-
Torribera Precinct
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
A health complex built in various phases from 1927 to 1936, based on the winning project of the competition organised in 1917 by the Mancomunitat de Catalunya. This project, drawn up by Rafael Masó and Josep Maria Pericas, was executed nine years later when Masó, affected by a political sanction, cannot be listed as the architect of the works, although it is recorded that he was working at least in 1926 and 1927.1917 - 1936
-
Montjuïc Pavilion of the Torribera Precinct
Rafael Masó i Valentí, Josep Maria Pericas i Morros
The building has a single rectangular, almost square floor plan, and a pavilion roof with a small additional body through which the interior is accessed. The wall coverings of the façades combine stucco with artificial stone ornamentation on the plinth. The façades are very simple and combine small rectangular openings tied by a sill lintel with openings topped with round arches. The funeral parlour is part of the group of pavilions of the mental clinic built in 1917. The structure of the buildings and their Noucentista language, homogeneous in all the original buildings, gives rise to an ensemble that is distorted by the extension of the centre with new buildings. -
Tanatori d'Alcarràs
L’edifici es disposa en un solar entre mitgeres, però aquestes mitgeres no son construïdes i probablement durant molt de temps continuaran de la mateixa manera. L’edifici estarà envoltat per terreny sense construir, es a dir “aïllat”. Així, el projecte s’ha entès com un volum tancat i acabat per tots els seus costats, excepció feta del que correspon a la façana, des del que s’ha produït un buidat general de tota la planta baixa, per encabir-hi en bateria totes les dependències en un costat, mentre que a l’ altre s’allibera l’espai i apareix el pati. Entre les diferents sales i el pati a mena de filtre, apareix el vestíbul-espera. Disposició d’un recorregut que s’inicia en façana, passa per sota el mateix edifici, arriba a l´espai descobert, continua sota la coberta lleugera que marca el final del recorregut exterior, i segueix per l’interior del vestíbul en sentit contrari. Caminem fins al final per tornar enrere. La bateria de dependències es delimita amb un tancament opac de fusta, mentre un tancament semi transparent separa la zona d’espera del pati. Per augmentar la presència del equipament respecte el carrer, en la zona propera a la façana, l’edifici creix en una planta. El fet de col·locar en bateria el garatge i les sales de vetlla, permet mitjançant l’aparició d’un soterrani de servei i unes plataformes elevables, carregar, descarregar i canviar de lloc el fèretre, sense interferir en les circulacions de la part pública de l’equipament, guanyant al mateix temps l’espai que ocuparia el passadís de servei.1999
-
Terrassa Municipal Funeral Services
BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez
The building consists of a white elemental prism placed gently on the ground and open to the outside through a porch that covers the entire width of the façade. The topography of the land is slightly inclined, so that the building, while maintaining the horizontal level, does not touch the ground. This arrangement summarises the symbolism that goes with the project: the position that levitates the prism and the large opening of the porch refer to a conception of death as a journey, as a starting point, a conception that moves away from the expression "here they rest" to adopt the expression "from here they have parted". The program is organised around a water courtyard that separates and distributes the three main packages: the wake rooms, the oratory and the cafeteria. The passage from one room to the other always takes place through the patio, which acts as a decompression chamber. The conception of each interior space combines artificial light, natural light and the view of the sky, grading the lightness or darkness of each piece depending on its use.2002
-
Reus Cemetery Crematorium
Antonio Banús i Tella, Pau Pérez i Jové
L’edifici del nou crematori forma part d’un pla més global de transformació del cementiri de Reus en un parc urbà, amb una reordenació del sistema de vials, la incorporació de zones d’aparcament, espais arbrats i les noves àrees de serveis funeraris: el tanatori, els crematoris i les sales polifuncionals. La construcció conté una sala i un forn crematori i és feta a base de pantalles de formigó que abasten tota l’alçària de l’edifici. Aquestes pantalles incorporen uns perfils metàl·lics destinats al recolzament dels forjats intermedis, fets a base de plaques alveolars. Els tancaments exteriors i interiors, els paviments i les parets divisòries són de fusta. L’element més significatiu és la capella, dotada d’una alçària important, amb la il·luminació artificial a mitja alçada i el parament posterior completament vidrat, amb la llum natural filtrada per unes lamel·les de fusta.2001 - 2003
-
Vila-Seca Municipal Funeral Services
Mamen Domingo i Domingo, Ernest Ferré Ricart
El lloc on s’emplaça el tanatori es troba fortament determinat per les construccions industrials i la presència del cementiri. El tanatori és format per una zona enjardinada de 2.200 metres quadrats i un edifici de 600 metres quadrats construïts. La façana del solar cap a la via pública és una tanca verda de 125 metres lineals que contrasta amb el paisatge de les fàbriques. A la zona de llevant s’ha projectat un jardí travessat per un recorregut sinuós i irregular que no es pot trepitjar, símbol del camí que encara mereixeríem recórrer. Es tracta d’una plantació de petites mates i matolls que acompanyen el passeig d’entrada, amb un pendent ascendent. Aquest passeig culmina en un gran portal de formigó format per dues eles invertides, que suggereixen les ales d’un àngel en posició d’acollida. El projecte combina el simbolisme i la realitat de les vivències espacials per esdevenir una representació molt espiritualitzada de la mort. -
Nou Tanatori de Girona
