Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

  • Sant Gregori School

Memory

L'Escola Sant Gregori a Barcelona està construïda l'any 1972 en la faldilla de Collserola. El projecte original es va disposar sobre terrasses del terreny, escalonant els forjats. És atractiva la integració de la seva secció així com la fluïdesa del seu interior però actualment té greus dificultats d'accessibilitat i evacuació, manca d'instal·lacions adequades als estàndards actuals i a més és una escola que manca del cicle infantil (3 a 6 anys). Per tant l'encàrrec es va centrar en la reforma, millora i ampliació de les instal·lacions de l'actual centre docent, i a traslladar les aules infantils actualment en carrer Arimón. L'ampliació preveu la construcció d'un aparcament subterrani, 6 aules del cicle d'infantil (3 a 6 anys), 6 aules suplementàries de primària i una escola de música que dotarà al centre d'una nova sala polivalent (gimnàstica-espectacles) amb aforament de 300 persones. Els requisits urbanístics de partida eren: -Edificació reculada (no crear façana al carrer Carles Riba). -Intervenció unitària, no fragmentada -Ocupar el mínim l'espai natural de la resta de la parcel·la -No estendre's a les cotes altes del solar. A més nosaltres afegim que la intervenció hauria de ser en aparença mínima, més una operació d'ocupar buits, buidar i tornar omplir, substituir aterrazamientos en mal estat, crer espais polivalents, utilitzar les cobertes com a espais de joc que permeten separar els nens per edats. L'escola tenia un espai natural de recepció exterior amb 3 pins que ens vam proposar conservar i potenciar. Al voltant d'aquest pati i substituint la primera terrassa sobre al qual se situa l'escola, hem construído una nova administració semienterrada (control, recepció i acolliment) que permet connectar amb ascensor l'edifici antic des del nivell de carrer. A l'est, una sala polivalent (esports i espectaculo) amb una coberta que és una pista de basket. Aquesta disposició es tanca a l'oest amb una graderia-escalinata que crea una àgora, un espai públic exterior cobert pels tres pins, que connecta amb l'escenari de la sala polivalent gràcies a una gran porta corredissa. Per tant els espais s'encadenen i l'escenari pot pivotar i servir a l'interior o al agora exterior. El resultat és un nou espai d'acolliment on els pares o els nens podran esperar, jugar, realitzar espectaculos. Espai que no està fitat per murs sinó que contínua cap a l'interior de l'edifici donant-li una major profunditat especialment a la tarda amb l'administració il·luminada. La resta de volums es col·loquen a l'oest, restituint el perfil de la muntanya excavada, reculant-se i escalonant-se, creant terrasses de joc i connectant-se a l'escola antiga per a facilitar la seva evacuació. Aules infantils en planta baixa, primària en planta primera i escola de música en plantes 2 i 3, un volum dislocat de dues plantes que es diposita sobre les aules d'infantil i primària, recobert de Zinc antracita. A nivell de planta primera, les noves cobertes estan acabades amb Composan de color verd, connectant longitudinalment amb gran fluïdesa tots els espais. L'edifici ha obtingut qualificació energètica “A”. Tota la cara exposada a sud està protegida per vols o per gelosia de fusta de pi que protegeix les aules del sol directe. De la mateixa manera la pista de basket sobre la sala polivalent aquesta envoltada de malla galvanitzada Rivisa per la qual pujaran plantes trepadores.

Author: Coll-Leclerc Arquitectos

La intervenció hauria de ser en aparença mínima, més una operació d'ocupar forats, buidar i tornar a omplir. Substituir aterrassaments, crear espais polivalents, utilitzar les cobertes com espais de joc. L'escola té un espai natural de recepció exterior amb 3 pins que ens vàrem proposar conservar i potenciar. Al voltant d'aquest pati i substituint la primera terrassa sobre la qual s'estableix l’escola, vàrem construir una nova administració semi-soterrada (control, recepció, i acollida) que serveix per connectar, en ascensor, l'edifici antic des del nivell del carrer. A l'est, una sala polivalent (esport i espectacles) amb una coberta que és una pista de basket. Aquesta disposició és tanca a l’oest amb una grada-escalinata que crea un àgora, un espai públic exterior cobert pels tres pins, que connecta amb l'escenari de la sala polivalent gràcies a una gran porta corredissa. Per tant, els espais s’encadenen i l’escenari pot pivotar i servir tant a l’interior com a l’àgora exterior. El resultat és un nou espai exterior d’acollida on els pares o els nens podran esperar, jugar o realitzar espectacles. Espai que no està acotat per murs sinó que continua cap a l'interior de l'edifici donant-li una major profunditat, especialment per la tarda amb l'administració il·luminada. L’edifici a obtingut qualificació energètica “A”.

Author: Coll-Leclerc Arquitectos

Authors

On the Map