Intro

Sobre el proyecto

En esta primera etapa, el catálogo se focaliza en la arquitectura moderna y contemporánea proyectada y construida entre el 1832 –año de edificación de la primera chimenea industrial de Barcelona que establecemos como el inicio de la modernidad– hasta la actualidad.

El proyecto nace con el objetivo de hacer más accesible la arquitectura tanto a los profesionales como al conjunto de la ciudadanía por medio de una web que se irá actualizando y ampliando mediante la incorporación de las obras contemporáneas de mayor interés general, siempre con una necesaria perspectiva histórica suficiente, a la vez que añadiendo gradualmente obras de nuestro pasado, con el ambicioso objetivo de comprender un mayor período documental.

El fondo se nutre de múltiples fuentes, principalmente de la generosidad de estudios de arquitectura y fotografía, a la vez que de gran cantidad de excelentes proyectos editoriales históricos y de referencia, como guías de arquitectura, revistas, monografías y otras publicaciones. Asimismo, tiene en consideración todas las fuentes de referencia de las diversas ramas y entidades asociadas al COAC y de otras entidades colaboradoras vinculadas con los ámbitos de la arquitectura y el diseño, en su máximo espectro.

Cabe mencionar especialmente la incorporación de vasta documentación procedente del Archivo Histórico del COAC que, gracias a su riqueza documental, aporta gran cantidad de valiosa –y en algunos casos inédita– documentación gráfica.

El rigor y el criterio de la selección de las obras incorporadas se establece por medio de una Comisión Documental, formada por el Vocal de Cultura del COAC, el director del Archivo Histórico del COAC, los directores del Archivo Digital del COAC y profesionales y otros expertos externos de todas las Demarcaciones que velan por ofrecer una visión transversal del panorama arquitectónico presente y pasado alrededor del territorio.

La voluntad de este proyecto es la de devenir el fondo digital más extenso sobre arquitectura catalana; una herramienta clave de información y documentación arquitectónica ejemplar que se convierta en un referente no solo local, sino internacional, en la forma de explicar y mostrar el patrimonio arquitectónico de un territorio.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directores arquitecturacatalana.cat

credits

Quiénes somos

Colegio de Arquitectos de Cataluña:

Àrea de Cultura

Directores:

2019-2022 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comisión Documental:

2019-2022 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Colaboradores Externos:

2019-2022 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Con el soporte de:

Generalitat de Catalunya Departament de Cultura

Entidades Colaboradoras:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Diseño y Programación:

Nubilum Edittio
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Te invitamos a ayudarnos a mejorar la difusión de la arquitectura catalana mediante este espacio, donde podrás proponernos obras, aportar o enmendar información sobre obras, autores y fotógrafos, además de hacernos todos aquellos comentarios que consideres. Los datos serán analizados por la Comisión Documental. Rellena sólo aquellos campos que consideres oportunos para añadir o subsanar información.

El Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya es uno de los centros de documentación más importantes de Europa, que custodia los fondos profesionales de más de 180 arquitectos, cuya obra es fundamental para comprender la historia de la arquitectura catalana. Mediante este formulario, podras solicitar copias digitales de los documentos de los que el Arxiu Històric del COAC gestiona los derechos de explotación de los autores, además de aquellos que se encuentren en dominio público. Una vez realizada la solicitud, el Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya te hará llegar una estimación del presupuesto, variable en cada casuística de uso y finalidad.

