Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors de l’Arxiu Digital del COAC

credits

Qui som

Col·legi d’Arquitectes de Catalunya:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Disseny i Programació:

Nubilum Edittio

En Imatges

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

  • Cobertura de les Vies de Sants-Estació

Memòria

En el año 2002 la administración de la ciudad decidió poner en marcha el proyecto de renovación urbana del corredor ferroviario de Sants. Descartada la opción de soterramiento del corredor ferroviario, se optó por su confinamiento dentro de una caja ligera y transparente en buena parte del trazado, cuya cubierta debía transformarse en un largo paseo elevado y ajardinado de 800 m. de longitud. La estructura de soporte del edificio /contenedor está constituida por piezas prefabricadas de hormigón en una secuencia diagonalizada que adopta la forma de una gran viga Warren que evoca los antiguos puentes ferroviarios, dejando grandes triángulos vacíos propicios a su acristalamiento. La cubierta del edificio queda elevada respecto a las calles del entorno entre 4 y 12 metros y en consecuencia sus jardines se convierten en un mirador sobre la ciudad y se estructuran en base a dos recorridos lineales: uno en el lado Norte de la cubierta, muy sombreado por el arbolado y otro en el lado Sur, permanentemente asoleado. El espacio intermedio entre ambos caminos se configura como la médula espinal de los jardines en base a la configuración de una topografía artificial compleja con una alta densidad de arbolado y una rica plantación de vegetación arbustiva y tapizante, seleccionada en función de una paleta cromática muy selectiva. Las elevaciones que presenta la topografía, reforzadas por la densidad y la estratégica posición de de las masas de arbolado, favorecen la creación de ámbitos en los que el paseante pierde la sensación de estar en el interior de la ciudad y genera la de hallarse inmerso en un entorno natural.

Autor: Sergi Godia i Fran

Davant la impossibilitat de soterrar les vies d’accés a l’Estació de Sants (sis de Renfe i dues de Metro), es planteja la construcció d’una envolvent que, des de l’arquitectura i mantenint-la en superfície, solucioni la problemàtica que aquesta infraestructura ferroviària ha produït en el barri de Sants. Els objectius principals que aquest projecte aborda es resumeixen en: 1. La pràctica insonorització del corredor ferroviari. 2. La millora de les connexions internes del barri, peatonals i rodades, tant en el sentit nord-sud com est-oest. 3. La transformació de la coberta en un gran espai públic, un corredor verd, de connexió entre la Plaça de Sants i Hospitalet. 4. La remodelació de l’Estació de metro de Mercat Nou. 5. La rehabilitació dels espais annexos a la coberta. 6. Dotar de qualitat arquitectònica una obra infraestructural tractant-la com un edifici. El resultat és una envolvent lleugera i transparent, en la seva major part, que evita la contaminació acústica que produeix el tren però permet la seva visió tal i com ha esta habitual des de la seva implantació. Així mateix, el projecte millora la connectivitat local i metropolitana (estació de metro) així com la qualitat dels espais públics adjunts i suposa l’inici d’un corredor verd en la seva coberta que, a la llarga, tindrà un desenvolupament de 5km, des de l’Estació de Sants a Barcelona fins el parc de Can Mercader a Cornellà. Superfície d’actuació: 6Ha (700ml)

Autor: Sergi Godia i Fran

Autors

Sobre el mapa