L’increment dels canvis socials que allunyen el ritual dels temples i els domicilis desplaça el petit equipament urbà existent a una posició intermèdia entre cementiris i enfaixada entre vial i riu, en terrenys de l’empresa funerària. Amb poc marge, el projecte hi encabeix un prisma principal de dues plantes, a tall de contenidor per al sistema de sales de vetlla i una capella, adaptat a la topografia i obert al paisatge i separat del vial per una administració que li fa de coixí amb un seguit gradual de murs. Part protagonista del prisma principal és la capella, que es caracteritza amb les obertures d’iluminació i la visió del paisatge. Les testes assumeixen papers contraposats: a llevant, el moviment del dol, i a ponent, els moviments de servei, que es desplegaran per la planta inferior.2006 - 2008
-
Sant Joan Despí Funeral Services
Batlle i Roig Arquitectura, MMI Gestió d'Arquitectura i Paisatge, Enric Batlle i Durany, Albert Gil Margalef, Joan Roig i Duran
The proposal for the new funeral parlour of Sant Joan Despí improves the services of the existing cemetery with a new mortuary that complements the current offer of services, dignifying access to the existing cemetery. The new funeral parlour is integrated into the landscape, respecting the nature of the park that the place must have, given its urban situation, preserving and reforesting the existing vegetal slopes around the area of implementation and incorporating part of the volume of the building to the existing topography. The floor of the building, of 700 m2, has two clearly differentiated areas; on the one hand, the public area formed by the set of rooms designed to serve the users of the facility and, on the other hand, the private sphere configured by the service pieces necessary for the preparation of the deceased and the movement of coffins between them. A patio system completes the organisation of the floor plan, organising and providing light to it.2009 - 2011
-
Tanatori Municipal El Morell
Ramon Gasull Barberà, Víctor Pujol Hugas
El tanatori s’emplaça al límit nord del sòl urbà del Morell, en un solar condicionat per la reculada obligatòria respecte la carretera. L’edifici se situa entre la deixalleria i el cementiri, com una nova porta al mateix. Un pati organitza els diferents espais. Senzillesa i austeritat per acompanyar el dol. Es tracta d’una construcció d’una sola planta, protegida per uns murs perimetrals que l’aïllen d’un exterior gens amable (deixalleria, carretera,...) però que s’obre totalment als seus patis interiors. D’aspecte sobri i noble amb la utilització dels materials (pedra, vidre, formigó), com es creu que mereix l’ús. El programa funcional inclou dues sales de vetlla totalment equipades; un espai annex multifuncional; un vestíbul/cafeteria; una oficina; dos banys; a més d'un pati central semi-cobert que fa les funcions de vestíbul previ i on s’hi poden celebrar petits actes a l’aire lliure. L’edifici està preparat per acollir una tercera sala de vetlles, entre les dues existents.2014 - 2015
-
2016 - 2021
-
Reforma de l'Antiga Fàbrica Germans Climent i Adequació com a Tanatori
MIRAG Arquitectura, Pau Millet López, Xavier Ramoneda Planas
El projecte d’aquest nou Tanatori, situat al barri de Sants de Barcelona, s’ubica dins d’un edifici existent, l’antiga fàbrica dels germans Climent. L’edifici fou construït per l’arquitecte Modest Feu i Estrada l’any 1925. De marcat estil noucentista, és un exemple d’arquitectura industrial completament construïda en maó massís i amb una singular coberta d’encavallades metàl·liques i biguetes de fusta. El volum té una forma rectangular amb unes dimensions de 64 metres de llargada i 15,50 metres d’amplada. Es tracta d’un edifici històric protegit i pertany al catàleg de Bens culturals d’interès local de l’Ajuntament de Barcelona. La proposta neix de la premissa de canviar l’ús de la nau per construir en el seu interior el programa d’un tanatori. La voluntat de la proposta és respectar al màxim l’arquitectura original de l’edifici i posar-la en valor, mitjançant la restauració de l’edifici existent per retornar-lo al seu estat original i alhora fer una proposta de nou ús que sigui el màxim respectuosa possible amb el passat. L’estratègia de la proposta és la de construir un edifici dins d’un edifici. La nau industrial esdevé un contenidor per al nou edifici del tanatori, on la coberta de fusta amb les encavallades actua com un cel protector i esdevé la veritable protagonista de la proposta arquitectònica. La nova edificació se situa de manera longitudinal al llarg de la nau, situant un passadís a mode de rambla paral·lel a la façana sud de la nau, a través de la qual entra la llum natural i el sol. Aquesta disposició permet percebre la nau en tota la seva longitud i dimensió. La rambla dona accés a les 4 sales de vetlla que se situen a la part central el cos de la nau. Per la part posterior, a la façana nord del carrer de Puiggarí, se situa el passadís tècnic que dona accés al túmuls de les sales i es comunica amb les sales tècniques situades al fons de la nau. Al final de la rambla s’hi ubica la sala de cerimònies, que aprofita l’espai entre encavallades per generar un espai a doble altura que rep llum per la seva part superior. A l’entrada de l’edifici, situada al carrer Comtes de Bell-lloc, s’hi col·loca el nucli de comunicacions de formes arrodonides que dona accés a la planta primera on hi ha les oficines i l’administració. Tots els nous volums s’han tractat amb un color clar uniforme que s’empra per la definició de tots els elements, parets, paviment i sostre i que confereix una imatge d’unitat a tota la intervenció. D’aquesta manera contrasta amb la calidesa de la fusta de la coberta. La construcció dels nous elements s’executa tota amb fusta, tant l’estructura com els acabats principals, de manera que la intervenció pugui ser desmuntable en un futur i sigui alhora el màxim de sostenible possible. Els murs de les sales de vetlla es tracen de manera sinuosa i orgànica per a esdevenir una escultura que sembla gairebé temporal amb formes orgàniques que acullen els usuaris. Pel contrari el volum de les oficines i el cimbori o lluerna de la sala de cerimònies son dos volums geomètrics que representen formes més pures lligades a la espiritualitat. Amb aquestes decisions s’aconsegueix que la nova edificació contrasti amb la nau original sense restar-li tot el protagonisme que mereix.2019 - 2023