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En Imágenes

  • Lluís Cantallops Valeri

  • Lluís Cantallops Valeri

Obras

Sobre el Mapa

Constelación

Cronología

  1. Hotel Barcelona y Teatro Novedades

    Lluís Cantallops Valeri, Francesc Mitjans Miró, Miquel Ponsetí i Vives

    Inicialmente, Ponseti recibió el encargo de la sala de espectáculos y un edificio de oficinas con muro cortina, pero al cabo de poco tiempo se empezó a transformar en un proyecto con varios clientes y varios arquitectos. Primero Mitjans le comunicó el encargo de un hotel que sustituiría a las oficinas. Un poco después, Cantallops el de un aparcamiento que estaba medio debajo del teatro. Y más tarde un arquitecto de Madrid el una camisería de lujo en los bajos del hotel. Miquel Ponseti empezó a proyectar el teatro actual que sorprendió por su modernidad, ya que rompía con los esquemas tradicionales de las salas de espectáculos. La estructura de hormigón permitía que la platea y el anfiteatro fuesen más amplios de lo normal y que la visibilidad fuese perfecta desde cualquier butaca. Del hotel destaca la fachada, que es un marco de hormigón en voladizo con una franja superior y otra lateral de vidrio con terrazas. El resto de la fachada consiste en un damero de paneles opacos y ventanas de suelo a techo. Durante el proceso, Mitjans diseñó un prototipo de habitación y lo hizo construir a tamaño natural con todos los acabados. Como no le acabó de gustar la hizo derribar para construir la versión definitiva.
  2. Casa Unifamiliar Roca Maura

    Lluís Cantallops Valeri

    Casa Unifamiliar Roca Maura

  3. Edificio de Viviendas Santa Rosalia

    Lluís Cantallops Valeri, Ferran Galí i Casademont

    Edificio de Viviendas Santa Rosalia

    L’any 1971, el turó del Carmel s’havia transformat en un suburbi poblat per una sèrie d’edificis construits sense cap ordre ni concert, sobre un traçat viari enrevessat, amb una ordenació volumètrica d’alçades improvisades sobre una parcel.lació de petits solars en uns terrenys de molt fort pendent. El paisatge urbà era desolador. La possibilitat d’intervenir en un solar de més de 100 metres de façana, en un carrer de rasant relativament plana va permetre orientar el projecte com un teló-pantalla construit que atorgués un cert ordre formal a aquest sector del barri que s’anava consolidant. La façana d’obra vista, amb les petites tribunes amb ampits de formigó i les finestres, amb els porticons de fusta, donaven al conjunt un cert ordre de composició. El gàlib de la coberta, aprofitat fins el màxim que permetia l’ordenança, col.laborava en l’efecte pantalla.
  4. Residencia de Estudiantes Mare Güell

    Lluís Cantallops Valeri, Jaume Rodrigo Dalmau

    Residencia de Estudiantes Mare Güell

  5. Premio FAD

    Galardonado / Premiado. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Residencia de Estudiantes Mare Güell

    Lluís Cantallops Valeri, Jaume Rodrigo Dalmau

  6. Bombons i Caramels

    Lluís Cantallops Valeri

    Bombons i Caramels

  7. Edificio de Viviendas SUER

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

    Edificio de Viviendas SUER

    Els murs cecs de les mitgeres emmarquen el gran pati obert - amb l'escala, l'ascensor, les galeries i els ponts d'accés als habitatges - i es veuen amb major dignitat malgrat la seva absurda presència pel canvi brusc d'alçades en una mateixa illa que permeten les obligades normes urbanístiques.
  8. Oficinas y Showroom Balay

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

    Oficinas y Showroom Balay

    La necessària identificació d'aquestes oficines en el caòtic entorn on es situen es resol revestint tota la superfície de la façana amb planxa metàl·lica pintada de vermell brillant, el color de la firma. A l'interior oficines marró acollidor i electrodomèstics al vermell sexy.
  9. Tienda de Muebles Pilma

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

    Tienda de Muebles Pilma

    La coberta de lames de mercat antic protegeix el continu aparador de la planta baixa. Acompanyant a la porta d'entrada centrada, els elements singulars: muntacàrregues envidriat, escala a la coberta i el rètol.
  10. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Interiorismo

    Premio FAD

    Oficinas y Showroom Balay

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

  11. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Interiorismo

    Premio FAD

    Tienda de Muebles Pilma

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

  12. Habitatges Barceló

    Lluís Cantallops Valeri

    Habitatges Barceló

  13. Edificio Traci

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

    Edificio Traci

    L’edifici està situat en una zona industrial de construccions entre mitgeres i amb una orientació N-S en el seu eix major. Les quatre primeres plantes estan ocupades per una indústria de perfumeria amb accés per la planta baixa mitjançant una rampa entre els molls de descàrrega. Les cinc plantes restants, són plantes lliures per a lloguer i disposen d’accessos independents. Per a obtenir una major llibertat d’ús, tots els serveis i comunicacions verticals s’han situat al llarg d’una de les parets laterals i aprop del carrer. Les dues fileres de pilars en el centre de l’edifici permeten situar un corredor que desemboca en l’escala general d’incendis, en un extrem, i en una porta d’entrada de mercaderies pesades, en l’altre. El vestíbul de la fàbrica de perfumeria rep llum zenital per mitjà d’un pati, a la vegada que allotja les escales i l’ascensor privat, il·lumina totes les plantes a través de finestres de glas-block.
  14. Premio FAD

