Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Banca Catalana

  • Banca Catalana

  • Banca Catalana

  • Banca Catalana

  • Banca Catalana

  • Banca Catalana

  • Banca Catalana

Memory

El projecte va guanyar un concurs restringit convocat per Banca Catalana, i l’element determinant d’aquesta elecció va ser sens dubte la solució de la façana. En tractar-se d’un edifici representatiu situat en un dels passeigs més emblemàtics de la ciutat, la imatge que havia d’oferir l’edifici quedava implicada amb l’arquitectura de l’entorn i amb les exigències pròpies de la institució. Formada per una combinació de panys de vidre i peces de plàstic en forma de paraboloide, la façana construeix un pla estrictament bidimensional que reflecteix tot el potencial estètic que s’exigia. Tous i Fargas innoven el concepte de façana, construïda amb peces que es munten com un dispositiu que tanca l’edifici com el carenat d’un cotxe. Més tard varen aplicar aquest mateix criteri en d’altres edificis d’oficines, oferint-ne nombroses variants. Cal assenyalar també la solució estructural, reduïda a dues llums que deixen una sola filera de pilars i que deixen vistos els grans embigats que travessen les diferents plantes.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Edificio entre medianeras que sigue las directrices marcadas por la Hispano Olivetti y el Noticiero Universal de contextualizar el volumen y radicalizar el empleo de la tecnología. Uno de los elementos más destacables del proyecto es la introducción de unas cerchas en la primera planta que apean el edificio y liberan toda la planta baja de pilares. El espacio de la calle fluye a través de un sistema de medios niveles que conducen a las ventanillas de atención al público en la parte posterior. El resto de las plantas es variable y el único elemento que permanece estable es el núcleo de comunicaciones verticales. Las dos fachadas son otro de los elementos variables del proyecto, ya que están pensadas como una retícula de elementos opacos y transparentes que pueden intercambiarse entre sí, en función de los cambios de la distribución interior. Están formadas por bandas de ventanas horizontales, de suelo a techo, que se dividen en módulos verticales. Algunos de estos módulos son de vidrio reflectante y otros de plástico con formas hiperboloides, que se agrupan aleatoriamente en una proporción del 50%. El resultado es una fachada dinámica que refuerza el movimiento de las hojas de los árboles del Passeig de Gràcia.

Author: Xavier Llobet i Ribeiro

Source: DOCOMOMO Ibérico

Authors

On the Map