Intro

About

In this first stage, the catalogue focuses on the modern and contemporary architecture designed and built between 1832 –year of construction of the first industrial chimney in Barcelona that we establish as the beginning of modernity– until today.

The project is born to make the architecture more accessible both to professionals and to the citizens through a website that is going to be updated and extended. Contemporary works of greater general interest will be incorporated, always with a necessary historical perspective, while gradually adding works from our past, with the ambitious objective of understanding a greater documented period.

The collection feeds from multiple sources, mainly from the generosity of architectural and photographic studios, as well as the large amount of excellent historical and reference editorial projects, such as architectural guides, magazines, monographs and other publications. It also takes into consideration all the reference sources from the various branches and associated entities with the COAC and other collaborating entities related to the architectural and design fields, in its maximum spectrum.

Special mention should be made of the incorporation of vast documentation from the COAC Historical Archive which, thanks to its documental richness, provides a large amount of valuable –and in some cases unpublished– graphic documentation.

The rigour and criteria for selection of the works has been stablished by a Documental Commission, formed by the COAC’s Culture Spokesperson, the director of the COAC Historical Archive, the directors of the COAC Digital Archive, and professionals and other external experts from all the territorial sections that look after to offer a transversal view of the current and past architectural landscape around the territory.

The determination of this project is to become the largest digital collection about Catalan architecture; a key tool of exemplar information and documentation about architecture, which turns into a local and international referent, for the way to explain and show the architectural heritage of a territory.

Aureli Mora i Omar Ornaque
Directors of the COAC Digital Archive

credits

About us

Architects' Association of Catalonia:

Àrea de Cultura

Directors:

2019-2020 Aureli Mora i Omar Ornaque

Documental Commission:

2019-2020 Ramon Faura Carolina B. Garcia Francesc Rafat Antoni López Daufí Joan Falgueras Anton Pàmies Mercè Bosch Josep Ferrando Fernando Marzá Aureli Mora Omar Ornaque

External Collaborators:

2019-2020 Lluis Andreu Sergi Ballester Maria Jesús Quintero

Collaborating Entities:

ArquinFAD

 

Fundació Mies van der Rohe

 

Fundación DOCOMOMO Ibérico

Design & Development:

Nubilum Edittio

In Pictures

  • Jordi Badia i Rodríguez

  • Jordi Badia i Rodríguez

Works

On the Map

Constellation

Cronology

  1. CH House

    Jordi Badia i Rodríguez, Mercè Sangenís i Vintró

    CH House

    En una parcel·la llarga i estreta amb accés des de dos carrers, la casa és concebuda com un objecte, una capsa dipositada sobre la gespa, molt tancada en els seus laterals llargs a causa de la proximitat dels veïns, i completament oberta en els costats curts, on el jardí té més profunditat. L’interior s’organitza per mitjà d’un pati que separa les peces d’ús no continuat de la resta de la casa, concebuda com un únic espai que flueix al voltant de dos mobles de fusta clara. Unes vistes excepcionals suggereixen que la casa s’elevi en un punt que queda explícit a la façana, configurant una secció diagonal de la sala d’estar.
  2. Terrassa Municipal Funeral Services

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    Terrassa Municipal Funeral Services

    L’edifici consisteix bàsicament en un prisma elemental blanc dipositat suaument sobre el terreny i obert a l’exterior a través d’un porxo que abasta tota l’amplària de la façana. La topografia del terreny és lleugerament inclinada, de manera que l’edifici, en mantenir la cota horitzontal, no arriba a tocar a terra. Aquesta disposició resumeix el simbolisme que acompanya el projecte: la posició que levita del prisma i la gran obertura del porxo fan referència a una concepció de la mort com a viatge, com a punt de partida, una concepció que s’allunya de l’expressió “aquí descansen” i s’estima més adoptar l’expressió “des d’aquí han marxat”. El programa s’organitza a partir d’un pati d’aigua que separa i distribueix els tres paquets principals: les sales de vigília, l’oratori i la cafeteria. El pas d’una estança a l’altra sempre té lloc a través del pati, que actua com una cambra de descompressió. La concepció de cada espai interior combina la llum artificial, la llum natural i la visió del cel, graduant la claror o la foscor de cada peça en funció del seu ús.
  3. Progrés-Raval Primary Healthcare Centre

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    Progrés-Raval Primary Healthcare Centre