    Finalista. Categoría: Arquitectura

    Premio FAD

    Edificio Traci

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

  15. Conjunto de Viviendas Sociales en Canovelles

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur, Miguel Usandizaga Calparsoro

    Conjunto de Viviendas Sociales en Canovelles

    Conjunt d'habitatges de promoció privada amb normativa d'habitatge social de subvenció estatal, amb una ordenació en blocs aïllats de tres plantes. Cada habitatge el componen tres mòduls d'encofrat túnel, amb un grup de mòduls en un sol nivell i un altre grup amb tres mòduls superposats - tríplex. El primer grup s'organitza a partir d'un pas públic descobert que dona accés a les escales. A l'ambient de carrer interior arbrat contribueixen els jardins dels habitatges a la planta baixa i la reduïda alçada dels blocs. L’exterior del conjunt és de maó. Els murs de formigó dels túnels prefabricats tan sols apareixen a les escales, on no cal l'aïllament tèrmic. La disposició dels blocs que organitzen el grup de tríplex dona lloc a passos per als vianants que queden a nivell diferent dels carrers d'aparcament i circulació, i que donen accés independentment a les entrades de les cases i als seus jardins. El conjunt el completa un edifici comercial i unes botigues als baixos d'un dels blocs.
  16. Edificio para la UdG

    Martínez Lapeña-Torres Arquitectos, Lluís Cantallops Valeri, José Antonio Martínez Lapeña, Elías Torres Tur

    Edificio para la UdG

    L’edifici principal es projectà com un cos allargassat servit per un vestíbul-passadís orientat en direcció nord-sud. Al costat de ponent es situen totes les dependències de tamany petit i de difícil integració. Les dependències més grans es disposaran en les plantes inferiors. Les de menor acollida en les superiors, esglaonant l’edifici des de l’exterior. La façana de llevant mostra aquest esglaonat en planta i secció. La façana de ponent és una superfície plana tallada només per les finestres contínues que accentuen la horitzontalitat predominant de la composició. Des de lluny, la silueta de l’edifici, de totxo blanc silici-calcari, es retalla en els camps que rodegen Girona. Les petites finestres quadrades de la planta semi-soterrada, afegida a última hora al projecte, reforcen la imatge de vaixell enmig d’un mar verd de blat.
  17. Botiga de Mobles Pilma

    Lluís Cantallops Valeri, Miquel Simón Espar

    Botiga de Mobles Pilma

    El local estava format per la planta baixa i l’entresol d’un edifici d’oficines. La meitat més allunyada de la façana era un semisoterrani enfonsat uns 60 cms.en relació al nivell del carrer. Es modificà l’estructura de l’edifici obrint un gran forat en el forjat de l’entresol, justament en l’indret on es produia el canvi de nivell. També s’obriren dos forats circulars de gran diàmetre en els forjats del fons del solar, per tal que la llum natural del pati central de l’illa penetrés fins el soterrani a través d’una claraboia. El primer forat obra les perspectives en vertical i elimina l’angoixant sensació d’un celràs baix en un local tan gran. També permet una més fàcil lectura de l’espai enter de la botiga des de qualsevol indret. Les rampes que salven els desnivells sòn l’element generador del projecte i orienten els compradors per les diferents seccions de la botiga. La claraboia del forat circular es projectà com un timbal cilíndric de pavés, cobert amb una cúpula en forma de casquet esfèric que difon la llum del dia i que cap el tard reflecteix la llum d’uns focus que la complementen. La botiga és un passeig indoor a través dels objectes exposats.
  18. Habitatges Vila Olímpica

    Lluís Cantallops Valeri

    Habitatges Vila Olímpica

Bibliografía