Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Enric Miralles i Moya

Memory

Arquitecte. Titulat el 1979. Estudià a l’ETSAB i a la Universitat de Columbia. Va formar estudi amb Carme Pinós de 1982 a 1990, realitzant obres com el Cementiri d’Igualada, premi FAD 1991 o l’ Escola la Llauna (1986). Del 1990-1994 s’establí pel seu compte i l’any 1994 formà estudi amb Benedetta Tagliablue, realitzant obres com el Mercat de Santa Caterina (1997-2005), o el Parlament d’Escòcia (1999-2004)

Source: Arxiu Històric del COAC

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. Països Catalans Square

    Viaplana / Piñón Arquitectes, Enric Miralles i Moya, Heliodoro Piñón Pallarés, Albert Viaplana i Veà

    Països Catalans Square

  2. FAD Award

    Award-Winner / Winner. Category: Architecture

    FAD Award

    Països Catalans Square

    Viaplana / Piñón Arquitectes, Enric Miralles i Moya, Heliodoro Piñón Pallarés, Albert Viaplana i Veà

  3. La Llauna Secondary School

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    La Llauna Secondary School

  4. The New Igualada Cemetery

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    The New Igualada Cemetery

    El cementiri és concebut com un parc, com “la casa dels vius”, un lloc on gaudir del sol i la tranquil·litat qualsevol dia de la setmana. La configuració del parc aprofita un promontori del terreny per fer-hi un trau longitudinal i crear un recorregut de baixada en ziga-zaga, fins a arribar a un rierol situat uns metres més avall. El projecte complet preveia els tres braços de la ziga-zaga, si bé en la primera fase només se n’ha construït un i s’insinua el començament del segon. Els nínxols es disposen a banda i banda del recorregut formant terrasses intermèdies. Uns passos transversals faciliten l’accés a les terrasses laterals, generant un moviment d’ascensió i de descens carregat de connotacions al·legòriques. La construcció dels grups de nínxols es fa sempre amb peces prefabricades de formigó, com també els revestiments dels murs de contenció. El resultat és que els morts es troben sempre sota terra, i els visitants del parc baixen fins al nivell inferior fins a situar-se al mateix nivell dels morts. La capella se situa a l’entrada del recorregut, induint a un ritual que comença amb el funeral i baixa fins a cada nínxol. Enric Miralles és enterrat en un dels panteons que voregen la plaça que marca el gir entre el primer braç i el segon.
  5. Pergolas in Major Square

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    Pergolas in Major Square

    Aquestes Cobertes són el primer pas per tornar a fer possible la plaça., Per desplaçar un nou centre definit per les seves ombres. Ara aquestes cobertes atreuen la mirada i són el lloc on començar a pensar les següents intervencions. El mecanisme de construcció és idèntic al seu dibuix sobre el paper: un jàssera en successives contraccions forma la superfície on recolzar cadascun dels sostres. Un pilar és el suport de dos d'aquests. Trobar a l'interior d'un traç ... recórrer-lo com un camí.. i es forma aquella geometria més elemental, la que segueix als impulsos d'algú. Trobar en el seu interior allò que anomenem projecte.
  6. Hostalets de Balenyà Civic Centre

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    Hostalets de Balenyà Civic Centre

    El programa requeria incloure les dependències pròpies d’un centre cívic en un solar de la perifèria dels Hostalets de Balenyà. Miralles i Pinós conceben un edifici que dóna l’esquena al poble i creen una façana transparent que genera un espai públic propi, a l’altra banda del carrer. Les dependències més petites del programa (tallers, aules, despatxos) es col·loquen penjades a les plantes superiors, formades per un sistema de bigues de gelosia que s’obren en ventall i que tenen l’alçària d’una planta. Aquest ventall determina el jardí interior i el gran buit que queda a sota, que és una sala d’actes per a 300 persones. El programa és interpretat de forma jeràrquica i en combinació amb la lectura del lloc, de manera que l’edifici podria allotjar programes amb un repartiment semblant. Les escales d’accés a les golfes abracen l’edifici per totes dues bandes, una per l’interior i l’altra per l’exterior.
  7. FAD Award