    L'enderroc d'una antiga fàbrica entre dos carrers dóna lloc a un nou espai urbà prop del mar: la plaça Ovidi Montllor. El nou equipament conformarà la plaça juntament amb un nou edifici municipal enfrontat. La façana de l'edifici dóna a la nova plaça i, en separar-se de les construccions confrontants, genera un pati que serveix d'accés a l'edifici, separat de la plaça per un porxo caracteritzat pel pilar escultòric que suporta el volum. La peça, construïda amb gelosia ceràmica (que fa referència a l'antiga fàbrica) per materialitzar l'impacte del sol, dóna privacitat a l'ús i construeix un volum abstracte que es recolza en un sòcol de terratzo negre i en el pilar singular.
  4. Sant Boi Law Courts

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Jordi Framis Ferrer

    Sant Boi Law Courts

    Un senzill esquema de tres barres amb les oficines judicials separades per patis queda desdibuixat per una pell uniforme de lamel·les verticals de formigó blanc que abraça l'edifici com un llençol. Les lamel·les, amb diferents inclinacions i distàncies, generen una imatge que permet presidir la nova plaça amb un edifici pesat, sobri i opac a la distància, i transparent des de l'interior. La disposició de les lamel·les suggereix la dels llibres en una biblioteca.
  5. FAD Award

    Finalist. Category: Architecture

    FAD Award

    CH House

    Jordi Badia i Rodríguez, Mercè Sangenís i Vintró

  6. Ferrer i Guàrdia Primary School

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Jordi Framis Ferrer

    Ferrer i Guàrdia Primary School

    L’escola es divideix en dues parts: l’aulari i un cos més baix destinat a menjador i gimnàs. L’aulari és format per una barra situada entre mitgeres i alineada amb el carrer Roger de Flor. Aquest cos es tanca al carrer i s’obre a l’interior a través d’uns patis que permeten controlar la llum natural i construeixen una sèrie de volums buits de tres plantes d’alçària, d’ús per al lleure dels nens. Una escala lineal comunica aquestes tres plantes i construeix l’espai interior, unint les tres plantes en un únic volum que rep la llum filtrada a través d’unes obertures ritmades verticals. La façana emfasitza així l’opacitat d’aquest cos, mentre que a la planta baixa es produeix un desplaçament que dilata la vorera i dóna lloc a un accés independent a l’escola infantil. L’accés principal té lloc des del pati principal, a través d’un porxo que uneix l’aulari amb el cos de serveis i que, al mateix temps, compartimenta el pati de manera natural entre l’àrea destinada a l’escola infantil i l’àrea destinada a l’escola primària.
  7. Salt Primary Healthcare Centre

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

  8. Can Framis Museum

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    Can Framis Museum

    L’antic barri del Poble Nou, el motor productiu de la ciutat de Barcelona, estava majoritàriament construït per recintes industrials sense cap interès arquitectònic. Les poques excepcions que el catàleg de patrimoni va decidir conservar poden crear una imatge equivocada del que va ser aquest lloc. La realitat és que la majoria de construccions eren molt precàries, sense cap altre interès que el merament productiu i construïdes mitjançant un procés continu d’adicions de cossos amb tècniques de construcció molt heterogènies. Can Framis pot ser una mostra d’aquest tipus de construccions i no vol maquillar la textura de la seva pell vella i deteriorada que actua com a contrast amb l’alta tecnologia exhibida al seu voltant. La intervenció contemporània consisteix en cauteritzar la ferida consolidant els testers i construir un nou edifici que connecta les dues naus existents i que havia de coincidir ell mateix amb el traçat d’una altra antiga nau. D’aquesta manera els tres edificis configuren un pati que es converteix en vestíbul del futur museu i espai per activitats polivalents. Totes aquestes intervencions es materialitzen en un formigó bast que es fon amb els paviments. Una capa de pintura gris protegeix els murs existents i en transparenta els seus detalls (totxo, pedra, arcs, cicatrius d’antigues finestres, etc...), formant un collage contemporani de textures, forats i tapiats que és un reflex dels diferents estrats i intervencions que ha patit l’edifici al llarg del temps. Al interior es pren l’ascensor des de l’entrada i la visita s’inicia a la cota més alta, per aconseguir un passeig continu, de baixada i sense interrupcions del recorregut expositiu. L’alta densitat requerida d’exposició deixa per a les escales les úniques puntuacions formals d’aquest recorregut. El jardí remarca la cota insòlita on s’emplaça el museu, un metre i mig per sota del nivell de la trama Cerdà, producte de la seva implantació anterior i s’eleva en els seus límits per amagar el trànsit rodat. La heura que entapissarà tot el paviment i els àlbers oferiran una imatge melancòlica i decadent que potenciarà el contrast amb la olor de nou del voltant
  9. Miquel Martí i Pol Gardens

