Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

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  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

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  • Covering of the Railway Tracks at Sants Railway Station

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Memory

En el año 2002 la administración de la ciudad decidió poner en marcha el proyecto de renovación urbana del corredor ferroviario de Sants. Descartada la opción de soterramiento del corredor ferroviario, se optó por su confinamiento dentro de una caja ligera y transparente en buena parte del trazado, cuya cubierta debía transformarse en un largo paseo elevado y ajardinado de 800 m. de longitud. La estructura de soporte del edificio /contenedor está constituida por piezas prefabricadas de hormigón en una secuencia diagonalizada que adopta la forma de una gran viga Warren que evoca los antiguos puentes ferroviarios, dejando grandes triángulos vacíos propicios a su acristalamiento. La cubierta del edificio queda elevada respecto a las calles del entorno entre 4 y 12 metros y en consecuencia sus jardines se convierten en un mirador sobre la ciudad y se estructuran en base a dos recorridos lineales: uno en el lado Norte de la cubierta, muy sombreado por el arbolado y otro en el lado Sur, permanentemente asoleado. El espacio intermedio entre ambos caminos se configura como la médula espinal de los jardines en base a la configuración de una topografía artificial compleja con una alta densidad de arbolado y una rica plantación de vegetación arbustiva y tapizante, seleccionada en función de una paleta cromática muy selectiva. Las elevaciones que presenta la topografía, reforzadas por la densidad y la estratégica posición de de las masas de arbolado, favorecen la creación de ámbitos en los que el paseante pierde la sensación de estar en el interior de la ciudad y genera la de hallarse inmerso en un entorno natural.

Author: Sergi Godia i Fran

Davant la impossibilitat de soterrar les vies d’accés a l’Estació de Sants (sis de Renfe i dues de Metro), es planteja la construcció d’una envolvent que, des de l’arquitectura i mantenint-la en superfície, solucioni la problemàtica que aquesta infraestructura ferroviària ha produït en el barri de Sants. Els objectius principals que aquest projecte aborda es resumeixen en: 1. La pràctica insonorització del corredor ferroviari. 2. La millora de les connexions internes del barri, peatonals i rodades, tant en el sentit nord-sud com est-oest. 3. La transformació de la coberta en un gran espai públic, un corredor verd, de connexió entre la Plaça de Sants i Hospitalet. 4. La remodelació de l’Estació de metro de Mercat Nou. 5. La rehabilitació dels espais annexos a la coberta. 6. Dotar de qualitat arquitectònica una obra infraestructural tractant-la com un edifici. El resultat és una envolvent lleugera i transparent, en la seva major part, que evita la contaminació acústica que produeix el tren però permet la seva visió tal i com ha esta habitual des de la seva implantació. Així mateix, el projecte millora la connectivitat local i metropolitana (estació de metro) així com la qualitat dels espais públics adjunts i suposa l’inici d’un corredor verd en la seva coberta que, a la llarga, tindrà un desenvolupament de 5km, des de l’Estació de Sants a Barcelona fins el parc de Can Mercader a Cornellà. Superfície d’actuació: 6Ha (700ml)

Author: Sergi Godia i Fran

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