Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Santa Caterina Market

  • Santa Caterina Market

  • Santa Caterina Market

Memory

L’indret on s’alça el mercat de Santa Caterina és el resultat de la superposició de nombrosos estrats històrics que arrenquen de l’edat del bronze, amb una necròpoli de la qual encara queden algunes restes. Al segle XIX es va construir el primer mercat sobre les ruïnes d’una estructura monacal, i la darrera intervenció es proposa posar remei als dèficits estructurals i d’organització de l’antic mercat. El projecte es planteja des de la superposició entre el vell i el nou, des d’una concepció de l’actuació que vol establir una continuïtat amb aquest seguit de superposicions històriques. Es redueixen el nombre de parades i es creen unes línies de força a l’interior que generen noves connexions entre els carrers dels voltants. La nova coberta se superposa a la vella fàbrica perimetral i en recupera la imatge des de les cases veïnes, alhora que es basa en un principi estructural de fragilitat estable.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

El mercat de Santa Caterina és la peça clau d’un pla urbanístic desenvolupat, també, per Enric Miralles amb Xavier Sust, que pretén connectar l’avinguda Francesc Cambó (i la Catedral) amb el passeig de Sant Joan sense necessitat d’esventrar mig Barri Gòtic, com succeïa en el pla original de Cerdà. El mercat busca canviar la secció del carrer i reduir-la per entregar-la contra els carrers més estrets que fan la connexió. Per fer-ho desmunta l’edifici original, obra de Josep Mas i Vila, també autor de la pèrgola del mercat de la Boqueria, i avança la coberta fins que desbordi el perímetre original del mercat i s’aboqui sobre l’avinguda Francesc Cambó. La nova coberta recicla bona part de les encavallades de fusta que formaven l’estructura original de coberta, perfectament visibles des de l’interior. A la part posterior es realitzen una nova plaça i un espai per visitar les ruïnes del convent sobre el qual s’assenta el mercat. Aquesta plaça serveix a uns habitatges que es disposen planant sobre el mercat, obra també d’Enric Miralles i Benedetta Tagliabue. Sota els habitatges es disposa una planta de reciclatge. La nova coberta, amb un intradós de fusta, singularitza l’espai del mercat i el converteix en un lloc càlid, amb les parades disposades en circuits que menen a la plaça posterior. Completa el programa un restaurant interessant. La part exterior de la coberta forma un mural ceràmic amb dibuixos de fruites, probablement la coberta més singular de la ciutat, colorista i espectacular, un paisatge només visible des de les plantes superiors dels edificis circumdants i des de satèl·lit. El mural s’adapta com una segona pell a la geometria canviant de la coberta, inspirada en la secció de l’Umbracle de la Ciutadella. Com a secret, la façana al carrer Colomines recicla, en un mural que forma la part posterior del mercat, les piques de bacallaneries i altres materials de rebuig provinents de l’enderroc de les velles parades - L’indret on s’alça el mercat de Santa Caterina és el resultat de la superposició de nombrosos estrats històrics que arrenquen de l’edat del bronze, amb una necròpoli de la qual encara queden algunes restes. Al segle XIX es va construir el primer mercat sobre les ruïnes d’una estructura monacal, i la darrera intervenció es proposa posar remei als dèficits estructurals i d’organització de l’antic mercat. El projecte es planteja des de la superposició entre el vell i el nou, des d’una concepció de l’actuació que vol establir una continuïtat amb aquest seguit de superposicions històriques. Es redueixen el nombre de parades i es creen unes línies de força a l’interior que generen noves connexions entre els carrers dels voltants. La nova coberta se superposa a la vella fàbrica perimetral i en recupera la imatge des de les cases veïnes, alhora que es basa en un principi estructural de fragilitat estable.

Author: Jaume Prat Ortells

Source: APP BCN Arquitectura

Authors

On the Map