Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Granollers Museum

  • Granollers Museum

  • Granollers Museum

  • Granollers Museum

Memory

L’edifici acull el programa museístic d’una ciutat de formació recent, en un solar entre mitgeres situat al carrer principal, que és el que dóna accés i sortida a la ciutat. La situació de les diverses sales (d’exposicions permanents, temporals, restauració, conferències) porta a inserir dins la parcel·la una malla quadrada de pilars de formigó, dividida en tres parts per cada costat, de manera que queda una crugia petita a la banda de façana i un espai més gran a la part interior. Aquesta estructura allibera les parets mitgeres i la façana de les seves funcions portants, i permet col·locar a cadascuna de les sis plantes un programa especialitzat. Les escales i els ascensors queden fora d’aquesta retícula quadrada, en una part romanent del solar. L’altimetria dels forjats queda separada del carrer per mitjà de l’accés en una planta d’entresòl, que permet ubicar la sala de conferències al semisoterrani.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

El Museo de Granollers nace como iniciativa de la sociedad civil en 1932. Ocuparía varias sedes hasta que, en 1979, se traslada al nuevo edificio firmado por unos jovencísimos Bosch, Botey y Cuspinera. El edificio constituye uno de los escasos ejemplos de equipamientos museísticos de nueva planta en la década de 1970 en Cataluña, siendo también singular por su poco habitual estilo brutalista que remite a ejemplos alemanes o ingleses de la época. El emplazamiento es determinante en la concepción del edifico: un privilegiado solar en forma de L con doble fachada: abierto a una de las arterias comerciales principales de la ciudad y a una calle perpendicular formada por pequeñas viviendas unifamiliares entre medianeras. Esto determina el doble carácter del edificio en relación con el espacio público y la disposición del programa en la planta: un volumen con dependencias administrativas, accesos auxiliares y elementos de servicio en relación con la calle lateral y una fachada representativa hacia la calle principal. La fachada pública permite al viandante, a través de un gran paño acristalado en planta baja, la visión de los espacios expositivos y de la rica complejidad espacial del interior, caracterizada por el delicado uso de luz cenital a través de lucernarios en diente de sierra. El resto de la fachada, compuesto por grandes bloques de hormigón prefabricado con disposición irregular, acentúa el carácter público del edificio, evitando la composición tradicional de huecos de los inmuebles residenciales que lo rodean. En el interior, los espacios se interconectan visual y funcionalmente en vertical a través de los vacíos, escaleras y rampas que los recorren. Destaca el uso del hormigón como material prácticamente único, con detalles sorprendentes como el uso de forjados reticulares ejecutados con casetones recuperables, tipología constructiva asociada a aparcamientos o edificios de uso industrial.

Author: Roger Subirà

Source: DOCOMOMO Ibérico

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