    Award-Winner / Winner. Category: Interior Design

    FAD Award

    La Llauna Secondary School

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

  8. La Mina Social Centre

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    La Mina Social Centre

    It is an attempt at a construction on a grand scale. These rooves that here are floors and balconies, might be rooves of a garden: it is a construction that makes the necessity of thinking of the the building envelope disappear... The upper surface of concrete solves the problem of the acoustic deficiencies and the room and gives a new dimension to this place to achieve a scenic space where the positions of the actor and public are interchangeable. The balconies are possible places of representation, but also walking arcades. In between the pillars looks like the best place to position the panels of the exhibitions. One should visit this place like the annexe of a local park and for this reason the calligraphy goes out to the exterior.
  9. Garau-Agustí House

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    Garau-Agustí House

    This house is mainly a wall, shaped by the movements of the furniture which tries to find its correct position into the room. The interior of a room! The delicate movements of the furniture then enter the garden which forms a continuity with the interior of the house. The back of the house runs on the limit of the urbanistic permission of the piece of land. This limit is the edge used to support the geometry of the house, which finds its place into the strict limitations of the soil. The real facade of the house is in the back, where an important piece of garden grows beneath the perimetral walls of the house and of the garden.
  10. Archery Range

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

    Archery Range

    Les instal·lacions de tir amb arc són, en realitat, les dependències d’entrenament d’aquest esport bastides per als Jocs Olímpics de 1992. A l’altre costat del carrer de la Granja Vella hi havia les instal·lacions de competició, dels mateixos arquitectes, desgraciadament desaparegudes. L’edifici supervivent és un dels homenatges més clars al Parc Güell mai construïts. Es configura, com el parc, a partir dels murs de contenció que suporten i limiten el passeig de vianants superior. Aquests murs de contenció es dobleguen i treballen orgànicament en funció dels moviments dels atletes quan entrenen. L’edifici consisteix en el cobriment d’un plec d’aquest mur amb una coberta plegada, prolongació del paisatge superior. La ceràmica mecànica forma, juntament amb el formigó i el ciment, el material únic de tota la intervenció. Les estructures semblen inestables, tortes, retorçades en funció de l’esforç d’empenta de les terres que contenen. Un sistema de porxos cobreix bona part del mur de contenció que forma l’edifici, el prolonga exteriorment, en desdibuixa els límits i protegeix la pedra vista en sec que els forma. Les cobertes tenen el mòdul aproximat de l’alçada del mur i estan formades per una sèrie de làmines de formigó que llisquen entre si amb una sèrie de canalons més baixos que recullen i condueixen l’aigua cap a uns bassals practicats al paviment. L’interior de l’edifici està resolt amb parets corbes de ceràmica vista que formen els vestidors i que deixen els espais comuns contra la paret posterior. Configura un “paisatge que es mira a si mateix”, en paraules d’Enric Miralles, il·luminat zenitalment a través de les escletxes de la coberta i deixant uns espais de gran bellesa, una mica degradats actualment. La vegetació ha anat creixent des del moment de la construcció fins a l’actualitat i confon els edificis amb un entorn renaturalitzat que introdueix un punt de complexitat addicional al conjunt.
  11. Pergolas on Icària Avenue

    Enric Miralles i Moya

    Pergolas on Icària Avenue

  12. Camy-Nestlé Industrial Overpass

    Enric Miralles i Moya

    Camy-Nestlé Industrial Overpass

    El programa demanava la construcció d’un pont que servís de connexió entre dos edificis de la mateixa fàbrica separats per un dels carrers del polígon industrial. El pont permet el pas dels empleats i la disposició de dues cintes de transport de material embalat, conductes elèctrics i conductes d’alimentació per als processos en fred. La secció estructural agrupa les diferents càrregues i ofereix una solució específica per a cadascuna, atenent els desfasaments causats per les variacions de les càrregues. El pas de vianants és format per una secció de formigó posttesat que sosté un sistema d’elements prefabricats que permeten l’entrada de llum.
  13. FAD Award

    Award-Winner / Winner (ex aequo). Category: Buildings of new plant for public use

