Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

  • Tirant Lo Blanc Housing Complex

Memory

El projecte sorgeix del Pla d'Ordenació de la Vila Olímpica. El conjunt s'ajusta a la volumetria del pla encara que estableix canvis en les alineacions. L'edifici en arc trenca la seva rigidesa donant un cop de cua a un segment de corba perquè els habitatges de l'est vegin millor la mar. La façana posterior de l'arc apareix com una pantalla gran perforada per les finestres iguals de dormitoris i escales. A la façana cap al mar la corba de l'arc posterior es transforma en plans que es van plegant per a rebre les persianes corredisses dels grans finestrals de les sales d'estar, que a la vegada assenyalen i protegeixen l'entrada a cada escala. S'ha modificat la planta quadrada de la torre, que es preveia, per una altra en forma d'ametlla, una proa cap a la mar. Totes les façanes es veuen envaïdes desordenadament per les persianes que es llisquen sobre les parets i finestres. El centre de la plaça és un jardí de palmeres de diferents espècies i grandàries, restes de les que van quedar d'altres instal·lacions olímpiques. Els clients dels bars estaran asseguts a la terrassa elevada un metre que envolta al jardí, a la qual s'accedeix per rampes i escales. La coberta de teula a dues aigües era obligada en tots els edificis de la Vila Olímpica. A la torre, per a evitar una imatge de birret, es va invertir la coberta cap a l'interior.

Author: Martínez Lapeña-Torres Arquitectos

L’arquitectura construeix l’espai públic. Amb rampes i escales s’accedeix a una plataforma que dona entrada a les porteries i locals comercials; s’aixeca 1m sobre un jardí-palmeral. Ventilacions i volums de pavés emergeixen de l’aparcament a la plaça. Les palmeres de tamanys i espècies diverses són les que sobraren d’espais remodelats i ordenats per a àrees esportives dels Jocs Olímpics i plantades en les zones sense aparcament. Bancs de conversació ‘tu-y-yo: cele’. Fanals ‘lampelunas’. Un carrer de l’Eixample Cerdà creua el palmeral i es dirigeix cap al mar.

Author: Martínez Lapeña-Torres Arquitectos

L’ordenació dels blocs és el resultat d’una modificació substancial del crescent establert pel Pla d’Ordenació. El bloc principal queda girat i deformat per aconseguir les millors vistes sobre el mar. El bloc aïllat dóna a la plaça un caràcter semitancat i deixa una escletxa de visió cap al nord. El bloc principal és el resultat de l’agregació d’un mòdul bàsic i de l’aplicació de nombroses variants respecte d’aquest mòdul. Es tracta d’una escala amb dos habitatges per planta, amb les sales d’estar mirant al mar i formant un suau bisell. L’agregació d’aquests bisells articula el conjunt de la façana com una sèrie d’estrats, incloses les fulles de les persianes amb la seva mobilitat. Els portals de les escales queden situats al peu de cada bisell, que forma una lleugera marquesina sobre la porta. S’accedeix a totes les escales des d’una terrassa elevada que recorre el bloc d’un extrem a l’altre, mentre que la façana posterior és exclusiva per als vehicles.

Author: Maurici Pla

Source: Catalunya : guia d'arquitectura moderna, 1880-2007

Authors

On the Map