Intro

Sobre el projecte

En aquesta primera etapa, el catàleg es focalitza en l’arquitectura moderna i contemporània projectada i construïda entre el 1832 –any d’edificació de la primera xemeneia industrial de Barcelona que establim com a inici de la modernitat– fins l’actualitat.

El projecte neix amb l’objectiu de fer més accessible l’arquitectura tant als professionals com al conjunt de la ciutadania per mitjà d’un web que s’anirà actualitzant i ampliant, tot incorporant les obres contemporànies de major interès general, sempre amb una necessària perspectiva històrica suficient, alhora que afegint progressivament obres del nostre passat, amb l’ambiciós objectiu d’abastar un major període documental.

El fons es nodreix de múltiples fonts, principalment de la generositat d’estudis d’arquitectura i fotografia, alhora que de la gran quantitat d’excel·lents projectes editorials històrics i de referència, com guies d’arquitectura, revistes, monografies i d’altres publicacions. Alhora, té en consideració tots els fons de referència de les diverses branques i entitats associades al COAC i d’altres entitats col·laboradores vinculades als àmbits de l’arquitectura i el disseny, en el seu màxim espectre.

Cal mencionar especialment la incorporació de vasta documentació provinent de l’Arxiu Històric del COAC que, gràcies a la seva riquesa documental, aporta gran quantitat de valuosa –i en alguns casos inèdita– documentació gràfica.

El rigor i criteri de la selecció de les obres incorporades s’estableix per mitjà d’una Comissió Documental, formada pel Vocal de Cultura del COAC, el director de l’Arxiu Històric del COAC, els directors de l’Arxiu Digital del COAC i professionals i d’altres experts externs de totes les Demarcacions que vetllen per oferir una visió transversal del panorama arquitectònic present i passat d’arreu del territori.

La voluntat d’aquest projecte és la d’esdevenir el fons digital més extens sobre arquitectura catalana; una eina clau d’informació i documentació arquitectònica exemplar que passi a ser un referent no només local, sinó internacional, en la forma d’explicar i mostrar el patrimoni arquitectònic d’un territori.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors arquitecturacatalana.cat

credits

Qui som

Projecte de:

Promogut per:

Directors:

2019-2024 Aureli Mora i Omar Ornaque

Comissió Documental:

2019-2024 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

Col·laboradors Externs:

2019-2024 Lluis Andreu Sergi Ballester Helena Cepeda Inès Martinel Maria Jesús Quintero

Amb el suport de:

Generalitat de Catalunya. Departament de Cultura

Entitats Col·laboradores:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

 

Arxiu Mas

 

Basílica de la Sagrada Família

 

Museu del Disseny de Barcelona

 

EINA Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona

Disseny i Programació:

edittio Nubilum
Suggeriments

Bústia de suggeriments

Sol·licita la imatge

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris. Les dades seran analitzades per la Comissió Documental. Emplena només aquells camps que consideris oportuns per afegir o esmenar informació.

L'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya és un dels centres de documentació més importants d'Europa, que custodia els fons professionals de més de 180 arquitectes l'obra dels quals esdevé fonamental per comprendre la història de l'arquitectura catalana. Mitjançant aquest formulari, podràs sol·licitar còpies digitals dels documents dels quals l’Arxiu Històric del COAC en gestiona els drets d'explotació dels autors, a més d’aquells que es trobin en domini públic.. Un cop realitzada la sol·licitud, l'Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya et farà arribar una estimació del pressupost, variable en cada casuística d'ús i finalitat.

Detall:

* Si la memòria té autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris' .

Eliminar * Si les fotografies tenen autoria o drets coneguts, cita’ls a l’anterior camp 'Comentaris'.
Pots adjuntar fins a 5 arxius de 10 MB cadascun com a màxim.

Memòria

Barcelona sempre s'ha caracteritzat per tenir una especial sensibilitat i respecte pel seu passat, però alhora per la seva contundent aposta de futur i avantguarda. Las Arenas n'és un clar exemple, i posa de manifest la confluència dels dos conceptes: respecte arquitectònic historicista i aposta tecnològica.

L'antiga plaça de toros, en desús des del 1989, després de més d'un segle havia esdevingut un símbol. No tant pel seu valor arquitectònic com per haver quedat enregistrada a la retina dels ciutadans.

Per això el projecte arquitectònic s'orienta cap al seu manteniment, com una segona pell exterior de la nova edificació. Tanmateix, aquesta preservació comportava una gran complexitat tècnica: en primer lloc, pel seu deteriorament físic evident; i, en segon lloc, pel seu estrany nivell, a 4m d'alçada sobre els carrers perimetrals. L'esforç tècnic tenia com a objectiu presentar la forma cilíndrica, contundent i atípica.

