In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.
The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.
The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.
Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.
The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.
The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.
We kindly invite you to help us improve the dissemination of Catalan architecture through this space. Here you can propose works and provide or amend information on authors, photographers and their work, along with adding comments. The Documentary Commission will analyze all data. Please do only fill in the fields you deem necessary to add or amend the information.
The Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya is one of the most important documentation centers in Europe, which houses the professional collections of more than 180 architects whose work is fundamental to understanding the history of Catalan architecture. By filling this form, you can request digital copies of the documents for which the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya manages the exploitation of the author's rights, as well as those in the public domain. Once the application has been made, the Arxiu Històric del Col·legi d'Arquitectes de Catalunya will send you an approximate budget, which varies in terms of each use and purpose.
La passera vol ser simplement el vincle entre les dues ribes del Segre. Entesa més com a itinerari que com a lloc d’estada, pretén no esborrar mai la percepció d’estar suspès a una cota alta sobre el llit del riu. Tot això ha dut a dimensionar-la ajustadament per a fer compatible el pas de vianants i bicicletes, i permetre el trànsit eventual de vehicles de servei.
Participa de la mateixa idea l’esforç en atravessar tot el llit del riu amb dos únics nuclis de pilars i sense cap altre element que alteri l’essència del pont, entès com a itinerari.
L’arribada a la ciutat és molt diferent a cada un dels dos marges. Al marge dret, sobre el passeig consolidat, el recolzament de la passera pretén no alterar substancialment l’entorn, sent la mateixa vorera la que s’aixeca per absorbir una petita diferència de cota provocada per la preservació de la secció hidràulica. Pel contrari, al marge esquerra, l’espai buit entre els Camps Elisis i el nou mur de ribera permet ordenar una major embocadura del pont que es perllonga, i sense solució de continuïtat, es transforma en la pròpia passera. És aquesta part del pont, eixamplat en forma de vano, la que es transforma en espai d’estada per a la contemplació de la vista sobre la ciutat vella i la Seu. Al mateix temps, ofereix un racó d’ombra sobre el parc fluvial. Contràriament al marge dret, aquí es pretén esborrar els límits entre passera i ciutat. La perllongació dels elements urbans -paviments, bancs umbracles...- en terra ferma ve acompanyada també per l’aparició dels arbres del llit del riu a través dels mateixos forats que deixen passar llum cap a la zona inferior del pont.
L’estructura de la passera pretén ser conseqüent amb aquestes intencions i s’ha intentat oferir una plataforma lliure d’obstacles visuals i on els perfils de la ciutat i el propi riu es converteixin en el protagonistes. Dues bigues-calaix solidaritzades per bigues transversals, també d’acer, i una llosa col·laborant de formigó, permeten entendre el tauler com un conjunt estructural en forma de Z i ajuden a reduir el cantell total, en el repte de travessar els 82 metres de llum. La llosa vola 1,15 metres sobre la biga inferior i redueix l’efecte visual dels 2 metres de cantell.
Ravetllat-Ribas Arquitectes, Nicolás Markuerkiaga, Daniel Mòdol, Pere Joan Ravetllat i Mira, Carme Ribas i Seix
Ravetllat-Ribas Arquitectes, Nicolás Markuerkiaga, Daniel Mòdol, Pere Joan Ravetllat i Mira, Carme Ribas i Seix
Ravetllat-Ribas Arquitectes, Nicolás Markuerkiaga, Daniel Mòdol, Pere Joan Ravetllat i Mira, Carme Ribas i Seix