    FAD Award

    The New Igualada Cemetery

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

  14. FAD Award

    Finalist. Category: Interior Design

    FAD Award

    La Mina Social Centre

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

  15. FAD Award

    Finalist. Category: Architecture

    FAD Award

    Hostalets de Balenyà Civic Centre

    Enric Miralles i Moya, Carme Pinós i Desplat

  16. Mercaders House

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    Mercaders House

    Casa en el casco antiguo de Barcelona. Detrás de una falsa pared con una serie de arcos goticos, surgió un capitel con forma de angel, con su dedo índice indicando el corazón... Ha sido un trabajo de limpieza, de acercamiento y descubrimiento de la intesidad del uso de la construcción... Siempre los mismos muros... ...y los suelos, usados y reusados desde la epoca gotica hasta hoy... ...Aprender a convivir con una estructura dada, de segunda mano, como buscando dentro de los bolsillos de un viejo abrigo, depositando las cosas encontradas sobre una superficie limpia... Esta casa funciona como un tablero de ajedréz. Las piezas se mueven según las reglas de cada objeto...Tienen que volver siempre al punto inicial para reempezar el juego... En este sentido el suelo, que vuelve a colocar las piezas existentes delante de las ventanas, ...o la pintura de las paredes que descubre los fragmentos encontrados, son las reglas del juego... Entre ellos se mueven ordenadamente mesas, libros, sillas...
  17. Premio Nacional de Arquitectura

    Award-Winner / Winner. Category: Architecture

  18. Diagonal Mar Park

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    Diagonal Mar Park

    El parc vertebra els diversos complexos d’habitatge que formen Diagonal Mar. Organitza l’enorme parcel·la, d'unes quantes illes d’extensió, que forma el complex de complexos d’habitatge que és Diagonal Mar mitjançant una contradiagonal perpendicular a l’avinguda Diagonal, com una reserva d’espai que connecta els edificis gegantins posteriors amb el mar, a través de la parcel·la, mitjançant un pont que encara no s’ha construït. L’aigua freàtica (ja present al terreny) és el fil conductor del parc. Tota la part nord, fins al carrer Taulat, es disposa al voltant d’un llac de contorn irregular, a diversos nivells i amb cascades entre aquests que oxigenen l’aigua i n’impedeixen l’oxidació. Unes fonts de disseny gairebé cal·ligràfic, consistents en perfils metàl·lics galvanitzats doblegats sobre si mateixos en una agrupació gairebé vegetal, polvoritzen aigua i singularitzen l’inici nord del parc, així com el seu contacte amb la Diagonal. El parc presenta una sèrie de circuits per a vianants a diverses velocitats, a tall de passejos, que permeten gaudir de l’espai lliure que crea. El tret més destacat consisteix en una vegetació exuberant, majoritàriament autòctona, que comprèn més de 35 espècies diferents d’arbres i una varietat enorme d’espècies arbustives entapissants, algunes de les quals dins el llac mateix. Unes pèrgoles de disseny singular contribueixen a ombrejar les zones d’estada i de joc, mitjançant vegetació de poca alçària (com parres i esparregueres) que creix sobre unes malles metàl·liques i forma uns umbracles naturals sobre el cap dels usuaris. Les reixes del parc no es disposen al perímetre d'aquest, sinó que creen bosses que tendeixen a confondre l’interior i l’exterior, passant pel mig dels parterres i deixant parts del parc a l'exterior, al carrer. El conjunt resulta molt agradable per passejar-hi, colorista, sensual, en la tradició dels millors parcs modernistes de Catalunya. Resulta molt diferent de la resta de parcs dissenyats al país els darrers anys.
  19. Remodelling and Rehabilitation of the Old Santa Caterina Market

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    Remodelling and Rehabilitation of the Old Santa Caterina Market

