Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

  • New Headquarters of iGuzzini

Memory

L'edifici es compon de dues parts, que corresponen a les seves diferents funcions: una inferior, semisoterrada, de formigó vist; l'altra esfèrica i vidre, surant en el paisatge. Aprofitant el desnivell de la parcel·la, la plataforma inferior conté el magatzem logístic, l'aparcament, el showroom, l'auditori, el teatre de la llum, una sala de presentacions i les instal·lacions. Tots aquests ambients necessiten foscor, per poder experimentar i exposar la llum artificial. La superfície superior de la plataforma és en realitat un sòl tècnic exterior cablejat, format per una sèrie de panells mòbils de diferents acabats, que permeten la flexibilitat necessària per poder muntar diverses configuracions de l'showroom exterior. Per sobre de la plataforma, en un equilibri dinàmic, sorgeix la part més representativa de l'complex, de forma esfèrica. S'hi troben les oficines, despatxos de direcció i zones d'investigació. L'edifici d'oficines es construeix al voltant d'un pati de llum que es desenvolupa com un complex sistema estructural format per cinc estructures metàl·liques. A l'arribar a la part superior aquest pilar s'uneix a través de cables a tracció amb altres deu elements verticals que subjecten perimetralment l'edifici.

Author: Josep Miàs i Gifré

La nova seu espanyola d'iGuzzini Illuminazione España SA, empresa italiana líder en la il·luminació de disseny, es localitza al costat de l'encreuament viari de les carreteres AP-7 i C-16, a l'àmbit metropolità de Barcelona, dins el terme municipal de Sant Cugat del Vallès. L'edifici es compon de dues parts, que corresponen a les seves diferents funcions: una baixa, extensa, semisoterrada i sense llum natural, embolicada en formigó vist, l'altra esfèrica i de vidre, flotant en el paisatge. Aprofitant el desnivell de la parcel·la, la plataforma inferior conté al seu interior el magatzem logístic, l'aparcament, el showroom, l'auditori, el teatre de la llum, una sala de presentacions i les instal · lacions. Tots aquests ambients necessiten foscor, per poder experimentar i exposar la llum artificial. La superfície superior de la plataforma és en realitat un sòl tècnic exterior cablejat, format per una sèrie de panells mòbils de diferents acabats, que permeten la flexibilitat necessària per poder muntar diverses configuracions del showroom exterior. Per sobre de la plataforma, en precari equilibri dinàmic, sorgeix la part més representativa del complex, de forma esfèrica deformada. En ella es troben les oficines, despatxos de direcció i zones de recerca. L'edifici d'oficines es construeix al voltant d'un pati de llum en el qual es desenvolupa un complex sistema estructural format per cinc pals metàl·lics. En arribar a la part superior aquest pilar reticulat s'uneix a través de cables a tracció amb altres deu elements verticals a tracció que recullen el límit exterior dels forjats. D'aquesta manera, tot l'edifici queda "penjat" d'aquest únic pilar central. La doble façana, cap a l'exterior, i cap al pati interior, completament vidriada i formada per fusteria d'acer i vidres de protecció solar, permet veure l'entorn exterior en 360 º. La superfície de vidre es cobreix amb un protector solar format per una estructura tridimensional metàl · lica sobre la qual queda tensat el teixit Stamisol F381, que alhora reflecteix la radiació en la seva cara exterior i permet una extrema permeabilitat visual. Aquest sistema constructiu de façana lleugera, que en la secció nord desapareix, al no ser necessari, s'adapta perfectament a la geometria de l'edifici, apareixent només en les zones de l'esfera (cenit, sud, est i oest) sol·licitades per la radiació solar . Durant el dia, des de l'exterior, l'edifici es presenta com un casquet opac, que, d'una banda, reflecteix el cel, i de l'altra, a la façana tèxtil, dibuixa un perfil esfèric puntejat. Des de l'interior, en canvi, la percepció és diametralment oposada, ja que l'espai es converteix en un interior-exterior continu. Durant la nit, aquestes qualitats s'inverteixen. Gràcies a la llum, l'edifici esfèric es transforma en un element lluminós que mostra el seu interior, perceptible des de l'exterior de les vies rodades que el circumden.

Author: Josep Miàs i Gifré

Authors

On the Map