La solució per aconseguir crear una nova façana sota la façana existent va consistir a crear una gran via perimetral de formigó armat vist a la qual es transmet el pes superior. També de manera temporal, tota la façana es recolzava sobre una corona metàl·lica circular. Un cop restaurada, passaria a ser una mena de doble pell exempta de contacte directe amb la nova edificació.
Una passarel·la metàl·lica circular compliria una triple funció: atirantament, passadís d'evacuació contra incendis i serveis, instal·lacions i proveïment de mercaderies.

L'edifici compta amb un enorme buit central com a vestíbul de recepció a totes les activitats del complex, comercials, lúdiques i d'oci, des d'on observar la vida i l'efervescència de moviment del conjunt.

La coberta de l'edifici va ser un altre dels grans reptes de resolució tècnica i estructural, ja que es va independitzar de la resta de l'edificació per remarcar-ne el sentit de flotabilitat. Allà es disposa una de les cúpules més grans d'Europa, amb multitud d'usos i possibilitats, així com un passeig perimetral des del qual gaudir de la magnífica vista de Barcelona, a 27 m d'alçada i amb més de 300 m lineals de recorregut.

Un espai voltat especial en el context d'una ciutat que sempre n’ha mancat d'aquests i que remarca la singularitat del projecte; sempre en línia amb la identitat de Barcelona. I un projecte desenvolupat en col·laboració amb Richard Rogers, aportant i complementant punts de vista per anar més enllà dels objectius marcats inicialment.

Autor: Alonso i Balaguer Arquitectes Associats

Autors

Com anar-hi

Sobre el mapa

Premiades
Catalogades
Desaparegudes
Totes les obres

Constel·lació

Cronologia

  1. Centre Comercial Arenas de Barcelona

    Alonso i Balaguer Arquitectes Associats, Rogers Stirk Harbour + Partners, Lluís Alonso Calleja, Sergi Balaguer Barbadillo, Richard Rogers

    Centre Comercial Arenas de Barcelona

    Barcelona sempre s'ha caracteritzat per tenir una especial sensibilitat i respecte pel seu passat, però alhora per la seva contundent aposta de futur i avantguarda. Las Arenas n'és un clar exemple, i posa de manifest la confluència dels dos conceptes: respecte arquitectònic historicista i aposta tecnològica. L'antiga plaça de toros, en desús des del 1989, després de més d'un segle havia esdevingut un símbol. No tant pel seu valor arquitectònic com per haver quedat enregistrada a la retina dels ciutadans. Per això el projecte arquitectònic s'orienta cap al seu manteniment, com una segona pell exterior de la nova edificació. Tanmateix, aquesta preservació comportava una gran complexitat tècnica: en primer lloc, pel seu deteriorament físic evident; i, en segon lloc, pel seu estrany nivell, a 4m d'alçada sobre els carrers perimetrals. L'esforç tècnic tenia com a objectiu presentar la forma cilíndrica, contundent i atípica. La solució per aconseguir crear una nova façana sota la façana existent va consistir a crear una gran via perimetral de formigó armat vist a la qual es transmet el pes superior. També de manera temporal, tota la façana es recolzava sobre una corona metàl·lica circular. Un cop restaurada, passaria a ser una mena de doble pell exempta de contacte directe amb la nova edificació. Una passarel·la metàl·lica circular compliria una triple funció: atirantament, passadís d'evacuació contra incendis i serveis, instal·lacions i proveïment de mercaderies. L'edifici compta amb un enorme buit central com a vestíbul de recepció a totes les activitats del complex, comercials, lúdiques i d'oci, des d'on observar la vida i l'efervescència de moviment del conjunt. La coberta de l'edifici va ser un altre dels grans reptes de resolució tècnica i estructural, ja que es va independitzar de la resta de l'edificació per remarcar-ne el sentit de flotabilitat. Allà es disposa una de les cúpules més grans d'Europa, amb multitud d'usos i possibilitats, així com un passeig perimetral des del qual gaudir de la magnífica vista de Barcelona, a 27 m d'alçada i amb més de 300 m lineals de recorregut. Un espai voltat especial en el context d'una ciutat que sempre n’ha mancat d'aquests i que remarca la singularitat del projecte; sempre en línia amb la identitat de Barcelona. I un projecte desenvolupat en col·laboració amb Richard Rogers, aportant i complementant punts de vista per anar més enllà dels objectius marcats inicialment.

Obres Relacionades (69)

Conjunt Exposició Internacional de 1929 | Plaça Espanya

Bústia suggeriments

Et convidem a ajudar-nos a millorar la difusió de l'arquitectura catalana mitjançant aquest espai, on podràs proposar-nos obres, aportar o esmenar informació sobre obres, autors i fotògrafs, a més de fer-nos tots aquells comentaris que consideris.