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Martí Franch Batllori

    Miquel Martí i Pol Gardens

  10. FAD Award

    Finalist. Category: Architecture

    FAD Award

    Ferrer i Guàrdia Primary School

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Jordi Framis Ferrer

  11. CP House

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Marcos Catalán Alucha

  12. Premi Ciutat de Barcelona

    Award-Winner / Winner. Category: Architecture and Urbanism

    Premi Ciutat de Barcelona

    Miquel Martí i Pol Gardens

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Martí Franch Batllori

  13. FAD Award

    Finalist. Category: Interior Design

    FAD Award

    CP House

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez, Marcos Catalán Alucha

  14. Alta Diagonal Building

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    Alta Diagonal Building

    Alta Diagonal és un dels centres de negocis més importants de Barcelona. Amb vuit plantes d’oficines, 22.000 m2 i una comunitat d’usuaris de quasi 200 persones, aquest edifici s’aixeca al centre neuràlgic empresarial per donar cabuda a les companyies més influents del panorama nacional i internacional i situa Barcelona entre les millors ciutats del món per fer negocis. Alta Diagonal és el referent de les empreses més prestigioses de la ciutat. La rehabilitació de l’edifici posa de manifest el seu compromís amb la bona arquitectura i el disseny, amb la sostenibilitat i amb la innovació i la tecnologia. Alta Diagonal proposa un nou concepte d’espai de treball en el qual els espais exteriors juguen un paper decisiu i permeten a l’edifici dialogar amb la ciutat. Els arquitectes van idear el vestíbul com un espai exterior, de manera que la Diagonal entrés i travessés l’edifici fins el jardí posterior. Aquests dos espais, que conviden a gaudir de l’edifici, són una de les principals aportacions a la ciutat de Barcelona i construeixen un entorn de pau i silenci enmig de l’agitació de la ciutat. La rehabilitació dirigida per BAAS arquitectura pretén connectar l’edifici amb la ciutat, dotar-lo de major lluminositat i millorar el seu comportament energètic. Algunes de les intervencions han consistit en la construcció d’un gran pali d’entrada davant de l’edifici per dotar-lo de més visibilitat i d’una nova personalitat, en l’ordenació del jardí posterior ampliant-lo amb la incorporació de l’antiga zona d’aparcament i en la potenciació dels accessos amb la creació de dues marquesines en voladís que identifiquen més fàcilment les entrades.
  15. EU Mies Award

    Nominated
    Can Framis Museum

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

  16. FAD Award

    Shortlisted. Category: Architecture

    FAD Award

    Progrés-Raval Primary Healthcare Centre

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

  17. La Remunta Pre-School Centre

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    La Remunta Pre-School Centre

    Transformar unes antigues cavallerisses de l'exèrcit en una escola bressol. L'element més insòlit i característic de l'edifici existent són uns murs paral.lels transversals cada dos metres que funcionen com a diafragmes. El projecte proposa tallar els murs a 2.20m i mantenir-los com una successió de pantalles blanques que difuminen la llum natural dels lluernaris. Sota aquesta estructura repetitiva i ordenada es situen les aules, mentre que l'espai col.lectiu es concentra en un espai de gran potència formal que construeix una creu que es completa amb un nou cos d'accés que sobresurt del perímetre edificat de l'edifici i organitza el pati. El nou es barrejarà amb el vell, deixant que el mateix edifici expliqui la seva vida anterior mostrant les marques del temps, sobreposant les noves actuacions com una capa més que es fusionarà amb les anteriors.
  18. Montserrat Vayreda School

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    Montserrat Vayreda School

    En un emplaçament al límit de la ciutat en un entorn encara poc definit, es proposa un únic volum clar i pur, amb un pati interior protegit del vent com a protagonista de l'intercanvi cultural i de relacions entre els alumnes. El projecte aprofita el salt topogràfic existent en el solar minimitzant el moviment de terres i repenja el volum a la plataforma superior volant respecte la pista esportiva per crear un porxo i unes grades. Tot el programa docent es resol en una sola planta amb accés directe des del carrer principal i les aules de Primària i Infantil ocupen els costats nord i sud del pati. En la planta inferior, en contacte directe amb les pistes, es disposa el gimnàs i els vestidors. L'edifici es construeix a partir d'una estructura regular i un mòdul constant que organitza tota l'escola. Els materials escollits i els colors volen connectar amb la manera tradicional amb la que sempre s'ha construït al lloc.
  19. FAD Award