  20. Enric Miralles Library

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    Enric Miralles Library

    Unos libros y un sueño… El edificio es una construcción Cualquiera en un jardín…. No guarda ningún recuerdo Del carácter institucional de las bibliotecas. ….Son unos muros que quizá estaban en este lugar. Nosotros hemos estado intentando a través de diferentes caminos Dar a la biblioteca un tipo de gravedad de laberinto. Una serie de habitaciones y jardines ensamblados de manera no lineal. El edificio es un experimento que usa cada desarrollo del proyecto… Sus continuos cambios y variaciones, Así como la autoridad de aceptar el resultado final… Solamente una curiosidad: El Palacio de deportes de Isozaki es Nuestro vecino. Y Palafolls, dirigido por su alcalde Valentí Agustí, está construyendo una ciudad donde él nos pide a los arquitectos que construyamos según nuestros sueños.
  21. La Clota House

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    La Clota House

    El barri de la Clota, proper a la Vall d’Hebron, és un dels pocs indrets de Barcelona on encara podem trobar-hi alguns horts i construccions agrícoles de planta baixa i pis. El projecte aborda la reforma i unió de dues d’aquestes construccions per formar un únic habitatge. Els espais existents tenien dimensions molt petites, raó per la qual s’han obert alguns forats a les diverses estances i s’ha permès l’entrada de la llum natural. L’estructura de les construccions existents s’ha mantingut, si bé s’ha buidat el forjat d’una de les dues cases per doblar l’alçària de la biblioteca, i s’ha construït una nova façana al jardí per tal d’ampliar una mica l’habitatge. La casa resultant combina els elements preexistents i les noves incorporacions de manera que no es distingeixen, simulant la reforma en els nous paraments o bé mitjançant l’acabat dels materials. Els nous procediments constructius emprats mimetitzen els procediments de les antigues cases i alguns elements estructurals queden a la vista, com ara els travessers de fusta del buidat de la biblioteca.
  22. Gas Natural Headquarters

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    Gas Natural Headquarters

    L’edifici recupera els antics terrenys de la Companyia del Gas, convertits en un parc presidit per la nova seu central. La nova torre es descompon en quatre cossos ben diferenciats, amb la voluntat d’assumir la seva singularitat i d’establir un diàleg amb els elements de l’entorn: el pas del cinturó litoral, a una banda, i les cases baixes que hi ha a l’altra banda. Aquests quatre volums duen un nom que els identifica: la torre és el volum més alt, en forma de H, format per la unió de dos cossos més estrets i de diferent alçària. La mènsula és un cos adossat a la torre que, a través de la seva superfície inferior, marca l’entrada a tot l’edifici. El portaavions és un llarg cos en voladís, de poca alçària, que restitueix horitzontalment l’escala de la torre i s’orienta, juntament amb la mènsula, cap a l’entrada. El quart cos és la cascada, un volum enganxat a terra amb la façana escalonada i que restitueix l’escala de les edificacions del voltant. Tots quatre cossos estan articulats com parts d’una mateixa concepció, i el tancament de vidre de cada part recull les ombres dels cossos veïns, en un joc de transparències i reflexos que donen lloc a una imatge irreal i desmaterialitzada.
  23. FAD Award

    Award-Winner / Winner. Category: Interior Design

    FAD Award

    La Clota House

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  24. Els Colors Park

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  25. Santa Caterina Housing Units for the Elderly

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

    Santa Caterina Housing Units for the Elderly

  26. Games House at the Güell Estate

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  27. FAD Award

    Award-Winner / Winner (ex aequo). Category: Outdoor Spaces

    FAD Award

    Els Colors Park

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  28. Premio Década

    Award-Winner / Winner

    Premio Década

    Pergolas on Icària Avenue

    Enric Miralles i Moya

  29. FAD Award

    Finalist. Category: Outdoor Spaces

    FAD Award

    Diagonal Mar Park

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  30. Premi Ciutat de Barcelona

    Award-Winner / Winner. Category: Architecture and Urbanism

    Premi Ciutat de Barcelona

    Remodelling and Rehabilitation of the Old Santa Caterina Market

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  31. EU Mies Award

    Nominated
    Gas Natural Headquarters

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

  32. FAD Award

    Finalist. Category: Architecture

    FAD Award

    Enric Miralles Library

    Miralles Tagliabue (EMBT), Enric Miralles i Moya, Benedetta Tagliabue

Bibliography

Societies