Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

  • Joan Miró Foundation

Memory

És l’exponent més significatiu del treball de Sert a Barcelona durant la seva etapa americana. L’espai museístic és concebut com un recorregut circular entorn d’un pati que encadena diversos espais de dimensions no gaire grans, i amb una discriminació clara de les seves funcions. El recorregut es plega sobre ell mateix en cerca de la dimensió més llarga, i invita el visitant a la lentitud o a la quietud en la contemplació de les obres. La il·luminació específica de cada àmbit combina la llum zenital, repartida i matisada, i la llum provinent dels tancaments vidrats, que ofereixen un cert contacte visual amb el jardí dels voltants. A més del pati central, dos patis més, al nord i a l’est, relacionen l’espai de la Fundació amb la visió panoràmica de la ciutat. La coberta també és entesa com a espai d’exposicions. Tot el sistema murari és format per pantalles de formigó que deixen a la vista les juntes entre els reforços portants i els tancaments, que són prefabricats. Es tracta d’una concepció de l’espai museístic que posa tota la cura en la relació entre un cert tipus d’obres i l’entorn arquitectònic, una síntesi entre art i arquitectura que va ser una de les fites més perseguides per tota una generació d’arquitectes moderns.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

L'edifici de la Fundació Joan Miró és obra de Josep Lluís Sert, gran amic de Joan Miró. Va ser construït en uns terrenys cedits per l'Ajuntament de Barcelona al Parc de Montjuïc. Cap a finals dels anys seixanta, Sert i Miró comencen a pensar i a treballar en el projecte de fer un 'Museu Miró' en l''esmentat emplaçament. Des dels primers esbossos, Sert va concebre la Fundació segons els principis de l'arquitectura racionalista, amb diferents espais al voltant d'un pati central, com és tradicional en l'arquitectura mediterrània, i els lluernaris característics de la seva obra. Dissenyat per acollir la col·lecció de Joan Miró, l'edifici de Sert ha demostrat també la seva capacitat i adaptabilitat per exhibir les creacions d'altres artistes dels segles XX i XXI i continua sent un referent en l'arquitectura contemporània. L'any 1988 l'edifici de la Fundació es va ampliar per tal de guanyar més espai expositiu, donar cabuda a nous serveis i resituar les oficines. El projecte d'ampliació va anar a càrrec de Jaume Freixa, amic i deixeble de Sert.

Author: Fundació Joan Miró

Authors

On the Map