Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

  • New Façades of El Corte Inglés

Memory

Els grans magatzems creixen i la ciutat sol·licita una nova façana. Vam passar diversos mesos intentant trobar una façana palatina civil, amb torre o campanar, com les dels altres edificis de la Plaça Catalunya; incorporant records d'edificis de Nova York (Wollworth, Rockefeller Center)..., de la Rinascente de Roma, o d'algun de F. Gehry a Boston, o uns altres més tranquils… La façana construïda és de granit de color beix salmó, com les lletres amb el logo en la coronació de la cantonada. El sòcol que cobreix la planta baixa i l'aler continu que el protegeix són de llautó. En la mateixa cantonada l'aler s'aixeca com l'ala d'un barret. La cantonada sud de l'ampliació és projecte de l'estudi d'arquitectura MBM, amb anells horitzontals en les tres últimes plantes. I en canvi, en un parell d'hores de treball va aparèixer amb facilitat la façana de l'interior de l’illa. És la façana que recobreix les escales d'evacuació i els conductes d'instal·lacions i està revestida de planxes d'alumini encunyades com la persiana del radiador de l'automòbil Seat 600. Una cosa similar es dona a les façanes dels patis de l'eixample barcelonina: elementals i útils, tan poc necessitades de representació i ostentació com els passa a les façanes dels carrers. Les planxes i el granit de les façanes dels carrers tenen la mateixa mesura per a encaixar unes amb unes altres quan es troben.

Author: Martínez Lapeña-Torres Arquitectos

Noves Façanes per al Corte Inglés Un nou vestit a mesura, degut a les noves circumstàncies d’ampliació i adaptació que experimenta l’edifici. Una nova volumetria a partir de l’annexió de tres finques contigues, la renovació de les instal·lacions i l’adecuació de tot el conjunt a la nova normativa contra incendis. El volum existent es modifica en les seves últimes plantes retrocedint com els àtics i sobreàtics barcelonins, de manera que redueix visualment la seva presència en la cantonada de la plaça amb el Passeig de Gràcia. Aquests retranqueigs s’extenen a ambdós costats de la cantonada. Sobre un d’aquests salts i a la corba de la façana es col·loca, continuació del pla de façana, el cartell dels grans magatzems construït en pedra. Una torre que alberga la maquinària dels nous ascensors cohabita amb les demés torres, d’aparença palatina medieval, dels edificis bancaris de la plaça. La torre es remata amb el ròtul caligràfic de l’empresa com a cresta, també com a prolongació de la façana. El vestit és un nou aplacat de granet de color semblant a la de Montjuïc, amb la que es construiren la majoria dels edificis de l’Eixample burgès de la ciutat. L’aplacat de 80x130 està col·locat a portell i remarca la seva junta vertical. Aquest mateix especejament s’utilitza en la façana posterior amb un deployé que recobreix totes les instal·lacions. En alguns volums retranquejats de la façana principal, pedra i deployé s’entrellacen. Les finestres, que tenen l’amplada de les pedres, es situen sobre les oficines, les escales d’incendis i, de forma gairebé arbitrària, a la resta de façana. Un sòcol de bronze, en tot l’edifici, recull les sortides d’emergència, les entrades i els aparadors-finestres a la tenda. El sòcol el remata una marquesina que s’eleva com l’ala d’un barret en arribar a la cantonada, on es situa l’entrada principal.

Author: Martínez Lapeña-Torres Arquitectos

Authors

On the Map