    Finalist. Category: Interior Design

    FAD Award

    Alta Diagonal Building

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

  20. MUHBA Oliva Artés

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

    MUHBA Oliva Artés

    El recorrido de este proyecto ha sido complejo y extraño, fiel reflejo de los tiempos convulsos en los que se ha desarrollado. El proyecto original, resultado de un concurso convocado por el Ayuntamiento de Barcelona, fue redactado en 2019 pero la crisis económica obligó a dejarlo aparcado en un cajón. Mientras no era posible acometer la rehabilitación, se decidió hacer pequeñas inversiones puntuales para reparar la cubierta y cerrar las ventanas con unos plásticos provisionales para frenar el deterioro de una fábrica que por su curiosa morfología de nave central y dos naves laterales y por su posición estratégica en el llamado eje Pere IV, merecía ser conservada. El proyecto ha ido adaptándose con actitud realista y positiva a la realidad económica que le ha tocado vivir, y a ir encadenando esas pequeñas in- tervenciones provisionales que van construyendo poco a poco el proyecto definitivo. Un proyecto que ya no es el original, pensado de una sola vez, pero que en su propia precariedad y desorden construye una cierta mane- ra de repensar este tipo de actuaciones, muy contemporánea. A mitad de camino, una vez consolidada la arquitectura original y con- venientemente protegida, se decide abrirla al público con una exposición temporal, que lejos de plantearse efímera, se esfuerza en ir construyendo poco a poco el equipamiento. Del proyecto original se conservan todavía algunas ideas fundamentales. La nave, que formaba parte de una antigua fábrica construida en 1920, contenía unas fascinantes texturas interiores de ladrillo, probablemente más interesantes que algunas de sus fachadas exteriores que, por haber tenido adosados históricamente otros volúmenes, carecían de interés. Desde el principio el proyecto planteaba, no sólo recuperar, sino resaltar esas texturas del pasado, y para hacerlo trataba de centrifugar todo aquello que pudiera dañarlas. Una galería enterrada registrable en forma de anillo permite todas las instalaciones que son precisas ahora y en el futuro, y cualquier elemento que sea necesario para el buen funcionam- iento del museo se adosa por el exterior de la nave: el ascensor que en su verticalidad recuerda la chimenea que nunca tuvo la fábrica, escaleras lineales de evacuación, baños provisionales e incluso un gran porche que en un gesto de brazos abiertos se abre al parque sin modificar la arquitec- tura original. Se conserva también una cierta idea de materialidad ya planteada en fase de concurso, que trata de resolver todas las piezas con un solo material, la plancha de hierro galvanizado, en un esfuerzo por relacionar el hierro, protagonista de la época en la que se construyó el edificio, con la actualidad dando al material una apariencia nueva, en cierto modo sorprendente. Actualmente se está trabajando en una fase más, que no será la última, que construye una escalera para acceder al altillo, un ascensor y el porche. Cada una de estas piezas se resuelve desde la pertenencia a un conjunto, pero atendiendo a una cierta independencia de diseño que va acumulan- do objetos en la intervención. Una vez consolidada y protegida convenientemente la antigua nave, mientras no se retomaban las obras para construir la nueva sede del MUHBA, se decidió abrir el recinto para mostrarlo al público. Para hacerlo se construyeron unos baños provisionales y se preparó una exposición que debía ser una muestra de lo que se verá en el futuro. El proyecto resuelve con un solo gesto la intervención y propone una gran lámpara colgada en el medio del espacio, dibujando un anillo de luz que separa el perímetro exterior, dedicado a alojar una exposición sobre la ciudad de Barcelona, del espacio interior destinado a acoger eventos y presentaciones. La gran lámpara es un elemento de grandes dimensiones a la escala del edificio que pone en valor la riqueza de las texturas interiores y la sección de planta basilical del recinto. Una vez consolidada y protegida convenientemente la antigua nave, mientras no se retomaban las obras para construir la nueva sede del MUHBA, se decidió abrir el recinto para mostrarlo al público. Para hacerlo se construyeron unos baños provisionales y se preparó una exposición que debía ser una muestra de lo que se verá en el futuro. El proyecto resuelve con un solo gesto la intervención y propone una gran lámpara colgada en el medio del espacio, dibujando un anillo de luz que separa el perímetro exterior, dedicado a alojar una exposición sobre la ciudad de Barcelona, del espacio interior destinado a acoger eventos y presentaciones. La gran lámpara es un elemento de grandes dimensiones a la escala del edificio que pone en valor la riqueza de las texturas interiores y la sección de planta basilical del recinto.
  21. FAD Award

    Shortlisted. Category: Architecture

    FAD Award

    Montserrat Vayreda School

    BAAS Arquitectura, Jordi Badia i Rodríguez

Bibliography

Societies