt format per dos cossos prismàtics, un dels quals quatre plantes sobre el carrer. El voladís marca l'accés a l’edifici i s’obre sobre Pere iv. Així doncs, els dos voladissos no es miren l’un a l’altre però sí que són percebuts com una sola intervenció quan es miren junts. El tractament de la façana dels dos edificis és unitari, a base de materials vidrats o metalls molt llisos, buscant superfícies reflectants que permetin la lectura unitària del volum. Les finestres de l’hotel es disposen en escaquer per tal de facilitar la lectura unitària de la façana i no distorsionar els plans. L’hotel no presenta cap mena de sòcol i el seu tractament de façana s’estavella contra el terra de manera indiferenciada. Resulta remarcable el fet que els edificis per separat i el conjunt unitari que formen no estan dissenyats per a ser mirats de front, sinó per a les visions obliqües que forcen els carrers en els quals s’emplacen. Fins i tot la visió frontal des de l’altra costat de la Diagonal deixa un dels dos edificis oblics i reforça el caràcter escultòric del conjunt. El conjunt queda complementat per un edifici de servei situat rere l’hotel, resolt amb el mateix llenguatge, que pel fet d'estar alineat amb Pere IV i desalineat amb Lope de Vega, el carrer on s’aboca, forma una plaça d’accés prou atractiva des de la qual hi ha unes visions molt interessants de l'edifici.

Autor: Jaume Prat Ortells

Font: APP BCN Arquitectura

L’hotel es recolza en les dues dimensions que conformen la identitat de la metròpolis catalana: la trama horitzontal del pla Cerdà i la dinàmica vertical de la Sagrada Família, la torre Agbar i la muntanya del Tibidabo. L’edifici es composa d’un senzill joc de volums enllaçats: un cub assentat en la horitzontalitat de la ciutat i una torre de 30 plantes que ofereix un nou punt de referència. Un impressionant voladís a 20m marca l’entrada a l’Av.Diagonal com a senyal d’identitat i en la part posterior, el cub llinda amb una plaça oberta. La macla d’aquestes caixes determina la distribució de les funcions. El volum situat a la part posterior reuneix els serveis col·lectius de l’ hotel, i la torre, ampla i de poca profunditat, alberga les habitacions. Aquestes han estat dissenyades per a orientar la mirada cap a l’exterior mitjançant amples finestres. Aquesta visió queda retallada per panells de diferents opacitats i textures que revesteixen la façana i la animen tant de dia com de nit.

Font: Mostres d'arquitectura

Autors

Sobre el mapa