Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Comercial Hispano-Olivetti

  • Comercial Hispano-Olivetti

  • Comercial Hispano-Olivetti

  • Comercial Hispano-Olivetti

Memory

L’edifici afronta el repte de satisfer un programa d’oficines en un solar situat en un teixit urbà propi del segle XIX, consolidat poc després de l’enderroc de les muralles. La façana a la ronda de la Universitat, que dóna al nord, presenta un mur vidrat muntat sobre tancaments metàl·lics, que interpreta de manera inusual les ordenances municipals aplicables als cossos volats, a través d’un escalonat successiu cap a la part central. La façana posterior, orientada al sud, incorpora un para-sol per atenuar l’efecte tèrmic dels raigs solars. L’estructura queda optimitzada per mitjà d’una doble tirada central de pilars que permet mantenir diàfanes bona part de les superfícies de la planta. Una malla de 0,90 x 0,90 metres permet una distribució flexible del programa a cada planta per mitjà de mampares desmuntables. Els pilars de la planta baixa, de doble alçària i destinada a l’exposició, adopten una secció més acurada, ja que queden a la vista.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Entre 1939 y 1942 el arquitecto municipal Josep Soteras y el ingeniero italiano Italo Lauro habían construido los talleres Hispano Olivetti de Barcelona en el Poble Nou. Ya en los años 50, el empresario Adriano Olivetti lanzaría un programa internacional para dotar a la empresa de salas de exposiciones y de oficinas, y siguiendo un programa antiglobalización decidió que encargaría los proyectos a arquitectos locales reconocidos. En el caso de Barcelona le encargó el proyecto a Josep Soteras en colaboración con el equipo BBPR de Milán. Este equipo había reaccionado contra el Estilo International en 1954 construyendo la Torre Velasca, concebida a partir de referencias medievales abstractas. Esta torre se encuentra muy cerca de la Catedral de Milán. El proyecto del edificio Hispano Olivetti ha tenido en cuenta las preexistencias del Eixample de Barcelona, reproduciéndolas como referencias abstractas: las fachadas reproducen las tribunas modernistas y la cubierta reinterpreta las chimeneas de Gaudí. Este punto de vista historicista contrasta con una apuesta por la tecnología, tanto en la estructura como en la planta libre y construyendo uno de los primeros muros cortina de Barcelona.

Author: Xavier Llobet i Ribeiro

Source: DOCOMOMO Ibérico

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